טרשת נפוצה: אבחון וטיפול מוקדם

(0)
לדרג

מחקר מגלה: אבחון מוקדם של מחלת הטרשת הנפוצה יכול להפחית את הנזק הבלתי הפיך שמצטבר במערכת העצבים

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הטרשת הנפוצה הינה מחלה כרונית של מערכת העצבים המרכזית שהגורם לה לא ידוע בוודאות. המחלה מתפתחת באופן מהיר ותסמיניה קשים מאוד לאבחון, היות שהם מופיעים וחולפים בתדירויות שאינן מעלות חשד בקרב הסובלים.

המאפיין העיקרי של מחלת הטרשת הנפוצה הינו הופעת המחלה בצורה התקפית - מדובר על התקפים שבהם אדם מרגיש ירידה פתאומית בתפקוד ובסיום ההתקף התפקוד מתייצב או אף חוזר לנורמה עד להתקף הבא. לרופאים כיום אין אפשרות לנבא את הופעת ההתקפים.

ההתייצבות בסוף ההתקף נובעת מהעובדה המעניינת שלאחר שהמערכת החיסונית תוקפת את רקמת המיאלין ופוגעת ביכולת ההולכה של העצב, הגוף מנסה לתקן את הנזק ולעיתים אף מצליח באופן מלא או חלקי. במקרה כזה, החולה עשוי לחוש מוגבלות זמנית שעם הזמן נעלמת.

בשל האופי ההתקפי של המחלה ברוב המקרים מערכת החיסון שבה ותוקפת את רקמת המיאלין זמן מה לאחר התיקון. במקרה שמותקף איזור חדש במערכת העצבית, הסימפטומים בהתקף הנוכחי יהיו שונים לגמרי מאילו שהופיעו במהלך ההתקף הקודם. אם האזור המותקף זהה לאיזור שנפגע בהתקף הקודם, הנזק הסופי יהיה אף גדול יותר מהנזק שנשאר לאחר ההתקף הראשון, וכתוצאה מכך החולה יחוש החמרה ביכולת התפקודית שלו.

יש לציין שטווח המחלה נע בין התקפים קלים מאוד שמספרם מועט (קיימים גם חולים שחווים התקף בודד בלבד), התקפיים חוזרים ונשנים ועד מהלך מחלה כרונית בה תפקוד החולה הולך והמתדרדר.

"ניתן למנוע או לעכב באופן משמעותי את התקדמות המחלה"

פרופ' מרק פרידמן שחוקר את מחלת הטרשת הנפוצה במשך שנים רבות ונחשב לחוקר מוביל בעולם בתחום, ביצע לאחרונה בשיתוף עם צוות מומחים נוספים, מחקר רחב היקף ורב מרכזי ב-20 מדינות, כולל בישראל.

במחקר שנקרא "בנפיט" נבחנה קבוצת חולי טרשת נפוצה שחוו התקף ראשון בלבד המרמז על קיום מחלת הטרשת הנפוצה. מתוך קבוצת חולים הוגדרו חולים בעלי סיכון גבוה לפתח טרשת נפוצה מוכחת קלינית והחל טיפול תרופתי מוקדם (בטאפרון).

מטרת המחקר הייתה לבחון האם טיפול מוקדם מייד לאחר התקף ראשון של טרשת נפוצה יגרום לתוצאות טובות יותר מבחינת הפחתה בצבירת נכות לאורך זמן. בנוסף, נבחנה השאלה האם טיפול מוקדם ידחה הופעת טרשת נפוצה מבחינה קלינית ותת-קלינית.

תוצאות המחקר הראו באופן חד משמעי כי טיפול מוקדם הינו יעיל ביותר בהפחתת הסיכון לפתח טרשת נפוצה מוכחת קלינית ב-50% תוך שנתיים. כמו כן, טיפול מוקדם בבטאפרון דחה את הזמן להתפתחות המחלה בשנה שלמה.

אבחון מוקדם של המחלה יכול להפחית את הנזק הבלתי הפיך שמצטבר במערכת העצבים, בשל היות המחלה סמויה ובעלת התפתחות מהירה. לדברי פרופ' פרידמן מאוניברסיטת אוטווה, מנהל מרפאת מחקר לטרשת נפוצה אוטווה - אונטריו, קנדה, "במחלת הטרשת הנפוצה קיימת צבירה של נזק בלתי-הפיך משלבים התחלתיים. רק בעזרת טיפול מוקדם ע"י מתן תרופה יעילה כמו בטאפרון, אנו שואפים לקוות למנוע או לעכב באופן משמעותי את התקדמות המחלה".

המחלה שכיחה בקרב גילאי 20-40 שנה, ובעולם אובחנו 2,500,00 חולים. בישראל כ-4,000 חולים ומדי שנה מאובחנים באירופה כ-10,000 חולים נוספים.

^^אבחון המחלה נעשה באמצעות:^^

סימנים קליניים (תסמינים והתקפים נוכחיים).
היסטוריה רפואית (תסמינים והתקפים בעבר).
הדמייה מגנטית לפי MRI (נוכחות נגעים).
אנליזת נוזל חוט שדרה לבדיקת נוגדנים עצמיים.
פוטנציאלים מעוררים (שיטה לבדיקת פעילות מערכת עצבים).

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום