חדש: פורום מימוש זכויות רפואיות

(0)
לדרג

לרבים מגיעה הזכות לקבל החזרי מס עקב מצבם הבריאותי. האם גם אתם זכאים לפטור רפואי ממס הכנסה?

מאת: ד"ר עודד שראל

לעשרות אלפי אנשים, שעברו אירוע רפואי (תאונה, מחלה, ניתוח, אשפוז) ישנן ע"פ חוק, זכויות כספיות שנועדו להקל על החולה. החוק קובע: אדם הסובל ממחלה קשה, או עבר ניתוח, או אשפוז - זכאי (אם עובר קריטריונים מסוימים) להחזרי מס הכנסה. מסתבר שרק מעטים פונים. יתירה מכך, רק מעטים מאד מקבלים החזרים, בגלל מורכבות התהליך והקשיים בוועדות הרפואיות.

סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה דן בפטור מסיבות רפואיות ממס הכנסה. הפטור הינו עד להכנסה של כ-492,000 ש' לשנה ממשלח יד (משכורת או הכנסה מעסק), או 64,000 ש' מהשכרת נכס או תמלוגים. הפטור לא ניתן על הכנסות ממקורות אחרים, כמו ריבית. מאחר והפטור החודשי עולה על 40,000 ש', יש חשיבות לבדיקה אצל מומחים האם מגיע לך פטור זמני או קבוע.

^^איך מגיעים לפטור?^^

לפטור ממס זכאי מי שנכותו מגיעה ל-100% מבעיה רפואית אחת, או 90% ממספר בעיות רפואיות. על פי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, נכות הנקבעת בגובה הנ"ל בנכות כללית (ביטוח לאומי), חוק הנכים - תגמולים ושיקום (משרד הביטחון), או בוועדות ייעודיות למס הכנסה (מתבצעות על ידי הביטוח הלאומי עבור שלטונות מס הכנסה), כולן קובעות לעניין קבלת הפטור.

^^מדוע 90% ממספר בעיות רפואיות?^^

הדבר נובע משיטת חישוב הנכות, המכונה שקלול. כך למשל, שתי בעיות - באחת נקבעה נכות של 50% ובשנייה 30% נכות. הנכות המשוקללת הינה 65% ולא 80%, כפי שניתן היה לחשוב.

^^האם יש מקרים שבהם הזכאות לפטור ממס היא אוטומטית?^^

נכים ששיעור נכותם נקבע ל-100% נכות לצמיתות זכאים, על פי אחד החוקים הבאים, לפטור אוטומטי ממס:

1. חוק הנכים (תגמולים ושיקום).
2. חוק נכי מלחמה בנאצים, חוק רדיפות הנאצים.
3. חוק התגמולים לנפגעי איבה.
4. חוק הביטוח הלאומי (נכות כללית ומתנדבים).

^^מי זכאי לפטור?^^

עיוור או נכה שיש לו נכות רפואית, בשל ליקוי אחד בשיעור 100%, כמו חולה במחלת סרטן פעילה. עד יולי 2003 ניתן היה לקבל פטור זמני גם על תקופות קצרות שבהן נקבעה נכות. על-פי תיקון לפקודת מס הכנסה, החל מיולי 2003, מי שנכותו נקבעה בין יום אחד עד חצי שנה, לא זכאי לפטור בגין הכנסותיו. מי שנקבעה לו נכות לתקופה שבין חצי שנה לשנה - יינתן פטור להכנסה, עד לסכום של 58,920 ש' לשנה, פחות יום. רק נכות לתקופה של שנה ויותר, מקנה את הפטור המלא כמתואר לעיל, של כ-492,000 ש' לשנה.

^^למי כדאי לבדוק האם הוא זכאי לפטור?^^

אנשים הסובלים ממחלה קשה.
אנשים המרותקים למיטה.

דוגמאות למצבים רפואיים בהם כדאי לבדוק אפשרות להגיע לפטור רפואי:

1. מצרף מחלות כרוניות חמורות יכול לפתוח את הזכאות לפטור רפואי ממס הכנסה. מחלות כגון: סכרת עם סיבוכים, מחלת לב קשה, פרקינסון, שיתוק ילדים, טרשת נפוצה, גידול ממאיר, מחלת כליות, מחלת כבד, עיוורון, חירשות, שיתוק ילדים, מצב אחרי פציעה קשה שהותירה מגבלות ועוד. מחלות אלה יכולות להצדיק בדיקה לגבי אחוזי נכות וקבלת פטור.

2. אשפוז ממושך ו/או מצב סיעודי.

ניתן לקבל פטור רטרואקטיבי: שכיר - עד 6 שנים אחורה, פרט לשנת המס הנוכחית. עצמאי - 3 שנים אחורה, פרט לשנת המס הנוכחית.

התהליך

כדאי לדעת שזהו תהליך מורכב ולעיתים ארוך ומתיש. מירב המקרים נדחים.

יש להגיש בקשה לפקיד השומה ובה פירוט הבעיות הרפואיות. כדאי לדייק ולא להחסיר, שכן הפנייה הראשונה קובעת את סוג הרופאים שיבדקו אותך.

יש לשלם אגרה שתישלח לך בדואר.

יש להכין את החומר הרפואי בצורה מקצועית ומסודרת. כדאי להגיש סיכום מקצועי של התיק, הכולל הערכת נכות.

ועדה מדרג ראשון מורכבת מרופא אחד. לעיתים קרובות תוזמן/י לפגישות עם רופאים מומחים היועצים לוועדה, על פי המחלות מהן את/ה סובל/ת.

חשוב להופיע נכון ולא לייגע את הרופאים.

הגשת בקשה לקבל את הפרוטוקול.

אם דרוש - הגשת ערר מנומק בצורה מקצועית.

חזרה על כל השלבים, מתשלום של אגרה נוספת. הועדה מורכבת מ-3 רופאים.

אם שוב לא הגעת לפטור, או התקופות קצרות לדעתך, ניתן לנסות להגיש בג"ץ, או להגיש החמרת מצב לאחר 6 חודשים מהוועדה הראשונה, אולם אז הפטור הרטרואקטיבי בדרך כלל מתבטל.

ד"ר עודד שראל הוא רופא ומשפטן בבר מדיקס - היחידה למימוש זכויות כספיות רפואיות.

בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות ובפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום