ילדים, השמנת יתר ולחץ דם

(0)
לדרג

מחקר חדש בארה"ב קובע: השמנה היא הגורם העיקרי לעליית לחץ דם בקרב ילדים. ילד אסור, ילד מותר

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

מספר הילדים האמריקאים בגילאי 8-17 הסובלים מיתר לחץ דם נמצא בעלייה מתמדת, כך מציין מחקר חדש המתפרסם בגליון ספטמבר של כתב העת Circulation. המחקר עקב אחר 29,165 ילדים וילדות בשנים 1963-2002.

בשנים 1988-2002 עלה מספרם של הילדים בארה"ב הסובלים מיתר לחץ דם מ2.7% ל-3.7%, ובתרגום למספרים יש בעצם 410,150 ילדים נוספים הסובלים מלחץ דם גבוה. גם מצב של יתר לחץ דם גבולי עלה מ7.7% ל-10%.

ד"ר רבקה דין ציטם מבית הספר לרפואה על שם מורהאוס באטלנטה מציינת שעל פי הסקרים עולים מימדי ההשמנה בילדים בארה"ב בעשורים האחרונים. השמנה בטנית, לדבריה, מזרזת הופעת יתר לחץ דם בילדים. "כל עלייה של סנטימטר אחד בהיקף המותניים בילדים כרוכה בעלייה של 10% בלחץ הדם", היא מציינת.

עלית לחץ הדם בילדות מסכנת את הילדים בהתפתחות מוקדמת של טרשת עורקים וסיכון מוגבר להתקפי לב כבר בגיל מוקדם. ילדים בתקופתנו אוכלים הרבה יותר ג'אנק פוד מבעבר, עוסקים פחות בפעילות גופנית וחווים הרבה יותר מתחים מאשר בדורות הקודמים. כל אלו יחדיו גורמים לעלייה במימדי ההשמנה ובלחץ הדם כבר בילדות.

באוסטרליה, למשל, החלו לחלק השבוע לשני מיליון ילדים בבתי הספר מגנט למקרר המונה טיפים כיצד לשמור על משקל תקין. בארה"ב חברו יחדיו כבר ב- 2005 קרן מיסודו של ביל קלינטון והחברה האמריקאית למחלות לב להקמת "ברית הדור הבריא יותר".

מטרות הארגון לפעול לצמצום מימדי ההשמנה בילדים עד שנת 2010, כדי להבטיח שילדי הדור הבא לא ייאלצו להתמודד עם הנזקים הרבים הנובעים מהרגלי תזונה גרועים וחוסר פעילות גופנית.

הברית שמה לה כמטרה לפעול בארבעה מישורים במקביל: העלאת תוכניות בריאות בבתי הספר, פעילות בקרב תעשיית המשקאות והמזון, נגישות ומודעות בקרב שירותי הבריאות וכן פעילות בתנועות הנוער.

חינוך לתזונה בריאה

פעמים רבות קשה להורה להבחין בעודף המשקל של ילדו או להגדיר את בנו כסובל מהשמנת יתר. שיחה על המשקל, ובעיקר על משקל עודף, הופכת סבוכה כאשר מדובר בילדים. הורים לילדים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בנקודה רגישה בעצמם בנוגע לבעיה זו של ילדם.

חלק מתחושת האשמה של ההורים נובעת מן הידיעה שהשמנת יתר היא בחלקה עניין גנטי ולכן הם חשים כי הנושא הוא "באחריותם", שכן הם אלו אשר "העבירו" את הגנים הללו לילדיהם.

הורים אלו גם חוששים להעיר לילדיהם על הרגלי האכילה הלקויים שלהם מתוך חשש שהערות רבות מדי לילדים יפתחו אצלם בעיות התנהגותיות הקשורות באכילה, כגון בולימיה או אנורקסיה. לכן הם בוחרים באופציה הקלה מכולן, פשוט לא מדברים על כך.

כך, לעתים קורה שדווקא ההורה, הדמות הקרובה ביותר אל הילד, מתעלם ואף נמנע מטיפול הולם בהשמנת ילדו. מחקרים עדכניים כבר הוכיחו כי עודף משקל בגיל 9 מגדיל את הסיכון להתקף לב בעתיד, וכי אפילו עודף משקל בגיל שנתיים יכול לנבא השמנה בעתיד.

כדי לדעת אם הילד שלך סובל מהשמנה, מציינת, יש להתייעץ עם רופא הילדים. ניתן גם להיעזר בטבלאות גובה ומשקל המתאימות לילדים. יש לחנך את הילדים מגיל צעיר לשתות מים במקום משקאות ממותקים, לצרוך ירקות ופירות, לאכול ארוחת בוקר, לאכול לחמים מחיטה מלאה ולעסוק יותר בספורט. כמו כן, מומלץ לילדים להגביל את שעות הצפייה שלהם בטלוויזיה לעד שעתיים ליום ולשבת פחות מול המחשב. חינוך ילדינו מגיל צעיר להרגלי אכילה נכונים ואורח חיים בריא הינו המפתח למניעת השמנה בבגרות.

ד"ר אסנת רזיאל כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י - מרכז לטיפול בהשמנת יתר, מתחם אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום