מדור טיפים מס' 59

(0)
לדרג

עצות חשובות לגמילה מעישון ועזרה לסובלים מעיניים יבשות - גורמים, טיפול וטיפים. דוקטורס מביא לכם את כל ההמלצות

מאת: מערכת zap doctors
טיפים לגמילה מעישון

כרבע מאוכלוסיית ישראל מעשנת סיגריות. כ-65% מהמעשנים, דיווחו כי ניסו להיגמל אך בפועל נדרשים בממוצע 5.4 ניסיונות על מנת להפסיק לעשן. לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, חברת התרופות "דקסון", משווקת "ניקורט" מסטיקים ומשאף לגמילה מעישון, מרכזת טיפים לגמילה מעישון:

1. קבע תאריך גמילה והצמד אליו: בחר תאריך במהלך השבועיים הקרובים, כך שיהיה לך מספיק זמן להתכונן. נסה לבחור יום "מיוחד" כמו יום הולדת, או היום הבינלאומי ללא עישון.

2. היפטר מכל המוצרים הנלווים לעישון ולסיגריות: השלך לפח מאפרות ומצתים, ובעיקר את חפיסת הסיגריות שהשארת בתחתית המגירה למקרה חירום. במקום, פנק את עצמך בפרחים שבקרוב תוכל לשוב ולהריח אותם.

3. הודע לכל חבריך ומשפחתך: הכן את הקרובים אליך לתהליך הגמילה, התנצל מראש על מצבי הרוח שייתכן שתיתקף ובעיקר בקש את תמיכתם בתהליך, לדוגמא: שלא יעשנו בסביבתך. אולי תצליח לשתף בתהליך מעשנים נוספים.

4. הכן רשימה של סיבות להפסקת עישון והצמד אותה במקומות בהם היו קודם לכן הסיגריות: מעבר לסיבות הבריאותיות, מצא סיבות אשר חשובות לך באופן אישי. לדוגמא, החיסכון המשמעותי בכסף, הלבנת השיניים, הקלות בנשימה, הערכה עצמית והשבת השליטה המוחלטת לחייך.

5. הכר את הטריגרים שלך: מצבי רוח, רגשות, מקומות או דברים שאתה רגיל לעשות מעוררים את הדחף לסיגריה. הכר אותם, היה מוכן ומצא להם תחליף. מתגעגע לתחושה של סיגריה ביד? אחוז עט או עיפרון. מתגעגע לסיגריה בפה ליד הקפה? החזק בפיך מקל קינמון. שנה את השגרה והמנע ממצבים בהם אתה רגיל לעשן.

6. בכל מקרה זכור! הרעב לסיגריה אורך 3-5 דקות. חש בצורך לסיגריה? נסה לחכות את פרק הזמן הזה.

7. עדכן את רופא המשפחה: חשוב לדעת, אם אתה נוטל תרופות, הניקוטין משנה את דרך פעילותן של חלק מהתרופות. ייתכן ותאלץ לשנות את המינון אחרי הגמילה.

8. הצטרף לקבוצת תמיכה: קבוצות התמיכה הינן נדבך חשוב בדרך לגמילה ארוכת טווח מעישון. הקבוצות יעניקו תמיכה ומחויבות קבוצתית, קל יותר להיגמל בקבוצה מאשר במאבק יחיד. מטרות הקבוצות הן שינוי הרגלי המעשן, לימוד דרכי התמודדות נוספות בחי היום יום וכן הקניית דרכי פעולה למניעת החזרה לעשן.

9. להכפלת סיכויי הגמילה מומלצים מוצרים לסיוע בגמילה: עם הגמילה ייתכן ותרגיש מוזר, זה סימן שהגוף שלך מתחיל להתרגל לחיים ללא ניקוטין. התחושה אורכת כמספר שבועות. תחליפי ניקוטין יכולים לסייע לך להתמודד עם תופעות הגמילה בכדי להחליף את הסיגריה ולאפשר במהלך מספר שבועות ירידה הדרגתית במינון עד לגמילה מהרעב לניקוטין. מחקרים מוכיחים, כי השימוש במוצרי עזר לגמילה מעישון מכפיל את הסיכוי להיגמל.

10. ולסיום, מגיע לך פרס: תן לעצמך פרס קטן לאחר השבוע הראשון ללא עישון והמשך לעשות זאת במשך מספר חודשים. תוכל להשתמש בכסף שחסכת עם הפסקת רכישת הסיגריות.

הטיפול בעין יבשה

רבים מאיתנו סובלים לא פעם, מצריבה בעיניים, עייפות, תחושת חול וגרודים. התופעות הללו מופיעות בדרך-כלל בשעות הערב, לאחר שעות עבודה ארוכות. אחת הסיבות הנפוצות להפרעות הינה יובש בעיניים. היובש יכול להיות קשור עם תופעות נלוות של יובש במקומות אחרים בגוף או כסימפטום יחיד. שכיחות היובש עולה ככל שהגיל עולה, כשאנו נמצאים בסביבה יבשה יותר (למשל בטיסה), וכאשר אנו עושים מאמץ גדול יותר עם העיניים, לדוגמא: בזמן עבודה ממושכת מול המחשב.

^^גורמים^^

אחד הגורמים ליובש בעיניים הינו מזג האוויר, וזאת עקב לחות הסביבה המשפיעה על העין. השימוש במזגנים בחורף ובקיץ ושימוש בתנורים יכולים לגרום להחמרה של היובש.
סיבה אחרת לתחושת גירוי וצריבה יכולה להיות אלרגיה. בעונות מעבר נמצאים באוויר חומרים אלרגניים המגיעים מפריחה של צמחים ומזיהום אוויר כתוצאה משינויי מזג אוויר, כמו אובך למשל.

^^טיפול^^

יובש בעיניים ניתן לטיפול פשוט ברוב המקרים, על-ידי טיפות ותכשירים המשמשים כתחליפי דמעות. בשוק ניתן למצוא תחליפי דמעות במגוון נרחב, הניתנים לרכישה ללא מרשם רופא וניתן להשתמש בהם בתדירות גבוהה. לאלו הנזקקים לטפטוף תכוף, מעל 4 פעמים ביום מומלץ להשתמש בתחליפים חסרי חומר משמר כמו טיפות הג'נטיל, ההיפוטירס או ההילוקומוד. במקרים קשים ניתן לשלב בטיפול טיפות צמיגות יותר על בסיס ג'ל, כמו הג'נטיל ג'ל או הויסקוטירס הסמיך.

במקרים בהם אין הקלה מספקת, ניתן לשקול התערבות על ידי סגירת ניקוז הדמעות בעפעפיים או סגירת העין באופן חלקי על ידי ניתוח עפעפיים. במקרים של עיניים יבשות ומגרדות - בבוקר במיוחד ניתן להשתמש במשחה מסככת לפני השינה.

^^טיפים נוספים לסובלים:^^

1. נסו למצמץ בכוונה בזמן שהנכם עושים מאמץ ראייתי.

2. לאלו מכם שנמצאים כל היום מול מסך המחשב - מומלץ מדי פעם לקחת הפסקה, ניתן לעצום עיניים לכמה דקות, או לשטוף את העיניים במים.

3. קומפרס חם יומי ולאחריו ניקוי עפעפיים בתכשירים המיועדים לכך כמו התמיסה הסטרילית, או מגבונים של איי-קאר עוזרים לשמירה על הגיינת העפעפיים ולשיפור איכות הדמעות.

4. רצוי להרכיב משקפיים עם מסגרת רחבה העוטפת את הפנים ומקטינה אידוי.

5. יש לשמור על הלחות בסביבה על ידי הימנעות ממזגנים לקרור או חימום, או לפחות לא לשבת ממש מול המכשיר. ניתן להגביר את הלחות על ידי מפזר אדים.

6. אפשר להוסיף אומגה 3 כתוסף מזון, בהתייעצות עם הרופא המטפל, לשיפור איכות הדמעות.

ד"ר עדי מיכאלי היא מומחית לקרנית וקטרקט בביה"ח איכילוב.

בואו לדבר על זה בפורום התנהגות בריאותית ובפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום