האם המוזיקה מסייעת לבריאות?

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: העלייה באי-נוחות עקב קוצר נשימה הייתה פחות בולטת בזמן השמעת מוזיקה, שעשויה לסייע בעת פעילות גופנית

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש, שפורסם בגיליון נובמבר של Chest, עולה כי גירוי שמיעתי מסיח, הניתן באמצעות אוזניות, מסייע בהפחתת תחושת אי הנוחות עקב קוצר נשימה בחולי COPD, והתערבויות מסוג זה עשויות לסייע בהמשך ביצוע פעילות גופנית.

לדברי החוקרים, מממצאי המחקר עולה חשיבות ההשפעה הפסיכולוגית על אופן ההתייחסות של קוצר נשימה בעיניהם של חולי COPD. לטענתם, למרות שגורמים פסיכולוגים עשויים להשפיע על תפיסת ההפרעה, לא ידוע רבות על ההשפעה האפשרית של גירוי מסיח דעת.

במטרה לבחון את הסוגיה, החוקרים עקבו אחר 20 חולים עם COPD בדרגה קלה עד קשה, שעברו מבחני הליכה ל-6 דקות. בשלב אחד הם ציידו את המשתתפים בנגני MP3 ואוזניות, אך ללא השמעת מוזיקה. בשלב השני, הם הקשיבו למוזיקה קלאסית שמחה או מוזיקת פופ.

החוקרים מצאו כי רמת פעילות דומה הושגה במהלך שני השלבים, ועוצמת קוצר הנשימה הייתה דומה. עם זאת, העלייה באי-נוחות עקב קוצר הנשימה הייתה פחות בולטת בזמן השמעת המוזיקה, עם עליה בשיעור התגובות החיוביות מצד המשתתפים.

החוקרים מציינים כי קוצר נשימה היא התסמין העיקרי המגביל את החולים הללו בעת ביצוע פעילות גופנית, והיא מובילה לעיתים קרובות להימנעות מפעילות, חוסר הפעלה של השרירים והחמרת קוצר הנשימה.

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים וכותבים כי בנוסף לטיפולים פיזיולוגיים, התערבויות פסיכולוגיות עשויות לסייע להקל על תחושות קוצר הנשימה בחולים אלו.

מקור: Chest 2007;132: 1506-1512

מהי מחלת ה-COPD?

COPD - Chronic Obstructive Pulmonary Disease ובעברית "מחלת ריאות חסימתית כרונית" היא מחלה חשוכת מרפא הנגרמת מעישון ומחשיפה לזיהום סביבתי. המחלה מתחילה להתפתח בגופם של החולים בהיותם בני 30-40, וגורמת לירידה הדרגתית בתפקוד הריאות. סימן ההיכר הראשון של המחלה הם קשיי נשימה הולכים וגוברים, המקשים על ביצוע פעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים. סימנים נוספים הם שיעול תכוף ופליטת כיח.

יש לציין כי למעלה מ-3 מיליון אנשים מתים בכל שנה ממחלת ה-COPD. המחלה מדורגת על פי ארגון הבריאות העולמי כגורם התמותה הרביעי בעולם, מיד אחרי מחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום