קשב וריכוז ובעיות בתפקוד המיני

(0)
לדרג

מחקרים מראים: רבים מהגברים, בעיקר צעירים הסובלים מהפרעות בתפקוד המיני, מדווחים על בעיות של קשב וריכוז

מאת: ד"ר צחי בן ציון, פסיכיאטר וסקסולוג

הפרעת קשב וריכוז היא תכונה תורשתית, הגורמת להתנהגות המאופיינת בחוסר קשב, קשיים בריכוז ולעיתים גם בהיפראקטיביות. שכיחות הפרעת הקשב באוכלוסייה נעה סביב 10% בילדים ובמתבגרים וסביב 6% במבוגרים, והיא שכיחה יותר בקרב גברים.

בקרב מבוגרים ההפרעה מאופיינת בדרך כלל בהפרעה בריכוז ובמיקוד, ונדיר למצוא כאלה הסובלים מהיפראקטיביות. לכן במבוגרים מדברים על הפרעת מיקוד וקשב ולא על הפרעת היפראקטיביות וקשב (ADD ולא ADHD).

על בעיות קשב וריכוז, הפרעה בתפקוד המיני, ומה שביניהם

במקרים רבים, גברים הסובלים מ-ADD נוטים לסבול בשל קשיי הקשב מהפרעה בתפקוד המיני. ההפרעה זו עלולה לבוא לידי ביטוי בבעיות בהשגת זקפה או שמירה על הזקפה, מתוך איבוד עניין תוך כדי האקט המיני, או לחילופין, חוסר הצלחה להגיע לשפיכה.

תרופות המשמשות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, כגון קונצרטה או ריטלין LA, שהשפעתן ממושכת יותר, מסייעות בשיפור בתפקוד המיני היות והריכוז משתפר. מבחינת החולים הנצפים בקליניקה, ניתן לראות את הבעיה בצורה ברורה למדי - אחוז גבוה של מטופלים, בעיקר צעירים, הסובלים מהפרעות בתפקוד המיני, מדווחים על בעיות של קשב וריכוז. ואולם, ברפואה הכללית ואף במרפאות העוסקות בהפרעות ריכוז וקשב ממעטים המטופלים להישאל על תפקודם המיני.

גברים צעירים מדווחים שהעוררות המינית שלהם גברה לאחר נטילת התרופות לטווח ארוך. במחקרים נמצא שהפרעות בתפקוד המיני כמו חוסר יכולת להגיע לשפיכה שכיחות יותר אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז. יש לזכור כי הבעיות הללו הן נדירות ואצל רוב הגברים הצעירים ההיפך הוא הנכון (מגיעים לשפיכה מוקדמת וכו'). טכניקה שכיחה של גברים צעירים להשהיית שפיכה היא באמצעות הסחת דעת.

בעיה נוספת שעלולה לעלות בעקבות הפרעת קשב היא פיזור דעת במהלך קיום יחסי מין, שמוביל לשכחה או בלבול בעת השימוש באמצעי מניעה, למשל: לבישת קונדום בצורה לא נכונה, שימוש לא נכון בו והשארות בתוך הנרתיק לאחר השפיכה עם נזילת זרע מהקונדום.

ההמלצה לסובלים מבעיות בתפקוד המיני עקב הפרעות קשב וריכוז היא שילוב של טיפול פסיכולוגי, שמלמד את המטופלים להיפתח ולדבר על הבעיות עם עצמם ועם בני הזוג, תרגול של שיפור המודעות לגוף, וטיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז.

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה ובפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום