צרכנות רפואית מס' 85

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: תרופה חדשה לסרטן השד; ניסוי קליני בבני אדם לטיפול בצניחת איברים; פטנט שיהפוך החיתול להיסטוריה ועוד

מאת: מערכת zap doctors
ה-FDA אישר תרופה חדשה לסרטן השד

חברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK) קיבלה השבוע את אישור מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית, ה-FDA, לשווק את טייקרב (Tykerb), תרופה חדשה הניתנת ללקיחה בבליעה לטיפול בסרטן שד מתקדם או גרורתי, בשילוב עם כימותרפיה. אישור ה-FDA ניתן בתהליך מואץ בעקבות קבלת תוצאות מעודדות של נסויים קליניים שחלקם אף התקיימו בישראל, אשר הראו שיפור בסיכויי הישרדות בחולות סרטן השד. התרופה ניתנת בצורת כדורים והטיפול אינו מצריך אשפוז או עירוי. מדובר בתרופה ממוקדת מטרה שהחומרים הפעילים בה תוקפים באופן ישיר רק את הקולטנים בתוך התא הסרטני ואינם פועלים על תאים אחרים כמו בטיפול כימותרפי.

התרופה מתאימה לחולות סרטן שד עם ביטוי יתר של הקולטן שעד היום לא הגיבו לטיפולים אחרים. מספר הנשים בישראל, אשר טיפול זה עשוי להתאים להן, מוערך בכ-250 נשים מדי שנה. בימים הקרובים תוגש התרופה לרישום בישראל במשרד הבריאות, במטרה להגישה לדיוני סל התרופות.

ד"ר בלה קאופמן, מנהלת יחידת אונקולוגיית השד, המרכז לחקר הסרטן ב"שיבא", אמרה: "אנחנו בפתחו של עידן חדש למאבק בסרטן השד. טייקרב מציבה בסיס להמשך שיפור איכות חייהן של החולות. אופן פעילותה הממוקד עתיד לשנות את מפת ההישרדות מסרטן השד בישראל ובעולם בעשור הקרוב ואת ראשיתו של השינוי אנו כבר רואים בימים אלו".

פרופ' טל זקס, מרצה באוניברסיטת פנסילבניה ומנהל מחקרים בתחום סרטן השד בחברת גלקסו סמית קליין (GSK) בארצות הברית, הוסיף כי "מנגנון התרופה מעכב את שגשוג התאים הסרטניים, ובכך עוצר את המחלה מהתקדמותה. תהליך זה עשוי למנוע את התפתחותו הפולשנית של הסרטן ואת היווצרותן של גרורות בשאר אזורי הגוף לרבות גרורות במוח. פעם קראו לזה נס רפואי, היום אנחנו פשוט יודעים לפצח טוב יותר את מנגנון הסרטן. בעתיד, תינתן התרופה גם למניעת חזרת המחלה, לנשים עם סרטן שהתגלה בשלב מוקדם".

חברת התרופות גלקסו סמית קליין הודיעה עם קבלת האישור כי כל הנשים ברחבי ישראל, אשר החלו כבר לקבל את התרופה ללא תשלום במסגרת תכנית הנגישות שהושקה לפני מספר חודשים, ימשיכו לקבלה כל ימי חייהן. במקביל עד לאישורה בישראל, תוכלנה חולות נוספות המעוניינות להצטרף לתכנית, לקבל את התרופה ללא תשלום, במרכזים הרפואיים בהם היא פועלת, שיבא בתל השומר, קפלן ברחובות, הדסה בירושלים ובהמשך רמב"ם בחיפה והמרכז הרפואי תל אביב.

ניסוי קליני בבני אדם לטיפול בצניחת איברים

אנדוגן מערכות רפואיות בע"מ, חברת מכשור רפואי ישראלית, בוגרת חממת מיט"ב, המפתחת פתרונות להידוק רקמות רכות בניתוחים זעיר-פולשניים, הודיעה השבוע כי החלה בביצוע ניסוי קליני בבני אדם במכשור לטיפול בצניחת איברים ברצפת האגן הנשי (Prolapse). הניסוי הקליני מבוצע במרכזים קליניים מובילים במערב אירופה, וצפוי לכלול כ-20 חולות.

בחודש ספטמבר 2006 קיבלה החברה אישור מרשות המזון והתרופות (FDA) לשיווק המוצר הראשון בארה"ב, ובימים אלה היא פועלת לקראת קבלת אישור לשיווק מוצר זה גם באירופה.

לדברי אלעד נגר, מנכ"ל החברה: "הכניסה לניסויים בבני אדם הינה צעד משמעותי בדרך להשקת המוצר המסחרי של החברה לטיפול בצניחת איברים. אנו מאמינים כי למוצר זה יתרונות משמעותיים הן מבחינת המטופלות, הן מבחינת קהילת הרופאים, והן עבור מבטחי בריאות, בשל היכולת להפחית את העלויות של ניתוחים ואת הסיכונים הכרוכים בהם".

צניחת איברים ברצפת האגן מתרחשת אצל נשים בעקבות לידות או השמנה ונובעת מהחלשות שרירי רצפת האגן, התומכים באיברים פנימיים (רחם, שלפוחית השתן, הרקטום או כיפת הנרתיק). תופעות הלוואי כוללות אי נוחות, הכבדה, כאבים עזים וחשש מזיהומים מסוכנים.

למרות שעל פי הערכות כ-7 מיליון נשים זקוקות לניתוח לטיפול במחלה, כיום מבוצעים מדי שנה כ-500 אלף ניתוחים בלבד בארה"ב ובאירופה גם יחד. עלות המכשור הרפואי המשמש לניתוחים אלה מסתכמת במאות מיליוני דולרים. הפער בין גודל השוק פוטנציאלי לבין מספר הנשים המנותחות כיום נובע בעיקר מכך שהטיפולים המוצעים עד כה הינם פולשניים באופן יחסי ומחייבים רמת מיומנות כירורגית גבוהה מאוד. המוצר החדש יאפשר לטפל במחלה בפרוצדורה פשוטה יותר, המתבצעת במלואה בצורה זעיר פולשנית, דרך הנרתיק.

פטנט ישראלי חדש יהפוך את החיתול להיסטוריה

בשורה חדשה שתשנה את תנאי החיים של אוכלוסיית גיל הזהב. פטנט הטיסטרון, פרי פיתוחה של חברת אינובטיב הישראלית והמצאתו של רון חן המייסד והבעלים של החברה, צפוי לבטל את הצורך בחיתול.

הפטנט יהווה את התחליף לטיפול גם בתשושים, מוגבלים ובחולים בעלי קשיי שליטה על סוגרים וגם עבור התינוקות. הפטנט כבר קיבל את אישור ה-FDA ובאמצע מאי השנה, לאחר סיום שלבי הפיתוח והניסוי האחרונים יהיה מוכן לייצור.

מדובר בשקיק בד, הדבוק לחלצי המטופל ובו שתי מחיצות. במחיצה הרחוקה מן הגוף יהיה ג'ל שתפקידו למצק את ההפרשות ולהרחיקן מהגוף. עם עשיית הצרכים, ינתקו את השקיק מהגוף ופשוט ידביקו חדש.

פעולת ההחלפה נעשית בעזרת שתי מדבקות. האחת, מדבקה דו צידית מודבקת לגוף ותוחלף אחת לשבוע. היא עמידה לנוזלים, דקה, נושמת וידידותית לעור. השנייה, שנמצאת בפתח השק, תפקידה להידבק למדבקה הקבועה שעל הגוף. הפטנט ייוצר בואריאציות מעט שונות עבור גברים ונשים.

להתקן הספיגה החדש מספר יתרונות משמעותיים: הוא יוזיל בכ-80% את העלויות לאוכלוסייה המטופלת בזכות החיסכון של סכומי עתק בכח אדם מטפל ובעלות החיתולים. הטיפול בעזרת הפטנט קל ומהיר יותר, לא יהיה צורך ברחיצה אחרי כל החלפה כמו בחיתולים ובכך גם תיחסך עוגמות נפש רבה למטופלים. מנקודת מבט רפואית, ההיגיינה צפויה להשתפר משמעותית בזכות ההפרדה בין הגוף וההפרשות ובין ההפרשות המוצקות לנוזליות.

פיתוח עולמי בתחום אסתטיקת הפה מגיע לישראל

הרפואה האסתטית חודרת גם לרפואת השיניים. כיום, גם מי שנאלץ להרכיב כתרים בפיו, יכול לחייך חיוך רחב ולחשוף חניכיים בריאות. הפיתוח החדש של כתרים וגשרים על בסיס זירקוניה, אינו מצריך שימוש במתכת ומראה הכתר והחניכיים נשמרים.


התאגיד האמריקאי 3M מציג לראשונה בישראל את מערכת ה-LAVA. המערכת כוללת סורק, אשר קורא את מבנה השיניים ומעביר את הנתונים למחשב. באמצעות הנתונים המוזנים למחשב, מעצב הטכנאי את בסיס הכתר או הגשר. לאחר מכן, מעצבת מכונת החריטה את בסיס הכתר/ גשר, על סמך הנתונים שהתקבלו מן המחשב.

תוכנת המחשב מאפשרת לייצר את בסיס הכתר מחומר הנקרא "זירקוניה". חומר זה אינו אלרגני לגוף, להבדיל מכתרים על בסיס מתכת, ויכול לשאת את כוחות הלעיסה החזקים של הפה, כמו קודמיו. בניגוד לכתרי המתכת, אשר נגלים לעין לאחר מספר שנים, כאשר מתרחשת נסיגת חניכיים, וכן יוצרים קורוזיה המשחירה את צבע החניכיים, בזכות הטכנולוגיה הייחודית והשימוש בזירקוניה כבסיס לשן טבעית, מתקבלות תוצאות בסטנדרט אסתטי גבוה במיוחד.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום בריחת שתן וריצפת אגן ובפורום אסתטיקה דנטאלית ושיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום