תזונה נכונה: צריכת מוצרי חלב

(0)
לדרג

מוצרי חלב מהוים מרכיב חשוב בתזונה מאוזנת, ולכן מומלץ להכלילם בתפריט וליהנות מיתרונותיהם הבריאותיים. לבן על לבן

מאת: איילת בירן

חג השבועות אמנם כבר מאחורינו אולם מוצרי חלב חשובים לגופינו עדיין לפנינו, ולכן מומלץ לצרוך אותם לאורך השנה. קיימות עדויות, כי עוד בימי קדם נהגו לייצר מהחלב גבינות על ידי החמצת החלב שנשמר בנאד מעור בעלי חיים, כתוצאה מחשיפתו לאור השמש. מאוחר יותר גם היוונים והרומאים שמרו את הגבינות תוך ייבוש והמלחה.

מגוון רחב

כיום, ייצור הגבינות הוא בגדר תעשיה עולמית, כשלכל מדינה הגבינות האופייניות לה. צרפת ידועה במיוחד בגבינותיה המעובשות, כגון: רוקפור, ברי וקממבר; בהולנד מפיקים גבינות כדוגמת הגאודה מחלב הפרות המקומיות הידועות בתנובתן העשירה; באיטליה מיוצרות מוצרלה, פרמזן וריקוטה, ולנו יש את הגבינה הצפתית.

בישראל צורכים כ-17 ק"ג גבינה לנפש בשנה. מדובר בכמות גבוהה לכל הדעות ובמיוחד של גבינות רזות. זאת, גם בשל המגוון הרחב של מוצרי החלב הקיים בארצנו: החל בחלב ניגר בטעמים שונים ובתכולות שומן שונות, המשך ביוגורטים, מעדנים וגבינות רכות ומותכות, וכלה בגבינות קשות: בולגרית, צפתית, צהובה.

מוצרי החלב נבדלים גם בסוג החלב ממנו יוצרו (פרה, כבשים, עיזים ואפילו באפלו ממנו מיוצרת המוצרלה). טעמם ומרקמם נגזר גם מאחוז השומן שהם מכילים וכמובן מסוג החיידקים, התוספות והתנאים בהם מעובדות הגבינות, למשל: המלחה, עישון, הבשלה וכבישה של גבינות קשות.

ערך תזונתי גבוה

מוצרי חלב עשירים בחלבון המותאם באופן מלא לצרכי הגוף, וכן נחשב בעל זמינות ביולוגית גבוהה. כמו-כן, הם מכילים ויטמינים מקבוצת B (לדוגמא: ויטמין B12) ויטמין D ומינרלים כגון: ברזל, מגנזיום, פוספט וכמובן סידן לרוב.

כיום, מוצרי החלב נחשבים בקרב אנשי הרפואה המערבית כמקור אולטימטיבי לסידן, זאת בשל היחס הגבוה של כמות הסידן ביחס לכמות הקלוריות שהם מכילים, וגם בשל המצאות גורמים המסייעים בספיגתו כמו סוכר החלב - לקטוז, וויטמין D.

המהדרין מנצלים גם את הגברת ספיגת הסידן על ידי ויטמין C וצורכים בסמוך למוצרי החלב גם פירות וירקות העשירים בויטמין זה (כמו יוגורט עם תות שדה טרי). חשיבותם זו גוברת בשל העובדה ששיעורי הארעות האוסטאופרוזיס ("בריחת סידן") הולכים ועולים. כך שהיום כל אישה שניה וכל גבר שישי מעל גיל 50 סובלים מירידה בצפיפות העצם במידה כזו או אחרת.

בנוסף לכך, נמצא כי לסידן השפעות מיטיבות נוספות כמו סיוע באיזון רמות לחץ דם, סיוע במניעת סרטן מעי גס ואף איזון רמות השומן בגופנו. חשוב להזכיר כי חלק ניכר ממוצרי החלב שאנו צורכים הוא יוגורטים שונים העשירים בחיידקים פרוביוטים ולאלו יתרונות בריאותיים נוספים כמו איזון אוכלוסיית חיידקי מערכת העיכול ומניעת עצירות, חיזוק מערכת החיסון ועוד.

חלב צאן

רוב מוצרי החלב מקורם מחלב פרה. אולם רבים מאיתנו מעדיפים דוקא מוצרים המופקים מחלב עיזים או כבשים, בטענה שאלו קלים יותר לעיכול וכן בשל תכולת הנגדנים בהם (ידוע כי חלב עיזים מסייע לריפוי פצעי מחלת הפה והטלפיים). בעת צריכת מוצרי חלב צאן חשוב לוודא, כי אלו מיוצרים במחלבה מאושרת תחת פיקוח הולם, שעברו פיסטור כראוי והם נטולי חיידקים מזיקים או מרעין בשין אחרים.

רגישות לחלב

למרות כל הכתוב לעיל, עדיין רבים מאיתנו חוששים מצריכת חלב ומוצריו בשל "תופעות של אלרגיה", כגון: כאבי בטן, שלשולים ונפיחות במערכת העיכול. חשוב להסביר כי הרגישות לחלב נחלקת לשניים: אי סבילות לסוכר החלב - לקטוז ואלרגיה לחלבון החלב. אי סבילות ללקטוז מופיעה כאשר קיים חסר באנזים (חומר מזרז פירוק במערכת העיכול) המפרק את הלקטוז. כתוצאה מכך זה אינו מתפרק, סופח נוזלים במערכת העיכול וגורם לכאבי בטן, גזים ושלשולים.
במקרים שכאלו, בכדי להמנע לגמרי מצריכת מוצרי החלב ניתן לנסות ולבדוק השפעת צריכת מוצרי חלב דלי לקטוז כמו גבינות קשות, יוגורט, וגבינות מותכות, ובמקום חלב ניגר או שוקו לצרוך חלב דל בלקטוז.

אלרגיה לחלבון החלב נגרמת כתוצאה מתגובה חיסונית כנגד חלבון החלב, שחודר למחזור הדם ומהווה גוף זר שכנגדו מופעלת מערכת החיסון. במקרים מעין אלו מופעים סימפטומים כלל מערכתיים מפריחה ועד לשוק אנפילקטי. משום כך, לציבור הסובל מאלרגיה לחלבון החלב אסור לצרוך מוצרי חלב.

איילת בירן היא דיאטנית קלינית ומרצה ב"מירב", ביה"ס לרפואה משלימה של האוניברסיטה הפתוחה ומכבי טבעי.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום