הזכות לבריאות: דו"ח מצב

(0)
לדרג

דו"ח חדש מציג נתונים מדאיגים: שחיקה בסל שרותי הבריאות, חוסר במיטות אשפוז וויתור על טיפולים רפואיים בשל עלותם הגבוהה

מאת: מערכת zap doctors

לציון שבוע זכויות האדם, מפרסמת האגודה לזכויות האזרח דו"ח על מצב זכויות האדם בישראל 2007. מנתוני הדו"ח עולה, כי ישנה שחיקה משמעותית בתקצוב הממשלתי בפריפריה - תמותת תינוקות כפולה ותוחלת חיים נמוכה - ועלייה במספר העניים ללא טיפול רפואי.

בשבע השנים האחרונות נשחק התקצוב הממשלתי של שירותי הבריאות לנפש בכ-14% ותקציב הפיתוח של משרד הבריאות בכ-43%. בעקבות השחיקה הגדולה, גדלה המצוקה במערך האשפוז עד כדי כך ששיעור המיטות לנפש בישראל הוא הנמוך ביותר בעולם המערבי ועומד על 1.94, לעומת 3.27 בשנת 1970.

כ-30% מהמיטות במחלקות הפנימיות הן מעבר לתקן, מה שגורם צפיפות גבוהה, שחרור חולים בטרם עת, הידבקות וזיהומים ומספר לא ריאלי של חולים, בהם כל רופא נאלץ לטפל. מחסור במיטות במחלקות הטיפול הנמרץ, הגורם לאשפוז חולים במחלקות רגילות, מביא לתמותה בשיעור כפול של חולים אלה. המלצה של משרד הבריאות מלפני שנתיים לתוספת 3,000 מיטות אשפוז עד לשנת 2015, לא קיבלה ביטוי תקציבי עד לימים אלה.

מאז חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי בשנת 1994, נשחק סל שירותי הבריאות בכ-44%. הסובלים העיקריים משחיקה זו הם 30% מהציבור, שאינם מבוטחים בביטוחים משלימים. רובם - קשישים, עולים, מעוטי יכולת, ערבים ובעלי השכלה נמוכה. אזרחי ישראל נמצאים במקום השלישי בעולם עם שיעור מימון פרטי של כ-56% מההוצאה הלאומית על תרופות.

מחסור בפריפריה

בשנת 2006, 23% מהציבור היהודי בישראל דיווחו, כי נאלצו לוותר על טיפול רפואי בשל עלותו. אצל 30% מהם חלה בעקבות הוויתור התדרדרות במצבם הרפואי; כך, לדוגמא, בנפת באר שבע נרשמה תוחלת החיים הנמוכה ביותר בישראל, כמו גם שיעור כפול של תמותת תינוקות: 7.6 לאלף לידות לעומת 3.3 באזור המרכז. גם שיעור מיטות האישפוז בדרום הוא הנמוך ביותר בארץ: 1.5 מיטות לאלף נפש לעומת 2.6 מיטות בתל אביב. מספר עמדות הדיאליזה, העמדות לרפואה דחופה, ומספר המכשירים הרפואיים המיוחדים כגון CT ו- MRI- גם הם נמוכים משמעותית ממספרם במרכז הארץ. בכל אזור הגליל, המונה למעלה ממיליון אזרחים, אין ולו מחלקה נוירו-כירורגית אחת.

לדברי רמי אדוט, רכז תחום בריאות באגודה לזכויות האזרח, "מדינת ישראל מונעת את הזכות לחיים ולבריאות מאזרחיה העניים, הערבים והדרומיים. עקרון הצדק החלוקתי מחייב השקעת משאבים כזו שתאפשר לכל התושבים רכישת תרופות ונגישות לקבלת טיפול רפואי ללא הבדל מוצא, מקום מגורים או מצב כלכלי. אסור שזכותו של תינוק בדרום להוציא את שנתו הראשונה תהיה פחותה מזו של תינוק הנולד בתל אביב, וזכותו של תושב הדרום לאריכות חיים אסור שתהיה פחותה מזו של חברו במרכז הארץ".

בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום