צום תשעה באב והשפעתו על ההנקה

(0)
לדרג

צום גורם לשינויים משמעותיים במספר רכיבים בחלב אם. לקראת תענית תשעה באב - נתונים ממחקר חדש על הנקה

מאת: מערכת zap doctors

צום של 25 שעות (ללא אכילה או שתייה) הוא מנהג ידוע בתשעה באב. על פי חוקי היהדות, אמהות בריאות לתינוקות בריאים בני למעלה משבוע, אמורות לצום ביום זה. השפעתו של הצום על חלב אם אנושי לא נחקרה עד היום. המחסור בנתונים הנוגעים למצב שכיח מאוד, הוא המניע למחקר חדש בנושא זה.

במשך ארבעה ימי צום (יום כיפור 2004, תשעה באב ויום כיפור 2005 ויום כיפור 2006), השתתפו במחקר 48 נשים בריאות (בגילאי 24 עד 38), שכולן היניקו באופן בלעדי תינוק בריא אחד מגיל חודש ועד 6 חודשים. כל אישה התבקשה לשאוב כ-10 סמ"ק חלב אם בשלושה ציוני זמן: (1) בתוך שעתיים מתחילת הצום. (2) מייד עם סיום הצום ולפני כל אכילה או שתייה. (3) 24 שעות לאחר סיום הצום. הדוגמיות נבדקו למציאת נתרן, אשלגן, סידן, זרחן, טריגליצרידים, חלבון ולקטוז (סוכר החלב).

תוצאות המחקר הראו, כי רמות הנתרן והסידן הממוצעות עלו משמעותית מיד לאחר הצום, בהשוואה לנקודת תחילת הצום. בנוסף, רמות הזרחן הממוצעות ירדו משמעותית באופן מובהק סטטיסטי. רמות החלבון הממוצעות עלו משמעותית באופן מובהק סטטיטסטי ורמות הזרחן והלקטוז הממוצעות ירדו משמעותית. רמות הטריגליצרידים לא השתנו באופן משמעותי.

בהשוואה בין נקודת תחילת הצום ל-24 שעות לאחר סיום הצום, הפרמטרים שנבדקו כבר לא היו שונים משמעותית מנקודת ההתחלה, לבד מרמת החלבון הממוצעת, שעלתה באופן מובהק סטטיסטי ורמת הלקטוז, שעדיין הייתה ירודה בצורה משמעותית. מסקנות המחקר מראות, כי צום של יותר מ-24 שעות גורם לשינויים משמעותיים במספר רכיבים בחלב אם. השינויים המשמעותיים ברמות הלקטוז והחלבון נמצאו גם לאחר 24 שעות נוספות לפחות.

המחקר הוצג במסגרת כנס של "מכון מטרנה למחקר" על ידי ד"ר דינה ר. צימרמן, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, ד"ר לי גולדשטיין, ד"ר אלי היימן, רוני בראונשטיין, דבורה שטחי BSc, עדינה בר-חיים BSc וד"ר מתתיהו ברקוביץ'.

"נוהל צום"

על-מנת להעביר את הצום בדרך טובה, חשוב לפני תחילת הצום לשתות הרבה מיצי פירות עתירי קלוריות ופחמימות, שתייה ממותקת (אבל לא מדי, משום שזה מצמיא) ולא לאכול מאכלים מלוחים מאוד, או כבושים ומשומרים, משום שהם מצמיאים ולא מאפשרים לגוף לצבור את הנוזלים. אין לאכול מאכלים משתנים, כגון אבטיח, ולא לשתות קפה או תה, משום שיש להם אפקט משתן.

הלילה שאחרי הצום נחשב לקשה במיוחד; כדאי להניק את התינוק כמה שיותר על מנת לשקם את משק החלב שעשוי להיפגע קלות מיום ללא שתיה. אין צורך להיבהל אם התינוק ירצה לינוק כל הזמן, ממש כאילו הוא בסוג של "קפיצת גדילה". הדבר לא פוגע בהנקה ולא רומז ש"נגמר החלב", היות וייצור החלב הוא עניין של היצע וביקוש, הרי שניתן להבין את היונק המנסה להגביר את ההיצע. לכו איתו ולא מולו (לא לתת תוספות של תחליפי חלב וכדומה, אלא לתת לתינוק ולטבע לעזור לך).

לתינוקות גדולים יותר שכבר אוכלים, כדאי מאוד להכין מלאי של מזונות מפתים, על מנת לא לגרום להם לרצות לינוק כל היום. כן מומלץ להציע תחליפי שתייה אטרקטיביים, על מנת לא להחליש את האם הצמה.

בואו לדבר על זה בפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום