כבד וריאה הושתלו בחולה אחד

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: מעל 20 אנשי צוות השתתפו בניתוח המורכב, שארך 16 שעות. מצבו של המושתל טוב

מאת: מערכת zap doctors

לראשונה בישראל ובין הפעמים הבודדות בעולם, הסתיימה בהצלחה בבית החולים בילינסון השתלה של ריאה וכבד בגבר בן 38 מממרכז הארץ, הסובל מתסמונת כבדית-ריאתית. ההודעה כי נמצאה תרומה של שני האיברים (כבד וריאה) וכי עליו להגיע לביה"ח לביצוע ההשתלות נמסרה לו, ערב נסיעתו לביצוע ההשתלה בצרפת.

בניתוח המורכב והייחודי, שארך 16 שעות, לקחו חלק מעל 20 אנשי צוות, ביניהם 6 רופאים משתילים ועוד 5 רופאים מרדימים, אחיות, טכנאי מכונת לב-ריאה, מתאמות השתלות, צוות בנק הדם וסניטרים. מדובר בהשתלה משולבת של ריאה וכבד שבוצעה בעולם פעמים ספורות בלבד, בחולי סיסטיק פיברוזיס.

ד"ר אייל פורת, מנהל מערך ניתוחי חזה ולב בבילינסון, אמר: "מדובר בשתי השתלות אשר נחשבות למורכבות כאשר הן מבוצעות בנפרד, ועל אחת כמה וכמה כאשר הן משולבות. בשל מורכבות הניתוח, עד כה בוצעו מספר מצומצם ביותר של השתלות מסוג זה בעולם".

פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, סיפר על ההתלבטויות: "לניתוח קדמו הרבה התייעצויות עקב מורכבותו. הסוגייה המרכזית הייתה איזה איבר להשתיל ראשון - האם להשתיל ריאה אחת, שתי ריאות או להוסיף גם לב בשל הצורך לקצר את זמן ההשתלה של איברי החזה ולשמר את איכות שתל הכבד שהושתל מיד אח"כ. את ההחלטה הסופית קיבלנו סמוך לשעת הניתוח לאחר שעות מרובות של חשיבה ותכנון".

ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי חזה ולב, הוסיף: "הניתוח המשולב דרש התמודדות עם מספר אתגרים במקביל. בחלקו הראשון התמודד הצוות עם קשיים בהרדמה הנובעים מהבעיה הריאתית הקשה ממנה סבל החולה. בהמשך עלו אתגרים כירורגיים המאפיינים ניתוחים של חולים עם הפרעה קשה בתפקודי כבד, להם נטייה קשה לדמם. שיתוף פעולה מצוין בין הצוותים השונים של בית החולים, עבודה קפדנית של תיאום מראש, והערכות לוגיסטית בחדר ניתוח הם שאיפשרו את התוצאה הסופית המוצלחת".

השתלת הריאה בוצעה ע"י מנהל מערך ניתוחי חזה ולב, ד"ר אייל פורת, ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך, ד"ר בנימין מדליון, רופא בכיר במערך וד"ר אריאל פרקש. לאחר סיום השתלת הריאה בוצעה השתלת הכבד ע"י מנהל מחלקת השתלות פרופ' איתן מור, ד"ר נתן בר נתן מהמחלקה וד"ר מחמוד נאטור מהמרכז הרפואי שיבא. תהליך ההרדמה נוהל על ידי מנהל מחלקת הרדמה ד"ר ליאוניד אידלמן, ד"ר מיכאל פלד וד"ר אירן מודן, מרדימים במחלקה.

תסמונת כבדית-ריאתית: מחלה נדירה

בילדותו אובחן המושתל כסובל מרמת חמצן נמוכה בדם שנגרמה עקב מחלת ריאה, שהחמירה עם השנים. בשנת 2002, כאשר הגיע לטיפול במכון הכבד בבילינסון, אובחן כי מחלת הריאה היא למעשה משנית והוא סובל מתסמונת כבדית-ריאתית. עקב מחלת הכבד, נוצרו שינויים בכלי הדם של הריאה שהובילו להרחבת כלי הדם הריאתיים וליצירת כלי דם חדשים. תהליך זה גרם לירידה ברוויון החמצן בדם ולתחושת קוצר נשימה קשה.

פרופ' רן טור כספא, מנהל מחלקה פנימית ד' ומכון הכבד בבילינסון: "חומרת המקרה נדירה מאוד. התסמונת ממנה הוא סובל מוכרת וידועה בחולי כבד, אך לרוב מספיקה השתלת כבד בלבד. במקרה שלו, מחלת הריאה היתה בשלב כה מתקדם עד שלא נותרה ברירה אלא להשתיל את שני האיברים".

פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מכון הריאות בבילינסון: "כתוצאה ממחלת הכבד נוצר נזק בלתי הפיך לריאות. החולה הגיע להשתלה במצב קשה כשהוא נזקק לכמויות גדולות של חמצן, ומתנייד באמצעות כסא גלגלים. מצבו הדרדר בשנה האחרונה והוא נאלץ להפסיק את עבודתו. עד כה התאוששתו משביעת רצון ואני מניח שבעוד מספר חודשים יוכל לחזור לתפקוד מלא ואף לעבוד".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי לב וחזה ובפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום