סם האונס: סכנה סמויה

(0)
לדרג

טשטוש ואובדן הכרה הם רק חלק מההשפעות של סם האונס. כתבת דוקטורס מנסה לפזר הערפל של הסם האפל

מאת: מערכת zap doctors

בתקופה האחרונה התרבו הידיעות על בחורות שלוקחות ללא ידיעתן סם המכונה 'סם האונס' וכתוצאה מכך נאנסות. בדרך-כלל סם האונס (GHB) מוחדר למשקה הקורבן, מערפל את חושיו ומאפשר לתוקפים לבצע את זממם ללא כל התנגדות, כאשר גם בתום המעשה - הקורבן אינו זוכר מאומה. בחורות רבות שחוו את האקט האלים מתעוררות ערומות, במקומות לא מוכרים ואינן מבינות כיצד הגיעו למצב זה.

החקירה בנושאים אלה היא לא פשוטה. זאת, משום ששרידיו של הסם מתפוגגים ולא נמצאים עקבות בדם, 12 שעות לאחר השימוש בו. לכן, אם הנאנסת משתהה או מתלבטת בנוגע לאפשרות להתלונן במשטרה, יהיה קשה מאוד ולעתים גם בלתי אפשרי להוכיח כי סם האונס היה בגופה של הנאנסת.

סם נגיש

GHB - gamma-hydroxybutyrate או gamma-hydroxybutyric הוא סם ממשפחת הסמים המרגיעים, מרדימים (sedative), והוא פועל לדיכוי הפעולה של מערכת העצבים המרכזית; הוא דומה בפעולתו לאלכוהול והרואין. בישראל, אישרה הכנסת את הוספת GHB לחומרים האסורים בשימוש על פי פקודת הסמים המסוכנים. למרות שהחומר אסור על פי החוק, עדיין רווח השימוש בו. אופן הכנת הסם פשוט מאוד למדי; החומר נמכר בבתים פרטיים, באמצעות רשת האינטרנט ונצרך בעיקר במועדונים.

את הסם אפשר למהול בכוס - פעולה שאורכת שניות ספורות מבלי שהקורבן מודע להתרחשותה. זו גם הסיבה לאזהרות שנשמעות יותר ויותר לאחרונה לא לשתות מכוס של אדם זר, או להשאירה במקום מרוחק.

לאלה שנקלעו לסיטואציה הקשה ונאנסו, יש כתובת המספקת תמיכה וטיפול לאחר המעשה. בישראל יש שני מרכזים לטיפול בנפגעות תקיפה מינית בשני בתי-חולים ממשלתיים: וולפסון בחולון ובני-ציון בחיפה. הצוות במרכזים אלו התמחה בטיפול בנפגעות תקיפה מינית וער לכל צורכיהן. פרופ' אברהם גולן, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי וולפסון, מספר שעד כה טופלו במרכז כ-1,200 נפגעי תקיפה מינית, מתוכם 8.5% גברים. לאחרונה גם מגיעות נפגעות שצרכו ככל הנראה ללא ידיעתן את סם אונס.

היעדר ראיות

לדברי פרופ' גולן, "רק מתוך סיפורים של בחורות שנאנסו, התלוננו ונבדקו, אנו מבינים כי הן קיבלו את סם האונס. אנו שומעים מקרים שבהם בחורות מספרות כי הן מצאו עצמן בסיטואציה שלא ברור להן כלל כיצד נקלעו אליה".

כאשר בחורה מגיעה למרכז, נערכות לה בדיקות מקיפות, הכוללות תרביות משטחים סימני זרע, טיפול רפואי גינקולוגי, טיפול נגד מחלות מין והריון, וכמובן נלקחות עדויות ונערכות שיחות עם עובדת סוציאלית. בדיקות דם ושתן נשלחות למעבדה בתל-השומר, אך בכל המקרים עד היום שבהם הועבר שתן ו/או דם למעבדה, לא זוהו סימנים של סם אונס בדם; כאמור, הסם מתפרק בדם ומתפוגג לאחר 12 שעות - פרק זמן קצר מדי לבחורה שעברה אירוע טראומטי ופונה לעזרה. פרופ' גולן מדגיש, כי "לסם אין טעם, ריח וצבע והוא מתמוסס במשקה תוך מספר שניות. אין כיום פיתרון למניעת המעשה מלבד הקפדה ועירנות בכל הקשור למשקאות. אבל מי שסבורה כי עברה תקיפה מינית, חשוב שתגיע לעבור בדיקות גופניות על מנת לאבחן את מצבה".

כדי להקל ולו במעט על מצוקתן של הנאנסות, הוקם המרכז לטיפול בנפגעות תקיפה מינית שנותן מענה לכל הצרכים. אם בעבר מתלוננת הייתה צריכה לפנות למשטרה, ולאחר מכן לגינקולוג ולטיפול פסיכולוגי, כיום היא מגיעה למשטרה, ומשם מופנת למרכז שפתוח 24 שעות ביממה; מאותו הרגע היא זוכה לטיפול מקיף, כולל מרופאת נשים ולא מרופא עקב הרגישות למצבה.

בואו לדבר על זה בפורום דימומים גינקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים ובפורום נפגעי/ות תקיפה מינית - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום