חידושים בטיפול באוסטיאופורוזיס

(0)
לדרג

בשורה מעודדת לנשים? מחקר בדק את השפעתו של טיפול חדש, שניתן אחת לשנה, במניעת שברים ונכויות קשות

מאת: פרופ' מוטי וויס

טיפול באוסטיאופורוזיס מאפשר למנוע שברים ואף נכויות הפוגעות באופן קשה באיכות החיים. בשנים האחרונות נכנסו לשימוש תרופות ממשפחת הביספוספונאטים, המהוות את מרכז הטיפול באוסטיאופורוזיס. תרופות אלה שיפרו את יעילות הטיפול בבעיות הנובעות מבריחת סידן. אולם צורת הטיפול הבלתי נוחה של תרופות אלו בבליעה בצום ובמרחק מהארוחה הבאה גורמת במקרים רבים לחוסר הקפדה על הוראות הטיפול, ולמרבה הצער להפסקתו תוך זמן קצר מתחילתו; הפסקה זו גורמת לסיכון מוגבר לשברים, בעיקר בעמוד השדרה ובאגן הירכיים המובילים לאשפוזים ולניתוחים מיותרים. למרות יעילות הטיפול, שיעור הנשים המתמידות בטיפול אינו משביע רצון.

מחקר שפורסם בעיתון הרפואי המוביל בעולם ה"ניו-אינגלנד מדיקל ג'ורנל" (New England Journal of Medicine) בדק את השפעתו של טיפול חדש בביספוספונאטים הניתן אחת לשנה. המחקר נמשך 3 שנים והקיף 8,000 נשים. במסגרתו, ניתן הטיפול החדש - אקלסטה (ACLASTA) בעירוי קצר אחת לשנה. כמובן, שככל מחקר מדעי מוביל, כמחצית מהנשים שימשו כקבוצת ביקורת, ובקבוצה זו המשיכו הנשים לקבל במהלך המחקר טיפול בהורמונים, באוויסטה (EVISTA) או בקלציטונין. המחקר הראה כי בתום 3 שנות טיפול הושגה מניעת שברים בעמוד השדרה בשיעור של 70%, מניעת שברי צוואר הירך בשיעור 41% ומניעת 25% מכלל השברים מחוץ לעמוד השדרה.

ליתרונה של אקלסטה במניעת התופעות הנגרמות כתוצאה מ"בריחת הסידן" מתווספת העובדה שהיא ניתנת רק פעם בשנה. בכך היא מגבירה את אחוז ההיענות לטיפול ומחזקת את האפשרות למנוע שברים.

עוד הראה המחקר כי תופעות הלוואי לא היו שכיחות. תופעת הלוואי העיקרית הייתה עליית חום קצרה המזכירה שפעת ומגיבה לטיפול קצר באקמול. מעניינת העובדה שתופעה זו נצפית בטיפול הראשון באקלסטה ובדרך כלל אינה נשנית בהמשך.

אקלסטה אמנם לא הושוותה במחקר זה לשאר התרופות הוותיקות ממשפחת הביספוספונאטים, ולכן אין אפשרות להשוות את יעילותה מול תרופות אלה. למרות זאת, התוצאות שהושגו על ידי אקלסטה נראות טובות יותר מאלו שהושגו על ידי ביספוספונאטים אחרים.

מחקר מקיף נוסף, שנערך בקרב 2,100 חולים לאחר שבר בצוואר הירך קבע כי הטיפול החדש בתרופת האקלסטה מפחית ב-28% את התמותה שנגרמת כתוצאה מסיבוכים לאחר השבר.

עובדה זו חשובה במיוחד לאור נתוני התמותה החדשים, שמציגים תמונה קשה: כ-20% מהחולים הסובלים משבר בירך ימותו במהלך השנה הראשונה לפגיעה, עקב סיבוכים של המחלה. זאת, בהשוואה לאוכלוסייה באותו גיל ללא אירוע של שבר העומדת על 3% תמותה בלבד.

מתוצאות אלה ניתן לומר כיום כי אקלסטה מהווה אפשרות טיפולית חדשה יעילה, נוחה ובטוחה לאוסטיאופורוזיס.

פרופ' מוטי וויס הוא מנהל המכון האנדוקריני במרכז הרפואי אסף הרופא.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום