אני רואה לך בעיניים

(0)
לדרג

פרט להתאמת משקפיים, בדיקת עיניים חיונית ונחוצה גם בנושאים הנוגעים לגילוי מחלות עיניים. "לראות את הנולד"

מאת: קובי בריג

אנשים מתייחסים לפעולת הראייה, כפעולה טבעית וברורה מאליו, ולכן רובם ניגשים לבדיקת עיניים רק כאשר הם זקוקים למשקפיים; אולם, בדיקת עיניים חיונית גם לגילוי בעיות ומחלות עיניים. קיים הבדל בין בדיקה הנערכת על ידי אופטומטריסט לבין בדיקה המבוצעת על ידי רופא העיניים. בעוד שאופטומטריסט מודד ובודק את כושר הראייה בעיקר לצורך התאמת משקפיים ועדשות מגע, הרי שרופא העיניים מבצע בדיקה לגילוי מוקדם של מחלות עיניים, הטיפול בהן ומניעת התקדמותן.

יחד עם זאת, גם בדיקת עיניים הנערכת בחנות האופטיקה על ידי אופטומטריסט מומחה ובאמצעות ציוד מתקדם, מסייעת לגילוי מחלות עיניים ובהתאם לצורך הפנייה אל רופא העיניים.

כאשר אנו מגיעים לחנות האופטיקה על מנת להתאים משקפיים/עדשות מגע, ראשית עלינו לוודא כי הבודק הינו בעל רישיון משרד הבריאות לעסוק באופטומטריה.

^^בדיקה מקיפה בחנות האופטיקה צריכה לכלול מספר פרמטרים, הכוללים:^^

1. בירור היסטוריה אישית ומשפחתית בכל הקשור למחלות כלליות ומחלות עיניים, הרכבת משקפי ראייה וקצב שינוי המספרים.

2. בדיקה אובייקטיבית של תשבורת הראייה, על מנת למדוד את סוג ליקוי הראייה ועוצמתו והמספרים הנדרשים לתיקון הראייה, באמצעות מכשיר הרטינוסקופ או באמצעות אוטורפרקטומטר.

3. בדיקת איכות וחדות הראייה באופן סובייקטיבי באמצעות הקראת מספרים לנבדק והגעה לראייה האופטימאלית שניתן להשיג באמצעות התאמת עדשות.

4. קביעת מרשם לצורך התאמת משקפיים או עדשות. המרשם נשלח אל האופטיקאי שאחראי על מסגור עדשות בתוך מסגרת המשקפיים.

5. צילום קרנית העין לגילוי עיוותים בקרנית.

איתור מחלות

רופא העיניים לעומת זאת, בודק משתנים נוספים כגון: מצב עדשת העין, הקרנית, הרשתית וגלגל העין, ביטוי למחלות עיניים שונות ונתונים על הבריאות הכללית שאף אותם ניתן ללמוד מבדיקת העיניים.

כאשר ניגשים לבדיקה מקיפה אצל רופא העיניים, הוא מבצע בדיקה במנורת סדק לסריקת המקטע הקדמי של העין הכולל את העפעפיים, הקרנית, הלחמית, הקשתית ועדשת העין. בנוסף כוללת הבדיקה מדידת לחץ תוך עיני, על מנת לאתר מוקדם ככל שניתן את מחלת הגלאוקומה ולטפל בה. מחלה זו כאשר מתגלה בשלבים מתקדמים, פוגעת בשדה הראייה באופן בלתי הפיך.

כמו כן מבוצעת בדיקת קרקעית העין, אשר נעשית תוך כדי הרחבת אישונים ונועדה לאבחון מוקדם של מחלות המקטע האחורי של העין, הכולל את הרשתית, עצב הראייה ועוד. בדיקה זו מאפשרת בין השאר גילוי מוקדם של ניוון רשתית. ניתן גם לאתר באמצעות בדיקה זו סימנים מקדימים למחלות כלליות כגון: יתר לחץ דם, סוכרת או לחץ מוגבר על המוח או בתוכו.

הדבר החשוב ביותר בשמירה על בריאות העיניים הוא ביצוע בדיקה ואבחנה מוקדמת על מנת לטפל בבעיה, לפני שנוצר נזק בלתי הפיך לראייה.

קובי בריג הוא אופטומטריסט בכיר ברשת "אופטיקה עיניים".

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום