אזמל? לא בגב שלי

(0)
לדרג

רק בחמישה אחוזים ממקרי העקמת יש צורך בניתוח. ברובם המכריע של המקרים ניתן להסתפק בטיפולי פיזיותרפיה מתאימים

מאת: דני ליבנה

העקמת היא מצב של א-סימטריה, והיא נוצרת כתוצאה מחוסר איזון של עמוד השדרה. לעקמת עלולות להיות השלכות קשות על היציבה, הנשימה, המראה והביטחון העצמי, המעמד החברתי, הקבלה לצבא, ההריון והלידה.

העקמת באה בצורות רבות, אבל הרוב המוחלט של הנפגעים מפתח את המצב הזה עם תחילת גיל ההתבגרות, בין הגילים 10-12. בשלב זה של החיים, נערים ונערות הופכים להיות מודעים יותר לגופם, מה שמגביר את סיכויי הגילוי. על פי רוב, הסיבה להתפתחות העקמת אינה ידועה. כמו כן, אין הסבר מדעי משכנע לכך שכ-95% מהנפגעים הן בנות. למעשה 40% עד 30% מכלל הנערות סובלות ממידה מסויימת של עקמת. ידוע רק שעקמת שכיחה יותר במשפחות בהן יש היסטוריה של המחלה, ולהבדיל מהתפיסה המקובלת, העקמת לא קשורה לנשיאת משאות כבדים או ליציבה.

מלבד ההיבט האסתטי, עקמת מוזנחת או לא מאובחנת עלולה להחריף ולגרום לפגיעה בפעילות האיברים הפנימיים, כמו הריאות והלב, משום שהיא גורמת להקטנת נפח בית החזה. לכן יש חשיבות רבה לאיתור מוקדם וטיפול יעיל. אלו ימנעו את התפתחותו ויביא לבניית גב מאוזן וגוף חזק. זו הסיבה בגללה חשוב מאד שההורים יקפידו לבדוק את ילדיהם - ובעיקר את הבנות. כמו בכל דבר בעיה אחרת, גילוי מוקדם יקל על הפתרון.

אבחון מוקדם

העקמת בצורותיה החמורות יותר ברורה ונראית לעין, אבל רצוי לאבחן את הבעיה בשלבים המוקדמים, בהם התסמינים לא כך בולטים. ההורים צריכים לשים לב למספר תופעות שיכולות להצביע על הימצאותה של בעיה:

- הכתפיים אינם בגובה שווה
- אחת השכמות בולטת יותר מהשנייה
- העמידה אינה סימטרית עמידה לא שווה על הרגליים
- כתפיים צפופות לפנים
- כאבים בגב (בעיקר בגב התחתון)
- הליכה בנטייה לאחד הצדדים

במקרים בהם מופיע אחד התסמינים או יותר, חשוב מאד לפנות לביקורת רופא. אם בכל זאת מאובחנת עקמת, החולה יופנה על פי רוב אל אורתופד. אורטופדים רבים מעדיפים לראות את העקמת בצורה דיכוטומית וצרה בבחינת השאלה האם צריך לנתח או לא. במקרים הקלים יותר, האורתופד יציע פשוט להשלים עם הבעיהף ואילו במקרים החמורים יותר קיימת נטייה ברורה להמליץ על ניתוח.

מניסיוני, רק ב-5% מהמקרים יש צורך אמיתי לנתח. ביתר המקרים ניתן לפתור את בעיית העקמת בצורה יעילה באמצעים שמרניים יותר, ללא התערבות כירורגית. הפער בין הגישות הוא הרוב המכריע של המקרים, כ-80%. היתר הם מקרים ברורים שאין עליהם ויכוח: המקרים הקלים ביותר והקשים ביותר של עקמת. לצערי, אורתופדים רבים אינם מודעים לכך שעל ידי טיפולי פיזיותרפיה, תרגול והדרכת המטופל, אפשר לשפר את היציבה ולאפשר למערכת השרירים לפעול בהרמוניה בצורה תקינה.

על הטיפול בעקמת לכלול:

- תרגול תנועתי בעזרת מראות, המפתח את המודעות של המטופל לגופו וליציבה ולפעילות נכונים.

- תרגול נשימתי להגדלת נפח הראיות, אשר תורם להגדלת התנועתיות של מפרקי הצלעות, המפעילות את מערכת השרירים סביב עמוד השדרה. השרירים מתחזקים, פועלים על עמוד השדרה והשלד ויוצרים תהליך של הזדקפות.

- יישום המודעות בחיי היומיום, כך שהמוח לומד את המצב החדש של הגוף.

שיטת טיפול זו יכולה להביא ליישור מקסימאלי של הגב בכל שלבי העקמת, למנוע סיבוכים, ניתוחים ועוגמות נפש. אבל היא גם דורשת יותר אחריות, השקעה והתמדה מהצד השני. אם אלו קיימים, התוצאות אליהן ניתן להגיע הן מצוינות. דוגמא בולטת להצלחה כזו הוא נדב, בחור שהגיע אלי כשהיה בכיתה י"א. הוא רצה להתקבל ליחידה קרבית, אך אובחנה אצלו עקמת שגרמה לו לכאבים והגבילה מאד את תנועתו. הרופאים שבדקו אותו נתנו לו להבין שלא יוכל לשרת ביחידה קרבית. בניתי לו תוכנית אימונים עמוסה שכללה מספר ביקורים בשבוע במרפאה ו"שיעורי בית" יומיים. בזכות העבודה הקשה שלו הוא הצליח להחזיר לעצמו כושר מלא וכיום הוא משרת בהצלחה ביחידה קרבית מובחרת של הנח"ל.

בגלל מבנה המערכת הרפואית בישראל ואופן פעילותה, הסובלים מעקמת יופנו קודם כל לרופא אורתופד, ואצלו, כאמור קודם לכן, יש סיכוי גדול לקבל המלצה על ביצוע ניתוח. לכן, המלצתי היא, לפני ההחלטה על הניתוח למצות את כל האופציות השמרניות ולפנות לטיפול פיזיותרפיה שמוכיח את יעילותו.

דני ליבנה הוא פיזיותרפיסט.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה וגם בפורום בעיות גב ועמוד השדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום