עיניים: רואים רחוק, רואים שקוף

(0)
לדרג

הפרעה בראיית צבעים נגרמת בעקבות פגיעה בעצב הראייה. ד"ר אליה לוינגר על רגישות לצבעים ודרכי התמודדות

מאת: ד"ר אליה לוינגר

כולנו מכירים את התחושה הנעימה כאשר אנו מגיעים לחוף הים - כפות הרגליים מרגישות את החול הרך, אנו שומעים את רחש הגלים ומביטים לעבר הים הכחול - חגיגה לחושים. אולם מסתבר, כי לחלק מהאנשים הים נראה בצבע אחר. יש לציין כי אין מדובר בעיוורון לצבעים, אלא בהפרעה בראיית צבעים. הפרעה זו יכולה להיות מולדת, או נרכשת בעקבות פגיעה בעצב הראיה, או פגיעה ברשתית. ההפרעה המולדת היא השכיחה יותר ואופיינית יותר לבנים מאשר לבנות, בשכיחות של 5-8% ו-0.5% בהתאמה. טווח ההפרעה בראיית צבעים רחב מאוד בין הלוקים בה - מקושי קל בהבחנה של צבעים הנראים כפחות חזקים ועד לירידה בראיה.

רגישות לצבעים

ברשתית קיימות 2 קבוצות תאים: המדוכים (Rod cells) והקנים (Cone cells). פגיעה במדוכים גורמת לבעיות ידועות של עיוורון לילה בדרגות שונות ופגיעה בקנים תגרום להפרעה בראיית הצבעים. קבוצת תאי הקנים שאחראית לראיית הצבעים נחלקת ל-3 תתי קבוצות, שכל אחת מהן רגישה לאורך גל אור בסיסי שונה, דהיינו לצבע בסיסי אחר, כאשר צבעי הבסיס הם: אדום, ירוק וכחול.

הפיגמנט הנמצא בתאים אלו רגיש לצבעים הללו והתגובה שלו עם האור גורמת לתגובת שרשרת, שבסופה נשלח אות חשמלי לכיוון המח. הצבעים השונים ועוצמתם תלויים בשילוב של תגובתם של 3 אוכלוסיות תאים אלה ובהמשך בעיבוד המידע במוח, המאפשר את חווית ראית הצבעים. על כן, פגיעה בפיגמנט בדרגות שונות גורמת לפגיעה בראיית הצבעים.

כל צבעי הקשת

הפרעת ראיית צבעים שכיחה היא חולשה לצבע האדום (Protanomaly) - לאנשים אלה האדום נראה חיוור וכך גם כל צבע המשלב אדום: כתום צהוב וירוק - הגוון שלהם נראה יותר נוטה לכיוון הירוק. הלוקים בהפרעת צבעים בירוק נקראים Deuteranomaly. כאשר אותו אדם יכוון את עוצמת הצבעים בטלוויזיה, הוא יוסיף ירוק ויוריד את האדום. בנוסף, הוא יתקשה מעט גם באדום, כתום וצהוב. הקבוצה הבאה כוללת את אלה שרואים אדום כתום וצהוב באופן ירוד (Protanopia), הצבעים האלה נראים להם בגוון שחור, או אפור. הבעיה הגדולה היא שהנמנים על קבוצה זו אינם מבחינים בצבעי הרמזור. קבוצה דומה לפרוטאנופים היא קבוצת ה-Deuteranopia - גם הם אינם מבחינים באדום, כתום וצהוב, אך עוצמתם לא חלשה כמו הפרוטונופים. בנוסף, קיים עיוורון נדיר לצבע הכחול - טריטנופיה - במקרה זה גווני כחול מבולבלים עם גוונים של אדום או ירוק.

דרכי התמודדות

על מנת לאבחן הפרעה בראיית צבעים, קימות מספר בדיקות שעומדות לרשות רופא עיניים. הבדיקות הזמינות והמהירות ביותר מתבצעות באמצעות לוחות צבעים, כאשר קיימים מספר סוגים. על פני לוחות אלה ישנו מספר, או ציור על רקע שמותאם במיוחד. מטופל עם בעיה בראיית צבעים יראה תבנית שונה, או לא יראה כלל את התבנית בעת הבדיקה, בהשוואה לנבדק בריא. יתרונותיהם של הלוחות הם: עלותם הנמוכה, האמינות, הרגישות הגבוהה וזמן בדיקה קצר יחסית.

ככלל לא קיימים טיפולים תרופתיים, או ניתוחיים לתיקון או שיפור הפרעת ראית צבעים. אולם בחלק מהמקרים ניתן להרכיב מסנני אור, על מנת להגביר את הניגודיות בין הצבעים השונים ולאפשר למטופל הבחנה טובה יותר בגוונים. חשוב להדריך וללמד את המטופל הסובל מדרגה קשה של הבעיה דרכי התמודדות עם הפרעת הצבעים, למשל בבחירת בגדים ובמיוחד ברמזורים, שלטי תנועה ותאורת אזהרה.

ד"ר אליה לוינגר הוא מומחה לרפואת עיניים ברשת מרפאות "עיניים".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום