נפלאות הקקאו

(0)
לדרג

הורדת לחץ דם, חיזוק המערכת החיסונית והגנה מפני טרשת הן רק חלק מיכולות הקקאו. שילוב של בריאות והנאה

מאת: גילה אדלר

עד לאחרונה קקאו ושוקולד נכללו במזונות אסורים לבעלי כולסטרול גבוה, בשל ריכוז חומצות השומן הרוויות בהם, הצפיפות הקלורית והאחוזים הגבוהים של שומן וסוכר. אולם מחקר חדש מראה, כי כמות קטנה של שוקולד כ-6 גרם (קובייה קטנה) גורמת לשינוי משמעותי בהורדת לחץ דם. מחקר זה מתווסף למחקרים קודמים שהוצגו בשנים האחרונות, המוכיחים תועלת בריאותית לממתק הנחשק ביותר בעולם.

הורדת לחץ דם

המחקר האחרון כלל נשים וגברים עם רמות לחץ דם גבוליות, ללא גורמי סיכון נוספים. המשתתפים קיבלו במשך 18 שבועות כ-6 גרם שוקולד כהה, המכיל באופן טבעי 30 מ"ג חומר פעיל, הידוע בשם פוליפנול. קבוצה אחרת קיבלה שוקולד לבן שאינו מכיל חומר זה. בתום 18 שבועות נמדדו לחצי דם ונבדקו שינויים בסימני התרחבות כלי דם, כמו למשל ריכוז של תחמוצת החנקן וסימני סטרס בדם הקשורים לויסות לחץ דם. התוצאות הראו, כי שוקולד כהה הפחית לחץ דם באופן משמעותי - שכיחות לחץ הדם ירדה מ-86% ל-68%. לעומת זאת, השוקולד הלבן לא גרם לכל שינוי בלחץ הדם או בסמני הפלסמה. בעקבות תוצאות המחקר, ההמלצה לבעלי יתר לחץ דם מעל לאופטימאלי היא לצרוך כמות קטנה של שוקולד כהה, כדי להוריד לחץ דם.

עוד בעבר נטען, כי קיים קשר בין צריכה קבועה של קקאו ומזון המכיל קקאו לבין שיעור תמותה נמוך יותר ממחלות כלי דם ולב. החידוש הוא בכך שהתערבות בתקופה קצרה - למשך שבועיים שיפרה את תפקוד האנדותל, דופן כלי הדם והפחיתה יתר לחץ דם.

הגנה על הגוף

הפוליפנולים הם חומרים טבעיים הקיימים בתה, יין, ענבים, פירות, ירקות, שמן זית, קקאו ושוקולד; הם מגנים על תהליכים המשלבים חמצן בגוף, בזכות המבנה הכימי שלהם. בנוסף, הם בעלי יכולת נוגדת חמצון "אנטיאוקסידנטית" חזקה להלחם בגידולים ולחזק את המערכת החיסונית. בקקאו קיימים פוליפנולים בשם קטכין ואפיקטכין; מזון עשיר בפלבנולים מחזק ומועיל למערכת כלי הדם והלב. הם גם מגנים על דופן תא האנדותל ושומרים עליו מפני טרשת עורקים. כמות הפוליפנולים בשוקולד חלב היא 750 מ"ג ל-100 גרם שוקולד, ובשוקולד כהה מריר הכמות כפולה - כ-1500 מ"ג ל100 גרם.

מציל חיים

מחקר נוסף שפורסם ב-2006 בדק לחץ דם בגברים הולנדים והשווה צריכה גבוהה שמעל 4 גרם של קקאו ביום, לעומת צריכה נמוכה יותר. בתום חמש שנות מחקר נמצאה ירידה של 3.7 ממ' כספית הסיסטולי וכן ירידה של 2.1 ממ' כספית בדיאסטולי בצרכני הקקאו. על פני 15 שנות מעקב נמצא, כי אחוזי התחלואה והתמותה היו נמוכים יותר בקרב צרכני הקקאו וסיכוייהם לחלות ירדו במחצית; הסיבה לכך קשורה לעובדה שהקקאו מגן מפני המחלות כלי דם ולב באופן מובהק. התרומה הנוספת לבריאות כלי דם ולב היא משום שצריכת קקאו יכולה להעלות את רמת הכולסטרול החיובי - ה-HDL, ולהוריד את הכולסטרול השלילי - LDL. בנוסף, חומצות השומן בשוקולד יכולות לעכב חמצון שומנים באנשים בריאים.

תחליף לאספירין

במחקר קליני אחר נלקחו דגימות דם מקבוצת משתתפים שעתיים לפני ו-6 שעות אחרי צריכת משקה קקאו; קבוצה נוספת קיבלה משקה המכיל קפה וקבוצה אחרת קיבלה מים כקבוצת ביקורת. במעבדה חשפו את הדם לבדיקת קרישה והתוצאות הראו שעתיים וגם 6 שעות אחרי שתייה של קקאו, ירידה משמעותית בחומרי קרישה ודילול דם. לעומת זאת, שתייה של קפה גרמה לעליה בחומרי קרישה ואילו שתייה של מים לא גרמה לכל שינוי. מסקנת החוקרים היא, כי שתייה של קקאו בעלת השפעה מדללת דם בדומה לאספירין ויכולה להגן על כלי הדם מפני טרשת.

יופי וקוסמטיקה

בנוסף ליתרונותיו הרבים, הקקאו יכול לשפר גם את איכות העור, להעלות את עובי העור, להפחית איבוד נוזלים, לשפר את זרימת הדם אל העור ולעדן אותו. בניסוי אשר בדק את ההשפעה של קקאו על העור, נתנו לקבוצה של נשים כמות גדולה של פוליפנולים (326 מ"ג) ממקור של אבקת קקאו וקבוצה שנייה קיבלה כמות נמוכה (27 מ"ג) ליום מומסת במים. בתום 12 שבועות נבדק העור ונמצא שבקבוצה שצרכה את הכמות הגבוהה הייתה עליה ב-11.7% בעובי העור, ירידה של 28% באיבוד מים מהעור ושיפור ניכר בעידון העור. החומרים הפעילים היו שוב קטכין ואפיקטכין. גורם נוסף שנבדק בעור היה מידת ההגנה מפני קרינת UV . נמצאה ירידה של 15%-25% בפגיעות בקבוצה שקיבלה כמות גדולה של הפוליפנולים; בקבוצה זו הייתה ירידה משמעותית באדמומיות העור.

גילה אדלר היא דיאטנית קלינית וספורט.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום