פגים ומעקב התפתחותי מוטורי

(0)
לדרג

מחקר: ילדים עם בעיה מוטורית ייאלצו להתמודד עם קשיים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים. ואף על פי כן, נוע תנוע

מאת: אסף גופר

עכשיו זה רשמי: יכולות מוטוריות של פגים קשורות ליכולות למידה, חיי הרגש והתנהגות. מחקר מדעי שנערך בהולנד בשנת 2005 בקרב 157 ילדים שנולדו כפגים הוכיח מעל לכל ספק שילדים עם איחור או בעיה מוטורית ייאלצו להתמודד עם בעיות גם באחד משלושה תחומים נוספים: התחום הקוגניטיבי, הרגשי וההתנהגותי (Journal of Pediatric Psycology).

בשנת החיים הראשונה מבשילות ומעוצבות מערכות התנועה בשילוב עם שאר מערכות הגוף. להתפתחות תקינה ומאוזנת בין כל המערכות החשובות הללו ישנה השפעה רבה על יכולות הלמידה, חיי הרגש, הדימוי העצמי ודפוסי ההתנהגות של התינוק, ועל המשך חייו כבוגר.

פגים הנולדים הרבה טרם זמנם מגיעים לקו הזינוק של החיים כשחלק ממערכות גופם אינו בשל ומפותח מספיק. באופן טבעי, חלק ממערכות גופם יזדקקו לעזרה בהבשלה. אחת המערכות שיזדקקו למעקב ועזרה בהבשלה היא מערכת
התנועה.

ילדים בתנועה

כשמערכת התנועה אינה מתפתחת באופן תקין ומלא, התינוק יוצר לעצמו דפוסים תנועתיים שמשרתים אותו לזמן מה ואף עשויים להירשם כחלק משלבי ההתפתחות הבאים. דפוסים תנועתיים אלו נרשמים במערכת העצבים ובאים לידי ביטוי כתבניות תנועה שעלולות לעכב את יכולותיו של התינוק לא רק בתחום המוטורי אלא גם ביכולות הקוגניטיביות, בביטחון העצמי שלו וביחסו לסביבה.

לדוגמא: תינוק שמדלג על שלב הזחילה עשוי לפתח לקות ביכולות התפיסה, בהערכת זמן ומיקומו במרחב ויתקשה בשלב המוטורי הבא ביכולות קפיצה ועמידה על רגל אחת. הוא עשוי להרגיש גמלוני, ולכן לא ישמח להשתתף במשחקי כדור בבית הספר היסודי.

דוגמא נוספת הקשורה ביכולות המוטוריקה העדינה ולמידה: תינוק שלא למד בשנה וחצי הראשונות לבצע פעולות הקשורות למוטוריקה עדינה ואינו יכול להפריד את תנועות אצבעותיו או לאחוז בעדינות בחפצים קטנים, עשוי למצוא עצמו מתקשה בהמשך דרכו בפעולות, כגון: גזירה, הדבקה והרכבה וחמור יותר, בבעיות כתיבה שישפיעו על יכולות הלמידה ויגרמו לו להרגיש רגשי נחיתות ביחס לילדים אחרים.

לפגים שנולדים טרם זמנם חשוב לקבל מענה בליווי ומעקב התפתחותי. כל זאת על-מנת לוודא שמערכת התנועה שלהם מתפתחת כראוי, ושהם עוברים את כל שלבי ההתפתחות המוטורית הגסה והעדינה באופן מלא ובשל. התערבות בשלבים מוקדמים ככל שניתן מבטיחה את הבשלת מערכת התנועה, ומכאן לסיכויים גבוהים יותר להיות בעלי קוגניציה חזקה, חיי רגש מאוזנים והתפתחות חברתית בריאה.

אסף גופר הוא מדריך מוסמך לשיטת פלדנקרייז ולשיטת שלהב, מטפל באוסטאופתיה רכה ומורה לשיטת קרניו-סאקרל. לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום שיטת פלדנקרייז ושיטת שלהב לעבודה עם תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום