צרכנות רפואית מס' 74

(0)
לדרג

על פצעים כרוניים; על דלקת פרקים שגרונית; ומכון חדש, שפותר ריח רע מהפה; וגם ויטמין C בחינם. עדכון צרכני

מאת: מערכת zap doctors
ניסויים קליניים בתרופה לטיפול בפצעים כרוניים

חברת הביוטכנולוגיה הישראלית HealOr, המתמחה בפיתוח של תרופות לטיפול בפצעים כרוניים ובעיות עור שונות, החלה בביצוע ניסויים קליניים בבני אדם בשלושה מרכזים רפואיים בישראל. החברה הודיעה שהיא נערכת לביצוע ניסויים קליניים בארה"ב בתחילת 2007.

HealOr נוסדה בשנת 2002 על ידי ד"ר תמר טננבוים, חוקרת מאוניברסיטת בר אילן ובעלת שם עולמי בחקר ריפוי פצעים. המוצר המוביל של החברה, ""HO/03/03 נועד לריפוי פצעים כרוניים. בכלל זאת הוא נועד לרפא פצעים סוכרתיים, פצעי לחץ ופצעים ורידיים, באמצעות טכנולוגיה חדשנית פורצת דרך אשר פותחה בחברה ויעילותה הוכחה במחקרים פרה קליניים.

לדברי ד"ר טננבוים, התוצאות המצוינות שהושגו בשלב הפרה-קליני אפשרו לחברה להתחיל בביצוע ניסויים קליניים בבית החולים הדסה עין כרם, בבית החולים אסף הרופא ובבית החולים קפלן. במקביל החלה החברה בהליכים לקראת קבלת אישור לביצוע ניסויים קליניים בארה"ב מול רשות התרופות האמריקאיתFDA והיא צפויה לקבלו בתחילת 2007.

ד"ר טננבוים מסרה כי מנהל התרופות האמריקאי עשוי להעניק לחברה מסלול מקוצר לקראת אישור המוצר. לדבריה, האפשרות של קבלת היתר זה הינה פועל יוצא מההכרה בצורך למצוא פיתרון הולם לבעיית הפצעים הכרוניים אשר הולכת ומחריפה בעיקר בשל הגידול החד במספר חולי הסוכרת, אשר אחת מתופעות הלוואי שלה הן פצעים כרוניים.

לפי הערכות, כ-8.5 מיליון בני אדם בארה"ב ובאירופה בלבד סובלים מפצעים כרוניים. חרף הפתרונות הקיימים, אשר מתבססים בעיקר על חבישת שונות או פתרונות כירורגיים שיעור הישנות הפצעים מתקרב ל-70%. הצורך במענה יעיל נובע גם מעלויות כלכליות הכרוכות בטיפול בחולים אלה, הנאמדות בכ-15 מיליארד דולר בשנה.

הטכנולוגיה של HealOr מתבססת על מודיפקציה פארמצבטית של אנזימים מקבוצת ה-PKC המשפיעים על תהליכי חלוקה, התמיינות ונדידת תאי עור, תהליכים חיוניים לריפוי פצע. שינוי מודרך זה של פעילות האנזימים עומד בבסיס הטכנולוגיה שפיתחה ד"ר טננבוים.

המוצר שפיתחה החברה הוכח בניסויים הפרה-קליניים כמקצר משמעותית את זמן ההחלמה וכמשפר את המראה האסתטי של פצעים כרוניים בשונה מהטיפולים הקיימים. בנוסף, הוא מציג גישה טיפולית חדשה, המייתרת את הצורך בשימוש המסורתי בהתרייה מכל סוג שהיא.

יחודו של ה- HO/03/03 נעוץ בטיפול בכל אחד מחמשת שלבי ריפוי הפצע: הגנה על הפצע מגורמי מחלות, עצירת ההתפתחות הדלקתית בחלל הפצע, האצת איחוי שכבת העור החיצונית (הדרמיס) והרקמות הפנימיות (האפידרמיס) והחזרת מראה אסתטי לעור. מוצר זה מתעתד לשמש כמוצר מדף מוכן, ניתן באמצעות מרשם רופא, נח לשימוש ביתי באופן עצמאי על ידי החולה.

במקביל לפיתוח מוצר זה, פיתחה החברה מוצר ווטרינרי לטיפול בפצעים כרוניים אצל בעלי-חיים, והיא צפויה לקבל אישור לשווקו בעוד כשישה חודשים.

המודל העיסקי של החברה מתבסס על פיתוח אפליקציות נוספות המתבססות על הטכנולוגיה שפותחה בחברה לתחומים כדוגמת: התחום הביו-קוסמטי, טיפול בצלקות, ופיתוחים מתקדמים למחלות עור נוספות.

טיפול חדש לדלקת פרקים שגרונית

מבטרה היא תרופה המטפלת בדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis- RA), המתמקדת ספציפית בתאי B של מערכת החיסון. הטיפול שמציעה התרופה מתמקד בגורם מרכזי בהתפתחות של דלקת מפרקים שגרונית. התרופה מיועדת להיות יעליה גם בחולים עם מחלה חמורה, שלא הגיבה לטיפולים אחרים.

ישנם מספר טיפולים הנגישים כיום לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית - בכללם תרופות המטפלות בתסמינים ומאטות את התקדמות המחלה. 30-40% בקירוב מהחולים המטופלים במעכבי גורמי נמק (TNF), שהם טיפולים ביולוגיים המתמקדים בתאי T, אינם משיגים תגובה הולמת או מבטאים אי-סבילות לטיפולים מעין אלה.

מבטרה מתמקדת בתאי B, שהם תאים מהמערכת החיסונית המהווים גורם מרכזי לדלקת. בתנאי המחלה, תאיB מעורבים בתהליך הדלקתי על ידי יצור נוגדנים המכוונים נגד רקמות עצמיות, ומהווים שותף לתאים נוספים במערכת החיסון בעירור ושיפעול התהליך הדלקתי.

התרופה פועלת על ידי התקשרות לחלבון (CD20) הנמצא על פני תאי B. בעקבות קישור זה מגויסים מנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף והורסים את תאי ה- B המסומנים. על ידי התמקדות בררנית בתת-קבוצה של תאי B, מבטרה שוברת את המעגל הדלקתי בדלקת המפרקים השגרונית ומונעת השפעות הגורמות לסימפטומים של המחלה.

מניקור ללשון

לראשונה בישראל מושק 'מניקור לשון' לטיפול בריח פה רע. לדברי היצרן, חברת גרייט סמייל, כ-25% מהאוכלוסייה בעולם סובלים מריח רע שאינו מתנדף אחרי צחצוח שיניים בלבד. רובם בגילאי 30 עד 50. הריח נובע לרוב כתוצאה מפעילות חיידקי הספיירו (Spirochete) המצויים בפה. החיידקים מפרקים חלבונים בחלל הפה ויוצרים תרכובות גפרית בעלות ריח אופייני לא נעים.

בטיפול החדש, מאבחנים את אוויר חלל הפה באמצעות מכונה חדשנית שזוכה לשם הפרוזאי Halimeter. המכונה מודדת את כמות החיידק הפעיל שגורם לריח הרע. ה- Halimeter מאפשר בדיקה מדויקת של ביותר של עד אחד למיליארד חלקיקים. הרופאים במרכז יכולים לעקוב אחר השינוי והשיפור בעזרת מדידות אלו במהלך הטיפולים.

בשלב השני מצלמים את החיידקים במכונת וידיאו מיקרוסקופית. את התמונות שומרים על מחשב וכך יכול המטופל לראות כיצד מצבו משתפר ואיך כמות החיידקים מתמעטת מטיפול לטיפול. בשלב השלישי מתחיל ניקוי ייסודי של המוקדים שאותרו בפה, בהם נוצרים מצבורים ומושבות של חיידקים. הניקוי נעשה על ידי הברשת השיניים, ניקוי בעזרת חוט דנטאלי ושטיפה והברקה של השיניים. בנוסף עורכים ניקוי עדין של הלשון על ידי מנקה לשון המבריש אותה בעדינות מבלי לפצוע או לשרוט את משטח הלשון.

בנוסף, אפשר לפתור את רוב בעיות ריח הפה אם נוקטים בפעולות הבאות:

הקפדה על טיפול שיננית שגרתי לניקוי הצטברות עששת.

הקפדה על צחצוח השיניים לפחות פעמיים ביום בבוקר ובלילה לפני השינה.

צחצוח הלשון הוא חלק מתהליך השמירה על היגיינת הפה הלשון מהווה מקום מחבוא לחיידקים.

שימוש בשטיפת פה נטולת אלכוהול תכשירים המכילים אלכוהול גורמים לייבוש הפה.

שימוש שגרתי בחוט דנטאלי

הקפדה על שתייה מרובה של מים במהלך היום

לעיסת מסטיק מנטה וסוכריות ללא סוכר לרענון הנשימה

מבצע: ויטמין C על כל קניה של דקסמול

חברת התרופות "דקסון" יוצאת בימים אלו במבצע "ויטמין C" לחורף בריא, בכל רשתות הפארם ובבתי המרקחת, ומציעה ויטמין C 500 מ"ג (30 טבליות) חינם, ברכישת - "דקסמול" 50 קפליות במחיר: 28.10 ¤ או "דקסמול סינוס" במחיר:39 ¤ (30+20 קפליות) או "דקסמול קולד" במחיר: 39.40 ¤ (30+20 קפליות).

דקסמול "הקפליה הצהובה" בה החומר הפעיל הוא הפרצטמול. התרופה מסייעת בהורדת חום ולשיכוך כאבים. דקסמול סינוס תרופה המיועדת להקלת תופעות הצטננות, גודש באף, חום וכאבים. דקסמול סינוס מגיע בערכה משולבת לטיפול יום ולטיפול לילה. דקסמול קולד תרופה המיועדת לטיפול בתופעות ההצטננות והשיעול, דקסמול קולד הינה היחידה המשלבת טיפול בתופעות ההצטננות והשיעול בקפליה אחת. ערכת הטיפול המשולבת מגיעה בשתי אריזות לטיפול לשעות היום ולשעות הלילה. במיוחד לאילו הסובלים מתופעות הצינון, חום, כאבים ושיעול.

המבצע בתוקף בכל רשתות הפארם ובבתי המרקחת עד 31.12.2006 או עד גמר המלאי.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת ובפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום