סיוע מכלבי שירות

(0)
לדרג

לרגל ציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות - הכל על כלבי שירות שמסייעים לאנשים אלה

מאת: רוחמה יצחקי

הקשר החזק הקיים בין האדם והכלב אינו חדש; ידוע כי כלבים עוזרים ומשתפים פעולה עם אדם במשימות שונות ומגוונות כמו ציד, גישוש, הגנה והצלה ועוד. הנכונות הגבוה של הכלב לעבוד עבור האדם ולרצות אותו מגיעה מהעובדה שהכלב הוא חיית להקה חברתית שפועלת בשיתוף יתר חברי הלהקה בכדי לקיים את עצמם ולשרוד. בעולם המודרני בו חי היום הכלב, הוא הפך להיות חלק מ"הלהקה המשפחתית" של בני האדם. גם ב"להקה" זו חשוב לתת לכלב תפקיד בחייו. נקודה זו חשובה לציון, משום שהיום רוב כלבי הבית נמצאים רוב היום לבד בבית בעוד שאר בני המשפחה יוצאים בבוקר לעיסוקיהם/תפקידם; לא כך הדבר בכלבי שירות.

אחד התפקידים החשובים בהם הכלב ממלא תפקיד הינו בעבודה ככלב שירות. כלבי שירות הינם כלבים המסייעים לאנשים עם מוגבלויות שונות ומאפשרים להם לנהל את חיי היום יום באופן עצמאי יותר עד כמה שניתן.

^^אילו כלבי שירות קיימים?^^

כלבי נחיה: במשך שנים כלבי נחיה היו הכלבים המוכרים ביותר מבין כלבי השירות. כלבים אלו מסייעים לאנשים עם קשיי ראיה או עיוורון לעקוף מכשולים בדרך וללכת בביטחון והעצמאות בחוץ.

כלבי עזר: כלבים המסייעים לאנשים עם מוגבלויות פיזיות בפעולות יום יומיות בבית ובחוץ. כלבים אלו יכולים לעזור במגוון פעולות, כמו הרמת חפצים והבאתם, פתיחה וסגירה של דלתות מגרות וארונות, הדלקה וכיבוי אורות, עזרה במשיכת כסא הגלגלים ועוד.

כלבי שמיעה: כלבים אלו מסייעים לאנשים עם לקות שמיעה או חירשות. הכלבים לומדים להגיב לקולות כמו צלצול בדלת, תינוק בוכה, שעון מעורר והם לוקחים את האדם אל מקור הקול.

כלבי תרפיה: כלבים אלו עובדים בסיוע המאמן שלהם בתוך מסגרות מוסדיות ומספקים תמיכה רגשית ואהבה בלתי מותנית בזמן הביקור הממוקד, בעיקר באוכלוסיית הקשישים והילדים. ישנם גם כלבי תרפיה שנותנים מענה רגשי לילדים ומבוגרים בביתם.

כיום הולכים ומתפתחים תחומים נוספים בהם כלבים יכולים להיות לעזר לאנשים. בין השאר קיימים כלבים המתריעים על התקף אפילפסיה, כלבים לאנשים עם אוטיזם, כלבי שירות לאלצהיימר ועוד.

חברו הטוב של האדם

מעבר לכל המטלות אותם יכולים לבצע כלבי שירות לאדם, ישנה נקודה נוספת וחשובה לא פחות שבו לכלב תפקיד חשוב, אולי חשוב מכל. אנשים עם מוגבלות פיזית נראית, כמו לדוגמא אנשים הנעזרים בכסא גלגלים, מוצאים עצמם פעמים רבות מבודדים חברתית. אנשים חשים חוסר נוחות במחיצתם, נוטים להתעלם מהם ומשתדלים לא ליצור קשר עין איתם. המחסום החברתי משפיע גם מבחינה נפשית; הם מרגישים בלתי נראים במקומות ציבוריים ומבודדים מבחינה חברתית. תחושות אלו מובילות גם להערכה עצמית נמוכה ואף לדיכאון. השותפות עם כלב שירות באה בדרך כלל בגלל היתרונות הפיזיים של קשר זה. מחקרים רבים שנעשו בנושא מראים שכאשר אדם לוקח כלב שירות, נוצר קשר רגשי חזק בין הכלב לבין האדם. כתוצאה מהקשר הזה ההערכה העצמית גוברת, כמו גם הביטחון, העצמאות, פחות בדידות ויותר שמחת חיים ומוטיבציה לפעול ולעשות דברים. מעבר ליתרונות הפסיכולוגיים של הקשר, ישנם גם יתרונות חברתיים הכוללת עליה באינטראקציות עם אנשים ובכלל הכרה גדולה יותר בחברה.

כלבי השירות עוברים הכשרה שכוללת שהות לתקופה של כשנה במשפחה אומנת, על מנת לקבל את החינוך הראוי למגורים בתוך הבית, לימוד הפקודות הנדרשות לאדם עם המוגבלות לאורך תקופה ממוצעת של חצי שנה ויציאות חשיפה מרובות למקומות ציבוריים. על מנת שהגישה למקומות ציבוריים תהיה פתוחה תמיד לכלבי השירות המתלווים לבעליהם עם המוגבלות הפיזית, הכלב צריך לעמוד בסטנדרטים גבוהים מאוד של התנהגות ושל אילוף, המפריד אותם משמעותית משאר כלבי הבית. לשם כך נבחרים אותם כלבים רגועים וחברותיים (לאנשים, ילדים, תינוקות, כלבים אחרים, חתולים ועוד) שנחשפו במידה מספקת לסביבות מגוונת. יתרה מכך, כלבים אלו עוברים שעות אימון רבות במכלול של מקומות ציבוריים על מנת לצבור את מירב החשיפה הדרושה.

עזר כנגדו

כאמור, כלבי עזר הינם כלבים המסייעים לאנשים בעלי מגבלה פיזית בשיגרת היומיום. כלבים אלו יכולים לבצע פעולות שלכאורה נראות כפעולות של מה בכך לאדם הצופה מהצד, אך עבור בעליהם, העזרה של הכלב מאפשרת להם בין היתר, לא להסתמך על עזרתם של אנשים קרובים או עוברי אורח בכל משימה.

^^להלן פעולות שכלבי עזר יכולים לעשות:^^

הרמת חפצים שונים כמו מטבעות, כרטיס אשראי או מפתחות מכל נקודה שהיא.
הבאת חפצים שונים כמו טלפון.
פתיחת דלתות, כולל דלת ארון, דלת המקרר להוצאת פחית משקה קר ודלת מכונת הכביסה להוצאת בגדים והעברתם למייבש.
עזרה במשיכת כסא גלגלים בלי להיתקל במהמורות בדרך.
עזרה בהורדת מעיל או גרביים.
הדלקת וכיבוי האור.
לחיצה על לחצן מצוקה.
רשימה זו חלקית ביותר, אך מאפשרת תמונה כללית של האפשרויות התמונות הקשר מסוג זה.

חלוצת התחום של כלבי העזר אשר הביאה להקמת ארגונים המתמחים בנושא, היא ד"ר בוניטה ברגן מארצות הברית. אומנם ישנם עדויות לכך שכלבים סייעו לאנשים בכסאות גלגלים עוד מוקדם יותר - לאחר מלחמת העולם השניה, אך ד"ר ברגן היא זו שמיסדה את התחום בשנות ה-70 של המאה הקודמת. הרעיון החל אצלה בביקורה בתורכיה, כששימשה מורה. היא צפתה בחמורים שסייעו לאנשים עם מוגבלות פיזית ללכת לשוק ולמכור את מרכולתם ותהתה איזה בעל חיים יכול לעזור לאנשים עם מוגבלויות פיזיות בארה"ב; היא החליטה לנסות ולעבוד עם כלבים. מאז ועד היום הוקמו ארגונים רבים בכל העולם בו מאמנים כלבי עזר ומדריכים אנשים עם מוגבלויות לעבוד עם הכלבים.

הפופולריים בגזעי הכלבים המתאימים לעבודת כלבי העזר הינם כלבי הגולדן רטריבר והלברדור רטריבר. גזעים אלו בעלי יכולות רטריב - החזקה והבאת חפצים גבוהה. בנוסף, אלו כלבים הרוצים לרצות ולעבוד עם ועבור האדם. הם רגועים באופיים, אוהבי אדם וניתנים לליטוף ומגע מצד אנשים וילדים, מצב שהינו כמעט בלתי נמנע במקומות ציבוריים.

תוכניות המאמנות כלבי עזר, עובדות גם עם גזעים נוספים ואף קיימות תוכניות בעולם העובדות עם כלבים מעורבים שנמצאו מתאימים. בכל אופן, גם לאחר שהכלבים נבחרו בקפידה ונמצאו מתאימים לתפקיד, הם עוברים תהליך אבחון ארוך. התהליך כולל בין השאר, מבחני טמפרמנט ובדיקות רפואיות. כלבים שנמצאו כשירים ממשיכים בתהליך הלימוד ובגיל שנה וחצי לרוב, הם מועברים לבעליהם החדש.

שלב ההעברה של הכלב לאדם עם המגבלה הפיזית, כולל שבועיים אינטנסיביים של לימוד ואחריו ליווי "הצוות" (כך נקראים האדם עם המוגבלות וכלב העזר שלו) ככל שדרוש. כל תוכנית מגבשת את דרך העברת כלב העזר לאדם באופן המתאים לו וישנן תוכניות שעובדות עם כל אדם באופן פרטני. יש גם תוכניות שמלמדות את האדם עם המגבלה ועוזרות לו לרכוש את המיומנויות העבודה עם כלב עזר וכך הוא בעצמו מלמד את הכלב את מגוון הפקודות שיסייעו לו. עלות כלב עזר מוערכת ב-10,000 דולר וכוללת את כל תקופת השהות שלו במשפחה האומנת ובאימון. האימון עצמו כולל: יציאות למקומות ציבוריים, טיפול הרפואי בתקופה זו ועוד.

בואו לדבר עם רוחמה יצחקי בפורום כלבי שירות לאנשים עם מוגבלויות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום