'לעגן בחוק את נושא הדם הטבורי'

(0)
לדרג

"עיגון בחקיקה ישרת את ציבור היולדות, אשר אינו מודע ליכולתו לאסוף דם טבורי לשם הצלת חיים", אומרת חברת ביוקורד

מאת: מערכת zap doctors

חברת ביוקורד יוצאת בקריאה לכנסת לעגן בחוק את חובתם של רופאים להביא לידיעת משפחות את דבר האפשרות להירשם לשירות איסוף דם טבורי. בפנייתה לח"כ משה שרוני, יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, אומרת החברה כי עיגון בחקיקה של נושא חשוב זה, ישרת ציבור נרחב של יולדות אשר אינו מודע ליכולתו לאסוף דם טבורי לשם הצלת חיים.

בפנייתה מבקשת חברת ביוקורד, המשמשת כבנק לשימור תאי גזע שמקורם בדם חבל הטבור, להשוות את המצב בארץ למדיניות הנקוטה בחו"ל. "חברות הביטוח בחו"ל מנחות את הרופאים, לספק למשפחה המטופלת מידע על האפשרויות השונות בנושא הדם הטבורי ולתעד בכתב את הנושא, בתיק האישי של המטופלת, אחרת - לא תכסה אותם פוליסת האחריות המקצועית".

לדברי מיקי שחם, מנכ"ל החברה, בחלק ממדינות ארצות הברית החלה חקיקה להסדרת התחום ובחלק ממדינותיה מחוייבים כיום גינקולוגים להביא לידיעת המשפחה את דבר האפשרות לשמר את הדם הטבורי. "החקיקה החלה עקב תביעות רשלנות, אשר הוגשו כנגד רופאים שלא יידעו את המשפחות ובחלוף זמן, עלה הצורך הרפואי במשפחה בתרומה וזו לא הייתה זמינה".

תאי הגזע, שביכולתם לייצר את כל אחד מסוגי התאים הרבים המצויים בגוף האדם, נלקחים מהתינוק בלידתו ויכולים להציל את חייו וחיי בני משפחתו. המחקר הרב בתחום פורץ דרכים חדשות לעתים תכופות מתפרסמים גילויים וטיפולים חדשים. ברחבי העולם התבצעו עד עתה אלפי השתלות של תאי גזע טבוריים כטיפול במחלות ממאירות וגידולים סרטניים ואף במחלות שאינן ממאירות.

"עניין הקהילה הרפואית בארץ בדם טבורי כמקור לתאי גזע להשתלות עלה דרמטית בשנים האחרונות", אומר שחם. "מאז ההשתלה הראשונה של תאי גזע טבוריים גדל השימוש במקור זה כתחליף לתרומות מוח עצם, זאת משום העובדה שתאי הגזע הטבוריים הינם איכותיים הרבה יותר מתאי מוח עצם".

בארץ פועלים כיום שני בנקי דם טבורי ציבוריים - האחד של מד"א והשני של ביה"ח תל השומר וארבעה בנקים פרטיים.

"הליך בחירת ודרך איסוף הדם הטבורי (בין אם בבנק פרטי ובין אם בבנק ציבורי), צריך להיות, מטבע הדברים, באחריותה הבלעדית של היולדת ומשפחתה, אך חובה שהאחריות תלווה בידיעת כל השיקולים בעד ונגד בחירה זו או אחרת", אומר שחם.

לקריאה נוספת ליחצו: דם טבורי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום