הקשר בין אולמרט לבריאות שלנו

(0)
לדרג

הגילוי המוקדם של סרטן הערמונית וההודעה גלויית הלב אודותיו, מוכיחים שלרה"מ מודעות בריאותית גבוהה, שהלוואי שהייתה נחלת כולנו

מאת: עופר מאיר

עד לפני שנים בודדות זה היה נשמע הזוי ומופרך: ראש ממשלה שמודיע לציבור מיוזמתו על תוצאות הביופסיה שלו, שבה נתגלו באקראי כמה תאים סרטניים בודדים? שאומר, בקול ברור וצלול, "לקיתי בסרטן", ולא שולח את הדובר שלו לומר שיש לו "מחלה קשה"? שרופאיו משתתפים במסיבת העיתונאים, מפרטים את מדד הגליסון שלו ודנים באריכות ובהרחבה באפשרויות הטיפול הקונקרטיות שעומדות בפניו?

בישראל נפטר בכל יום חולה אחד שלקה בסרטן הערמונית, ועל פי הנתונים הקליניים שהציגו שלשום (ב') רופאיו של ראש הממשלה בתדרוך בירושלים - אולמרט, למרבה המזל, איננו צפוי להיות אחד מהם.

נתונים אפידמיולוגיים עדכניים שפרסם באחרונה משרד הבריאות, קובעים כי 1 מכל 3 יהודים בישראל צפוי ללקות בשלב כלשהו בחייו בסרטן. אבל בניגוד לתפישה העממית הרווחת, שסבורה כי משמעותה של מחלת הסרטן היא גזר דין מוות בעינויים - מדובר, בפועל, ביותר מ-200 סוגים שונים של מחלות, שאבחנתן, דרך הטיפול בהן וההחלמה מהן שונים לחלוטין.

חלק ממחלות הסרטן מתפרצות בפתאומיות ובאופן ספונטני, ללא גורמים ידועים, והן חשוכות מרפא כמעט לגמרי. לעומתן, סרטן הערמונית (בדיוק כמו סרטן השד, אגב) היא מחלה נפוצה מאוד, שלמעלה מ-2,200 גברים לוקים בה מדי שנה, ושגילוי מוקדם שלה מביא, ברוב המכריע של המקרים, לריפוי מלא ומוחלט שלה.

האגודה למלחמה בסרטן, יחד עם גופי בריאות נוספים, עוסקת באופן אינטנסיבי בנסיונות סיזיפיים לחנך את הציבור להיות ערני לגופו, לערוך בדיקות סקר שגרתיות ולזהות מוקדם ככל האפשר קבוצה קטנה ומיקרוסקופית של תאים שהפכה ממאירה, ולמרות שהיא מכונה בשם המבהיל "סרטן" אפשר לרפא אותה לחלוטין.

מקרים רבים של סרטן ניתנים למניעה ולריפוי באמצעות התנהגות בריאותית חכמה: ממוגרפיה אחת לשנה מעל גיל 50 (או קודם לכן, על פי המלצת כירורג שד), בדיקת דם סמוי בצואה, ביצוע בדיקת קולונסקופיה אחת ל-10 שנים וכדומה.

התנהגותו המופתית של אולמרט בעניין זה היא חלומו הרטוב של כל מומחה לבריאות הציבור: אדם שלוקח ברצינות את האחריות על גופו ועל בריאותו, ולא רק שהוא עושה ספורט באופן קבוע ומקפיד לשמור על משקל תקין ולא לעשן, אלא שהוא גם עובר אחת לשנה בדיקות סקר רפואיות מקיפות, ומזהה בזמן תהליכים רפואיים בעייתיים, בשלב שניתן לטפל בהם בהצלחה. הלוואי על כולנו.

עופר מאיר מנהל את Coffee&TV, המתמחה בתקשורת בריאות ורפואה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום