הזרקת בוטוקס לירידה במשקל

(1)
לדרג

מעבר לטיפול בקמטים: מחקר חדש מצא כי הזרקת בוטוקס לקיבה גורמת לירידה במשקל אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר

מאת: ד"ר צחי וידר

בשנים האחרונות קיבל הבוטוקס הכרה בזכות יכולתו להעלים או להפחית קמטים. אולם, מסתבר שלחומר ישנן מעלות נוספות. בעבודת מחקר מבוקרת, אשר פורסמה לאחרונה בכתב העת המדעי הבינלאומי Int. J. of Obesity, נבדקה השפעת הזרקת הבוטוקס (בוטולינום טוקסין) בקיבה על ירידה במשקל, תחושת מלאות ועיכוב בהתרוקנות הקיבה לסובלים מהשמנת יתר חולנית. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם ניתן להשפיע על-ידי הזרקת בוטוקס לקיבה על תנועתיות וריקון הקיבה ולגרום לירידה במשקל לסובלים מהשמנת יתר חולנית. 24 חולים חולקו אקראית לשתי קבוצות, כאשר המטפל והמטופל לא ידעו לאיזה קבוצה הם שייכים. קבוצה אחת טופלה בהזרקת בוטוקס, והשנייה בהזרקת אינבו (פלצבו) לקיבה באמצעות אנדוסקופ. שמונה שבועות לאחר הטיפול נמצא הבדל משמעותי סטטיסטית בירידה במשקל, בתחושת מלאות מוקדמת, ובעיכוב ריקון הקיבה במטופלים שלהם הוזרק בוטוקס. חשוב לציין, כי לא נצפו תופעות לוואי שליליות.

הטיפול מבוצע בהזרקה ישירה של בוטוקס לקיבה באמצעות אנדוסקופ. הבוטוקס מוזרק לשרירים בקיבה ובכך מאט את התרוקנותה. האטה זו גורמת לתחושת מלאות ושובע ממושכים, וכך יורדת כמות המזון הנצרך. בעבודת מחקר זו נצפתה ירידה ממוצעת של 11 קילוגרם במשך 8 שבועות.

נפלאות הבוטוקס

בוטוקס הוא חומר שנכנס לשימוש ברפואה האסתטית בתחילת שנות השמונים. הוא מופק מרעלן הנקרא בוטולינום טוקסין. כאשר הוא מוזרק בכמות קטנה, ביכולתו להחליש באופן זמני את פעילות שרירי ההבעה ועל-ידי כך, כאמור, להפחית או להעלים לגמרי קמטים לתקופה של 4 חודשים. במהלך השנים נוצרים קמטים בגלל כיווץ חוזר של שרירי ההבעה בפנים. הפתרון היעיל והמוכר לכך הוא הבוטוקס. אזורי ההזרקה העיקריים הם קמטי ההבעה שבמצח, קמטים בצידיי העיניים (הנוצרים בזמן החיוך) ובגשר האף.

ישנם שימושים נוספים לטיפול בבוטוקס. החומר התגלה כיעיל כנגד מגרנות וגם כטיפול נגד הזעת יתר. אנשים שעברו טיפולי בוטוקס קוסמטיים דיווחו על ירידה בתכיפות ובעוצמת התקפי המיגרנה. כך התברר שבוטולינום טוקסין, החומר שאחת התצורות שלו משמשת לטיפולים קוסמטיים, יכול לעזור גם לטיפול במיגרנות. כשמזריקים בוטוקס, השרירים נחלשים, מה שמונע מהם להתכווץ ולייצר התקף מיגרנה. הטיפול מתבצע בהזרקת הבוטולינום למוקדי הכאב העיקריים - העורף, המצח והרקות.

סוף למיגרנות

לפני שש שנים נרשמה פריצת דרך רפואית בארה"ב, שאיפשרה את פיתוחו של הטיפול החדש במיגרנות ובכאבי ראש אחרים. לפני הטיפול נבדק כל מטופל על ידי נוירולוג בכיר, מומחה בתחום כאבי הראש, כדי לאבחן את סוג כאב הראש, מאפייניו ולשלול סיבות מסוימות למקורו. לאחר תום הבדיקה ומתן הסבר מקיף למטופל, מבוצע הטיפול באמצעות הזרקת בוטולינום באזורים מסוימים בראש בהתאם לסוג הכאב, עוצמתו ומיקומו. ההזרקה מהירה ומאוד שטחית, כך שלא מרגישים את המחט, והמטופלים שנשאלו לגבי תחושתם מהטיפול עצמו דיווחו, כי בהשוואה לכאבי המיגרנה, הרי שהטיפול הזה הוא "נהדר".

הטיפול במיגרנות ובכאבי ראש אחרים באמצעות בוטולינום הפך לאחד מדרכי הטיפול העיקריות ואף זוכה להצלחה רבה ותוצאות מצוינות. כבכל הטיפולים באמצעות הבוטולינום, גם השפעת הטיפול הזה הינה לזמן קצוב הנע בממוצע בין 4 ל-6 חודשים, לאחריהם מחליט המטופל בהתאם למידת השיפור במצבו באם ברצונו בטיפול נוסף.

ניטרול בלוטות הזיעה

ממצאים נוספים הקשורים בטיפול בבוטולינום הוכיחו שהחומר יעיל במיוחד גם לסובלים מהזעת יתר. בעיה זו מוכרת ונפוצה בקרב כ-12% מהאוכלוסייה, ללא קשר לפעילות גופנית או לטמפרטורת הסביבה. כל מי שסובל מהזעת יתר מכיר את המבוכה והמטרד הנגרמים מכתמי זיעה מוגברים מתחת לבית השחי ומזיעה הניגרת מהפנים.

במשך שנים רבות הפתרון היחיד היה ניתוח, אך רוב הסובלים העדיפו להמשיך ולסבול ולא להגיע לחדר ניתוח. רק לפני כ-7 שנים הצליח צוות של רופאים ומדענים לפתח שיטת טיפול חדשה המיישמת בהצלחה מלאה באמצעות טיפול בבוטוקס. בשיטה זו נחסם שחרור של חומר הנקרא "אצטילכולין" ובכך מנטרלים את בלוטות הזיעה.

ד"ר צחי וידר הוא מנהל O.R. המרכז לטיפולי בוטוקס בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי ובפורום כירורגיה פלסטית ואסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום