עוברים למשמעת מים

(0)
לדרג

ילדכם אינו שותה מספיק מים? זה הזמן לפתרונות יצירתיים: משחקים, קישוטים על הבקבוק וסיפורים על המים שבגופנו

מאת: שרון דבוש

שתיית מים חשובה בכל השנה ובעיקר בחודשי הקיץ החמים. מכיוון שילדים לא מודעים לחשיבות השתייה, הם יכולים לוותר עליה. כהורים, אנו צריכים להעלות לילדנו את המודעות לדבר, על-ידי הסברים, פעולות מכוונות וכו'. כמעט בכל גיל אפשר לשוחח עם הילד על כך שהמים חשובים מאוד לגוף שלו. הסבירו בפשטות ובנחת שהגוף שלנו עשוי בעיקר ממים והדם שזורם בצינורות הוא בעצם מים שלתוכם נמסו חומרים שונים. ספרו להם שהמים עוזרים לגוף לנקות את עצמו מבפנים. ניתן להשתמש באנלוגיות ציוריות בהתאם ליכולת ההבנה של הילד; עצם השיחה על הנושא מעידה על חשיבותו.

הדגישו בפני הילדים, כי בייחוד עכשיו - בעונת הקיץ, אנו מזיעים יותר ולא תמיד מרגישים, למשל: כשיש מזגן, או כשנמצאים בים או בבריכה. הזעה פירושה שהמים בורחים מהגוף, ולכן חשוב מאוד להחזיר אותם לגוף. בהקשר זה, חשוב לדבר בנימה חיובית ולא בהפחדות.

משמעת מים

הקפידו לשאול את הילד על שתיית המים שלו. רובנו מתעניינים יותר במה שהילד אכל ומזניחים את השתייה. שתייה מבקבוק מאפשרת לעקוב בנוחות אחר הכמות שנצרכה במשך היום, בגן או בכיתה. אפשר גם לערוך בערב סיכום יומי של סך השתייה ולעודד השלמות במידת הצורך. חשוב לאפשר לילדים גישה חופשית ונוחה למים. אם הילדים יכולים להגיע אל המים בקלות, סביר להניח שהם ישתו יותר.

עזרים טקטיים

הפכו את המים לזמינים - דאגו לצייד את ילדיכם בבקבוק מים לכל מקום ופעילות באופן קבוע; וכמובן ודאו שהם יכולים לפתוח את הפקק בעצמם. פזרו בבית בקבוקים או קנקני מים, הציעו להם מים כשהם מארחים חברים, צופים בטלוויזיה או עסוקים בפעילות אחרת. הציעו להם לבחור לעצמם כוס, לקשט את הבקבוק ולמזוג לעצמם מים. חשוב לבדוק אילו עזרים מעודדים אותם לשתות - האם הם שותים טוב יותר מבקבוק, או מכוס? אולי מכוס צבעונית ומעניינת? או מכוס עם קש? אפשר להיעזר גם בקוביות קרח בצורות מעניינות.

משחקי מים

כידוע, ילדים אוהבים משחקים, לכן מומלץ לעודד משחקים המשלבים צריכת מים. הציעו להם את משחק ה"מיקי מאוס": הילד שותה מהבקבוק כל זמן שההורה מכריז ברצף מבלי לעצור "מיקי מיקי מיקי ...". ברגע שההורה אומר "מאוס", חובה עליו להפסיק מיד לשתות. אפשר לבלבל את הילד ולומר במקום "מאוס" מילים אחרות שנשמעות דומה. מדי פעם הכריזו על הפסקת שתייה שבה כולם (כולל אתם) הולכים יחד לשתות. ניתן להחליט יחד על זמנים קבועים לשתייה, למשל שותים מים אחרי כל ביקור בשירותים, לפני כל ארוחה או בכל הפסקת פרסומות בטלוויזיה.

מדד הצבע

למדו את ילדכם להציץ לאסלה ולבחון את צבע השתן שלו. צבע השתן הוא מדד מצוין לבחון האם שתינו מספיק. הצבע צריך להיות דומה יותר ללימונדה מאשר למיץ תפוחים. אל תתביישו לשאול את הקטן על הצבע ולנתח יחד את התוצאות: גוון צהוב - אינו טוב, גוון שקוף - מצב אופטימלי.

שרון דבוש היא דיאטנית קלינית של חברת נביעות.

בואו לדבר על זה בפורום יחסי הורים ילדים ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום