תזונה ודיאטה: נפש רעבה

(0)
לדרג

תשומת לב לבעיית השמנת יתר אצל הילד לא תגרום לו לתסביכים - להיפך; היא יכולה לפתור בעיות חברתיות בעתיד

מאת: מערכת zap doctors

השמנת יתר של ילדים איננה רק תופעה לא רצויה או בעיה אסתטית. זוהי מחלה הפוגעת בגוף ובנפש וממדיה תופסים תאוצה מדאיגה בשנים האחרונות. גם אצל הילדים ההשמנה נעוצה בהיבטים נפשיים, אבל הטיפול קצת שונה: את כורסת הפסיכולוג מחליפה הפסיכודרמה, התזונה חייבת לאפשר תהליך גדילה תקין ובמקום ירקות מאודים על מצע קינואה, התפריט כולל גם פסטה ופיצות (בתנאי שהוכנו על פי הכללים).

נתונים ומחקרים

מחקרים מראים כי סיכוייהם של ילדים שמנים לחלות בסוכרת, יתר לחץ דם, קשיי נשימה, אבנים בכיס המרה, בעיות אורתופדיות ואפילו התבגרות מינית מוקדמת, גבוהים מהממוצע. ולא פחות חשוב, השמנת יתר משפיעה על הדימוי העצמי של הילד, על מצבו הנפשי ועל מעמדו החברתי.

אחוז הילדים השמנים גדל משנה לשנה, בעיקר "תודות" למאפייני חברת השפע בה אנו חיים: הסגידה לנוחות, הלחץ המתמיד, הפופולאריות של המזון המהיר ומיעוט בפעילות גופנית.

בעשרים השנים האחרונות חלה עלייה של כ-50% בשיעורי ההשמנה של ילדים ובני נוער בארה"ב, ומומחים מעריכים כי באלף השלישי כמחצית מהילדים ובני הנוער יסבלו מהשמנת יתר. לילדים אלה סיכוי גדול מאוד לסבול מבעיות השמנת יתר גם בעתיד. מחקרים מראים ש-75% מבני נוער הסובלים מעודף משקל בגיל 12 יהיו שמנים גם כבוגרים.

יעבור כשיגדל

על אף הנתונים המדאיגים, הרבה מאוד ילדים שמנים אינם מטופלים. הסיבות לכך נעוצות בהורים. יש הורים המאמינים ש"זה יעבור כשהוא יגדל", חלקם בטוחים שחוג הכדורסל יפתור את כל הבעיות, יש המפחדים "ליצור לילד תסביכים" ומסתפקים בקיצוץ נפח החטיפים בבית, ואחרים אינם מסוגלים לערוך את השינוי הנדרש באורח החיים המשפחתי.

בקרב אלו שכן מטפלים, הטיפול השכיח בבעיית השמנת היתר של הילדים מושתת על דיאטה, אבל מתברר ששיעור ההצלחה בדיאטות לילדים נמוך מאד, ואף גרוע מכך. כשלון הדיאטה פוגע בדימויו האישי ובטחונו העצמי של הילד השמן (הנמוכים מלכתחילה) והילד נכנס למעגל קסמים שלילי שקשה מאוד להיחלץ ממנו.

אז איך בכל זאת מטפלים באפקטיביות בתופעה? בשלב הראשון מכירים בעובדה שהשמנת יתר מהווה סיכון בריאותי ונפשי, המצריך טיפול מוקדם. בשלב השני, מפנימים שבעיית ההשמנה איננה גזירת גורל, כי אם בחירה ברת שינוי.

את משימת הירידה במשקל מומלץ להתאים ספציפית לילדים, ולהימנע בכל מחיר משיטת הזבנג וגמרנו. טיפול באכילת יתר של ילדים הוא תהליך ארוך טווח ורחב היקף, הכרוך בפיתוח מודעות, הקניית הרגלים, יצירת שינויים קוגניטיביים ורגשיים והגברת הפעילות הגופנית.

ארבעה פרמטרים חשובים בדרך לפתרון

עוד מומלץ לבצע את השינוי במסגרת קבוצתית שהוכחה כיעילה יותר בטיפול בילדים, ולתת את הדעת לארבעה פרמטרים: ההיבט הנפשי, מעקב תזונתי, אטרקטיביות התפריט ותמיכה הורית.

^^ההיבט הנפשי^^

זיהוי הסיבות הנפשיות לאכילת יתר ובניית בטחונו העצמי של הילד. בין הסיבות המוכרות המובילות ילד לאכילת יתר:
מצב רוח ירוד - לעתים כאשר הילד השמן הופך להיות מושא ללעג בין חבריו. לעתים הוא הופך את עצמו ליצן הכיתה ומתבדח על עצמו, כדי להשתלב.
מצב רוח טוב - חוגג באכילה.
קושי להתמודד עם כישלון - במבחן, בחברויות.
לחץ וחרדה לפני מבחן - נשנוש להפגת המתח.
שעמום.

המטרה היא ללמד את הילד/ה לנתק את הקשר הלוגי המוטעה שיצר בין אוכל ורגש וללמדו להתמודד עם כלים מתאימים לצרכים החסרים.

^^מעקב תזונתי^^

רכישת הרגלי אכילה נכונים והשגת משקל גוף תקין ההולם את תהליך הגדילה. בניגוד למבוגר, המטרה אצל הילד אינה לרדת במשקל אלא לשמור עליו. הירידה תושג מעצם גביהתו.
שיתוף הילד במסע הקנייות תוך הסבר והצגת ההבדל בין המוצרים השונים.
שיתוף הילד בהכנות לסעודת השבת או סעודה משותפת, תוך מתן חיזוק חיובי והדגשת הדבר בפני בני המשפחה.

^^אטרקטיביות התפריט^^

הכנת מזון שהוא גם בריא וגם טעים (אפילו פיצות וספגטי!). הילד לומד להכיר, תוך חוויה והתנסות אישית ועירוב מספר חושים הקשורים בהכנת האוכל: טעם, מישוש, ראיה, ריח, איך מכינים אוכל טעים ובריא, וכך הוא מנפץ את המיתוס במידה וקיים שאוכל דל קלוריות הינו סר טעם.

^^תמיכה הורית^^

ההורים צריכים ללמוד איך לסייע לילדיהם בהצלחת התהליך.

הנהגת דפוסים וכללים: על ההורים המהווים דמות מחנכת להוות דוגמא חיובית ולהנהיג דפוסים וכללים זהים החלים על כל בני המשפחה. למשל, אין לצפות מילד שיאכל רק ליד השולחן כאשר הוריו נוהגים אחרת. כמו כן, לא יכול להיות שהילד יאכל אוכל דיאטטי ושאר בני הבית יאכלו מה שהם רוצים סביב אותו שולחן.

שינוי אמירות כנף שגויות השגורות בפינו: לא משאירים אוכל בצלחת, לא זורקים אוכל, יש ילדים שאין להם מה לאכול.

שינוי שיטת התגמול השגויה: מי שלא מסיים לאכול לא מקבל ממתק, לא צופה בטלוויזיה בסדרה האהובה עליו, לא יורד למפגש עם החברים.

שינוי ההבנה השגויה, ילד אוכל=ילד בריא: ההורה מדרבן את הילד לאכול כדי שיהיה חזק ובריא.

הפסקת ההשוואות: תראה איך אתה נראה. מדוע אינך עושה פעילות גופנית כמו אחיך/חבריך.

חודרנות יתר והערות מעליבות: תראה כמה אכלת. בשביל מה אני שולחת אותך לדיאטה?

כיבוד העדפותיו של הילד: מותר לילד לבחור מאכלים מסויימים, ואין אנו צריכים להתערב כאשר מדובר באוכל מזין ובריא.

הכתבה באדיבות שיטת ד"ר לוי.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום