רפואת פגים: מדריך לאם המודאגת

(0)
לדרג

פגים סובלים מחוסר בשלות של מערכות גוף שונות. דוקטורס, בשיתוף המרכז הרפואי מאיר, מציג: כל הבעיות השכיחות בפגים

מאת: מערכת zap doctors

פג הוא תינוק שנולד לפני השבוע ה-37 להריון. בישראל נולדים כ-140,000 תינוקות לשנה, מהם 6%-7% נולדים פגים. הסיבות ללידת פג הן רבות, ביניהן: ירידה מוקדמת של מי השפיר, הריונות מרובי עוברים ומחלות אמהיות כמו יתר לחץ דם. בשורות הבאות נדון בבעיות האופייניות לפגים, אשר נובעות מחוסר בשלות של מערכות הגוף השונות.

מערכת הנשימה

חוסר בשלות ריאתית היא המחלה השכיחה בפגים. הריאה הלא בשלה אינה מייצרת סורפקטנט - חומר שומני המרפד את בועיות הריאה ושומר עליהן פתוחות. בחוסר סורפקטנט יש קושי בהכנסת והוצאת אויר לריאה, ולפיכך מופיע וקיים קושי בחימצון. הפרעה זו נקראת תסמונת המצוקה הנשימתית - Respiratory distress syndrome.

הטיפול כולל טיפול תמיכתי נשימתי: ממתן חמצן בכיפה במקרים הקלים ועד להנשמה במקרים היותר קשים. אז ניתן לתת את הסורפקטנט לריאות דרך צינורית ההנשמה; טיפול זה מקצר ברוב המקרים את מהלך המחלה.

חלק מהפגים הקטנים זקוקים להנשמה או לחמצן לתקופות ארוכות יותר עקב נזק משני לריאה. מחלה זו נקראת ''מחלות ריאות כרונית של פגים'' אוBrochopulmonary dysplasia. יחד עם עלייה במשקל וגדילה ילך התינוק ויחלים.

הפסקות נשימה - אפנאה וברדיקרדיה

עקב חוסר בשלות של מרכזי הנשימה עלול הפג לסבול מהפסקת נשימה (אפנאה). הפסקת הנשימה מלווה לעיתים בירידה בקצב הלב (ברדיקרדיה) ובשינוי צבע. רוב הפגים יגיבו לטיפול תרופתי על ידי קפאין.

צהבת

תופעה שכיחה בפגים הנגרמת כתוצאה משקיעת פיגמנט הבילירובין בעור ובלחמיות. הבילירובין הנוצר מפירוק כדוריות דם אדומות נקשר ומופרש בכבד. בילדים בכלל ובפגים בפרט האנזימים המשתתפים בתהליך זה אינם בשלים, ולכן פינוי הבילירובין מהגוף איטי, רמתו בדם עולה וחלקו חודר לרקמות וגורם להופעת ה'צהבת''.

במצבים בהם קיים הרס מוגבר של כדוריות דם אדומות, כמו אי התאמת סוגי דם או חוסר אנזים ה-G6PD, רמות אלו גבוהות יותר. הטיפול הינו טיפול באור (פוטותרפיה). האור גורם לשינוי בצורת הבילירובין המגביר את הפרשתו מהגוף. בזמן השהייה באור חשוב לכסות את עיני הפג; בערכים גבוהים יותר יש צורך בעירוי דם חלופי.

הלב

מחזור הדם של העובר שונה מעט מזה של הילוד. בעובר קיים צינור המחבר את אבי העורקים והעורק הראתי. צינור זה (Ductus) נסגר, באופן רגיל, לאחר הלידה, בעוד שבפגים הדוקטוס לעיתים נשאר פתוח, מצב הנקרא Patent ductus arteriosus. דרך הדוקטוס יגיע עודף דם לריאות ועלולה להיגרם הפרעה בתפקוד הלב והריאות המקשה על גמילה מהנשמה. ברוב המקרים ניתן לסגור את הדוקטוס על ידי טיפול תרופתי (אינדומד).

מערכת הדם

חוסר דם בימים הראשונים נגרם בדרך כלל מהצורך לקחת דגימות דם חוזרות לצורך הניטור. בשלב זה נצטרך להחזיר דם ע''י מתן עירוי כדוריות אדומות. בהמשך שכיח חוסר דם עקב יצור איטי של כדוריות חדשות. ההמוגלובין הנחשב לתקין אצל פגים נמוך מזה המקובל אצל התינוק הבשל.

המוח ומערכת העצבים

כלי הדם העדינים במוחו של הפג מדממים לעיתים לתוך חדרי המוח. בדרך כלל הדימום קל ונספג ללא סיבוכים או השלכות לטווח ארוך, אולם בחלק קטן יהיה דימום משמעותי העלול לגרום לסיבוכים. לצורך זיהוי מוקדם, עוברים כל הפגים אולטרה-סאונד של חדרי מוח.

זיהומים

זיהומים שכיחים יותר אצל פגים, מכיוון שמערכת החיסון טרם השלימה את התפתחותה. בכל מקרה של חשד לזיהום מטופל הפג באנטיביוטיקה.

עיניים

כלי הדם ברשתית העין ממשיכים להתפתח במשך כל ההריון. אצל פגים קיימת לעיתים הפרעה בגדילה התקינה של כלי דם אלו. זה הבסיס למחלת העיניים של הפגים. סימני המחלה מופיעים בגיל 4-6 שבועות. לפיכך, החל מגיל חודש יעבור הפג בדיקות עיניים חוזרות לצורך אבחון, ובעת הצורך טיפול באמצעות צריבת כלי הדם בקור-קריו או בלייזר.

מערכת העיכול

עקב חוסר בשלות של המעי עלולה להתפתח דלקת של המעי הנקראת NEC - Necrotizing Enterocolitis. הטיפול כולל הפסקת כלכלה ומתן תכשירים אנטיביוטיים. במקרים נדירים נגרם נמק ונקב של המעי ויש צורך בהתערבות ניתוחית.

באדיבות מחלקת יילודים ופגים, המרכז הרפואי מאיר.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום