טיפול בנחירות: תנו לישון בשקט

(0)
לדרג

נחירות גורמות לפגיעה באיכות החיים. פיתרון מוחלט לתופעה עדיין אין, אך ניתן להפחית את עוצמתה באופן משמעותי

מאת: מערכת zap doctors

ישנם אנשים שלא יוכלים לישון עם בן/בת זוגם עקב נחירות חזקות. כ-50% מכלל האוכלוסייה נוחרים בשנתם, בעוצמות שונות אומנם, אבל בהחלט נוחרים; לעיתים הם מהווים מטרד של ממש למי ששוהה בסביבתם, כיוון שנחירה כבדה וקולנית עלולה להגיע עד לעוצמה של 50-60 דציבלים. לפי מחקרים בתחום, גברים נוחרים יותר מנשים, עישון ואלכוהול מגבירים את הסיכוי לנחור וגם למשקל עודף יש השפעה על קצב ועוצמת הנחירות.

פגיעה באיכות השינה

מרבית הנוחרים יתחילו לנחור לאחר תקופת גיל ההתבגרות, כלומר בשנות העשרים לחייהם ואילך, ואילו בגילאים צעירים - רק כ-10% מכלל הילדים נוחרים. הנחירה למעשה מתרחשת בעת שינה, בעקבות היצרות דרכי האוויר בלוע ובגרון, חסימות בדרכי הנשימה וכמות בלתי מספקת של חמצן שמגיעה למוח בזמן השינה. פעילות לא תקינה של אלה נגרמת ממגוון סיבות, רובן קשורות בצורת החיך, צורת הלסת, בסיס הלשון, שקדים מוגדלים ועוד. למבנה המולד מתלווים גורמים כמו שתייה מופרזת של אלכוהול והשמנה המגבירים את הסיכוי לנחור.

אם הנחירות מפריעות באופן קבוע לבן הזוג ואתם בעצמכם מתעוררים בתדירות גבוהה מאוד כשאתם עייפים, סובלים מדיכאון במשך היום וחווים עצבנות וחוסר ריכוז, כדאי לגשת לאבחון ולקבל טיפול מתאים. אמנם הנחירות עצמן אינן מסכנות אתכם, אך הן מפריעות לנהל אורח חיים תקין. עם זאת, לעיתים נחירות חזקות מצביעות על תופעה של דום נשימה - תסמונת ממנה סובלים כ-20% מאוכלוסיית הנוחרים; מדובר בהפסקות נשימה קצרות שפוגעות באיכות השינה. הנוחר שסובל מדום נשימה עלול אף לסבול מכאבי ראש חזקים, התעוררויות פתע ועצבנות יתר. נחירות לא מפסיקות ללא טיפול המתאים ולכן, חשוב לטפל בנחירות כדי להקל על הפרטנר ולהטיב את איכות השינה של הסובל מכך.

במקרים של נחירה קלה יחסית, ניתן לנסות ולמנוע אותה על ידי שינה על הצד כתחליף לשינה על הגב, או הגבהת הצוואר על ידי כרית אחורית. אולם, הנוחרים הכבדים יאלצו לחפש פיתרון משמעותי יותר. בזירת הרפואה המודרנית בולטות מספר שיטות טיפול, אך רובן כרוכות בהתערבות כירוגית פולשנית ומסבות למטופל אי נעימות רבה לאורך זמן; כמו למשל, ניתוח אף, ניתוח לייזר או במקרים אחרים, יצטווה הפציינט להצטייד במכשיר ה"סיפאפ", שמנועו יוצר לחץ אוויר בהתאמה אישית ובאמצעות מסיכת פנים מסורבלת מוזרם החמצן אל דרכי הנשימה.

מנמיכים את הווליום

ניתן להשתמש בגלי רדיו כטיפול להורדת עוצמת הנחירה; הטיפול מיועד לנוחרים שאינם סובלים מדום נשימה חמור. מדובר בטיפול שלא מצריך כלל אשפוז, אלא מתבצע בקליניקה על ידי רופא מומחה, בהרדמה מקומית ואורכו כעשרים דקות בלבד. במהלך הטיפול יוצמדו לאף או לחיך אלקטרודות שיעבירו גלי רדיו המגדילים את פתח האוויר ומאפשרים נשימה נוחה ובריאה. היתרון בטיפול הוא שכמעט אין תופעות לוואי לאחר הטיפול ואפשר לחזור לשגרת חיים רגילה באופן מיידי. בנוסף, שיעור ההצלחה של הטיפול עומד על 60%-70%. היות ואין טיפול שמסוגל להפסיק נחירות, ניתן בעזרת גלי רדיו רק להוריד באופן משמעותי את עוצמת הנחירות.

המידע באדיבות רשת מרפאות פרופורציה.

בואו לדבר על זה בפורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום