סקר: התקף לב קטלני יותר לנשים

(0)
לדרג

סקר של משרד הבריאות והאיגוד הקרדיולוגי מגלה: גברים, הרבה יותר מנשים, ממהרים להגיע לביה"ח במקרה של אירוע לב

מאת: מערכת zap doctors

בישראל עוברים מדי שנה כ-30 אלף בני אדם התקפי לב, וכ-5,000 מהמקרים מסתיימים במוות. אולם גילוי ההתקף בזמן, זמן ההגעה לבית החולים ודרך הטיפול משפיעים על שיעורי התמותה. בשבוע שעבר פורסמו תוצאות מפתיעות של סקר, שערך משרד הבריאות בשיתוף עם איגוד הרופאים הקרדיולוגים.

הסקר, בנושא מחלות ובעיות בלב, חשף נתונים מדאיגים בעיקר בקרב נשים. מהסקר, שנערך בקרב 2,077 ישראלים שעברו ארועי לב ב-25 בתי חולים בארץ, עולה תמונה מעניינת במיוחד בקרב נשים.

מהסקר, שעמד בין היתר על ההבדלים בין המינים, עולה כי גברים ממהרים להגיע לבית החולים במקרה של אירוע לב, בניגוד לנשים. כ-125 דקות - זהו פרק הזמן לאחריו נשים מזעיקות עזרה מרגע שהופיעו סימנים לאירוע לב ועד לבקשת עזרה, לעומת גברים - 110 דקות בלבד. עוד עולה מהסקר כי מרגע ההגעה לבית החולים ועד למתן תרופה לפתיחת העורק הסתום חולפים 61 דקות בממוצע בקרב נשים, לעומת 51 דקות בממוצע בקרב גברים. כמו כן, התברר כי הזמן החולף מרגע ההגעה לבית החולים ועד לפתיחת העורק באמצעות צינתור עומד על 78 דקות בקרב נשים, לעומת 70 דקות בקרב חולי לב גברים.

אולם הנתון המשמעותי ביותר הינו אחוז התמותה וההבדלים בין נשים לגברים בקטגוריה זאת. מהסקר עולה כי התמותה, כתוצאה מאירוע לב, בקרב נשים גבוהה פי שניים בהשוואה לגברים. בעוד שאחוז התמותה בקרב נשים לאחר חודש מרגע האירוע עומד על 6 אחוזים, הרי שבקרב גברים הנתונים מורים על 3 אחוזים בלבד.

פרופ' אריה רוט, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב בבית החולים איכילוב, מסביר את התופעה: "ישנם מספר הסברים הגיוניים לשאלה מדוע נשים מתעכבות יותר בהגעה לבית החולים. ההסבר הראשון טמון בעובדה כי נשים קודם כל דואגות לסביבה שלהן ורק אחר כך לעצמן, זה הרי ידוע. סיבה נוספת היא שסף הכאב של הנשים כנראה גבוה יותר מאשר אצל גברים, ועל כן לוקח להן זמן רב יותר להבין כי מדובר בארוע לב".

גם הטיפול לאחר ההתקף הינו גורם משמעותי ובעל חשיבות רבה. ד"ר יעקב קליין, מנהל המכון לשיקום ולמניעת מחלות לב במרכז הרפואי שערי צדק, ערך לאחרונה סקר בנושא התקפי לב. מהסקר עולה כי רק 14 אחוז מהזכאים מופנים בישראל לשיקום לאחר אירוע לב, וגם במקרה זה יש ישנה בעיה של מודעות ציבורית לנושא.

"כשבודקים חולי לב חריפים שאושפזו בבית החולים, מתברר כי רק 6 אחוזים הופנו במכתב השחרור לשיקום לב כנדרש. כפי שיש במקרים רבים, לצערי יש חוסר מודעות גם בנושא זה הן מבחינת הקרדיולוגים והן בחינת המטופלים. גם רופאי המשפחה וגם הקרדיולוגים לתוכניות לשיקום הלב וגם הציבור לא מודעים לזכאות לתוכניות האלה".

מחקר: מענה רפואי טלפוני מציל חיים

מחקר חדש, שהוצג לראשונה ביום חמישי שעבר בכנס השנתי של האיגוד הקרדיולוגי בישראל, מוכיח כי מעקב טלרפואה באמצעות מוקד רפואי ושידור נתוני א.ק.ג לאחר התקף לב (MI) - מעלה את סיכויו של החולה לחיות פי 2.2.

מדובר בתוצאות מחקר פורצות דרך, המוכיחות לראשונה כי למעקב באמצעות טלרפואה ישנה חשיבות רבה ומצילת חיים, גם לאחר התקף הלב, ולאורך זמן. את המחקר ערך צוות חוקרים בראשותו של פרופ' רוט, שמשמש גם כיועץ הרפואי של שחל.

המחקר התבסס על השוואת נתונים בין מנויי שחל שחוו התקף לב לבין חולים שנכללו בסקר של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי ה-ACSIS - Acute Coronary Syndrome Israel Survey. במסגרת ה-ACSIS נאספים נתונים של כל החולים המתאשפזים בכל אחת מ-25 היחידות לטיפול נמרץ לב בישראל, במשך תקופה מסוימת.

מתוך כלל החולים של ה- ACSISנכללו במחקר 3,899 חולים, אשר שרדו אשפוז לאחר התקף לב (MI). אלה הושוו ל-699 מנויים בשחל אשר גם שרדו אשפוז לאחר התקף לב (MI).

החוקרים פנו לכל החולים שבקבוצות המחקר ובדקו, כמה מהם שרדו בתום שנה מיום ההתקף. תוצאות המעקב העלו כי מתוך חולי ה-ACSIS נפטרו במהלך השנה 9.7% מהחולים, לעומת 4.4% מהחולים בקרב מנויי שחל. כלומר, לחולים שנמצאו במעקב רפואי שוטף באמצעות הטכנולוגיה והמוקד הרפואי של שחל - סיכוי גבוה פי 2.2 לחיות כשנה לאחר התקף לב.

נתונים אלו מרשימים אף יותר כאשר מתייחסים להשוואת הנתונים האפידמיולוגים והרפואיים, בקרב שתי קבוצות המחקר. זאת, משום שהנתונים מצביעים על גיל ממוצע גבוה יותר בקרב מנויי שחל. כמו כן, בקרב מנויי שחל נמצאה שכיחות גבוהה יותר של התקף לב בעבר, יתר לחץ דם, סוכרת, אירוע מוחי, שומני דם גבוהים ואי ספיקת לב. אחוז הגברים היה גבוה יותר בקרב משתתפי ה ACSIS בהשוואה למנויי שחל.

פרופ' רוט הסביר בכנס את הסיבות לשוני באחוזי ההישרדות אליהם הגיעו החוקרים: "בבדיקת הסיבות לשוני המשמעותי בתמותה, נמצא כי, מנויי שחל פנו למוקד הטלרפואה של שחל מספר פעמים במהלך השנה וקיבלו מענה רפואי טלפוני. מנגד, גם המוקד עצמו יזם שיחות ללקוחות אלו במעקב אחר מצבם הרפואי. כבר במחקרים קודמים הוכח כי הזמינות של מוקד רפואי בטלפון מקצרת את הזמן הקריטי החולף מרגע הופעת סימני החולי בחולה ועד להחלטתו לפנות לעזרה והתייעצות. זמן זה הוא משמעותי ביותר בשיפור סיכויי ההישרדות. לכך נוספת היכולת הטכנולוגית המאפשרת למנויי שחל להעביר מידע רפואי אמין - א.ק.ג, באמצעות הטלפון ולקבל מענה מקצועי בזמן אמת".

לדברים אלו הוסיף ארז אלראי, מנכ"ל שחל: "תחום הטלרפואה הופך למשמעותי ביותר בשנים האחרונות, כאשר הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לקבל טיפול רפואי יעיל ואיכותי באמצעות הטלפון מכל מקום, ולרוב ללא צורך בפניה לבית החולים. לאור זאת, גם ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) הכירה לאחרונה בתחום והלשכה לאתיקה פרסמה לראשונה דף עמדה בנושא הרואה בטלרפואה תחום מתפתח וחשוב בשמירה על חיי החולה, שיפור הטיפול וחיזוק הקשר עם הרופא המטפל בו, כאשר הוא אינו שוהה בבית החולים".

בואו לדבר על זה בקרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום