שאלות ותשובות על תזונה קלינית

(0)
לדרג

ערכים תזונתיים, קלוריות, הבדלים בין סוגי מזון והשפעת התזונה על גופנו. אתם שאלתם - התזונאית דנה ויינר ענתה

מאת: מערכת zap doctors

המודעות לשמירה על בריאות בכלל ותזונה נכונה בפרט עלתה מאד בשנים האחרונות. אולם, רבים עדיין לא מודעים להבדלים בין סוגי מזון שונים והשפעתם על הבריאות. לרגל ציון יום המזון העולמי שמתקיים היום (16/10), קיבצנו עבורכם את עשר השאלות הפופולאריות ביותר בפורום תזונה קלינית. על השאלות השיבה התזונאית דנה ויינר מביה"ח רמב"ם.

^^1. מהם הדגים הבריאים ביותר למאכל?^^

הדגים המומלצים ביותר הינם דגי ים מלוחים צפוניים, כגון: מקרל, הרינג, לוקוס, סלמון, טונה וסרדינים. כל השאר גם כן בריאים, אך אלו המוזכרים לעיל עשירים יותר באומגה 3 ולכן נחשבים למזינים יותר.

^^2. כמה קלוריות יש במשולש פיצה?^^

כל פיצה שונה בהרכבה ובגודלה, ולכן תמיד יינתן ממוצע. משולש פיצה שבחנתי מחברות כגון: דומינוס, פיצה האט ופיצות ביתיות מכיל כ-260-320 קק"ל, וככל שהבצק יותר עבה כך גם יש יותר קלוריות, אך לא בהבדל משמעותי. מדובר בפיצות הכי פשוטות ללא תוספות, כגון גבינה נוספת, בשר וכו'.

^^3. מה עדיף לאנשים הסובלים מבעיות של כולסטרול לשתות - קפה שחור או נס קפה?^^

אין קשר בין צריכת קפאין לכולסטרול. בכל מקרה אין בעיה לצרוך קפאין במידה, ולכן זה לא ממש משנה איזה קפה צורכים, כל עוד זה במידה סבירה. מחקרים רבים הראו שצריכת קפה קשורה לפחות מקרי אלצהיימר וסרטן הכבד.

^^4. האם מומלץ לאכול כבד?^^

כבד הינו מקור מצויין לברזל. הכבד אמנם מקור למטבוליזם של חומרי הפסולת בגוף, אך הוא לא אוגר אותו, הוא מביא להפרשתו דרך מערכת העיכול או מעביר להפרשה דרך השתן. ברגע נתון יש בכבד כמות רעלים מסויימת, אך לא כזו שעלולה להזיק לבני אדם, הואיל וגם אנחנו יודעים להתמודד עם רעלים אלו דרך הכבד והכליה. אכילת כבד פעם בשבוע עד שבועיים זו מנה מספיקה, בעיקר בשל תכולת כולסטרול גבוהה מאוד ופחות בגלל הרעלים.

^^5. האם יש הבדל בין שמן זית לבין שמן קנולה, מבחינת תכולה וטיב האומגה 3?^^

שמן זית וקנולה עשירים בעיקר בשומן חד בלתי רווי, ואינם עשירים בחומצות שומן רב בלתי רוויות, ביניהן אומגה 3, כך ששמנים אלו אינם מקור טוב לאומגה 3. מעבר לכך, שמן קנולה עשיר יותר בויטמין E, אך לשמן זית מרכיבים נוספים בתוכו המתפקדים כנוגדי חמצון, ומכאן תכונותיו המועילות לבריאות.

^^6. מהי החשיבות באכילת שום ומה הכמות המומלצת לצרוך?^^

היתרון של שום נעוץ בחומרים אנטיאוקסידנטיים הנתונים בעיקר לו, ומצאו שהם מועילים בהורדת כולסטרול, איזון יתר לחץ דם ועוד. אין המלצות חד משמעיות על כמה שום לאכול ביום כדי לקבל אפקט מגן, אך שילוב שום טרי בתזונה הינו אידאלי. לשום ערך קלורי יחסית נמוך כמו רוב הירקות, ויתרונותיו מסתכמים בנוגדי חמצון שנמצאים בו בכמות יחסית גדולה.

^^7. האם יש הגבלה מבחינה בריאותית לאכול רסק עגבניות מוכן קנוי בקופסה?^^

כל דבר צריך להיות במידה, וזה כולל גם מזון באופן כללי וסוגי מזון באופן ספציפי. אין הגבלה מיוחדת על רסק עגבניות קנוי אם את בריאה, אך השאלה גם כמה, והאם הוא משומר, כמה מלח מכיל וכו'. אם את מחפשת תשובה כללית, אז לא, אין הגבלה, כל עוד זה בגבולות הסביר, ואת צורכת מספיק משאר קבוצות המזון.

^^8. האם לתבלינים יש ערך תזונתי כלשהו?^^

לרוב התבלינים אין ערך תזונתי מבחינה קלורית. מבחינות אחרות, כגון אפקטים נוגדי חמצון, או אפקטים מורידי סוכר ולחץ דם - מיוחסים לחלק מהתבלינים, כמו קינמון. בנוגע לפלפל שחור ופפריקה לא ידוע לי על ייחוס תזונתי. לכורכום מיוחס אפקט אנטי דלקתי.

^^9. מהו סוג הלחם הבריא והמשביע ביותר?^^

ישנם הרבה סוגים של לחמים, וערכם הקלורי מעט שונה, אך מבחינה בריאותית רצוי לצרוך לחם מדגנים מלאים; כלומר לחם מחיטה מלאה, שיפון - אלו גורמים לתחושת שובע ובכך צורכים פחות קלוריות.

^^10. האם צריכה רבה של מלח מזיקה?^^

באופן עקרוני אכילת מלח לאדם בריא ללא נטיות למחלות כמו יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב, אינה מזיקה. הכליות שלנו יודעות להיפטר מעודפי הנתרן המצוי במלח, ובכך לא נגרמת בעיה. לעומת זאת, לאנשים עם נטיה ללחץ דם גבוה או כל מחלה לבבית ו/או כלייתית, ישנה נטיה גבוהה יותר לרגישות למלח ואז יש צורך בדיאטה דלת מלח. אין הוכחה חד משמעית כי אדם הצורך כמויות גדולות של מלח יסבול ממחלות רבות יותר, לעומת אדם אחר שצורך פחות, בהנחה שאין מחלות רקע. בכל מקרה, ההמלצה היא לא להפריז בכמויות המלח, עד 5 גרם מלח ליום הינה הגבלה לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם. לאנשים ללא הגבלה ניתן להגיע עד 7 גרם מלח ליממה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום