פעילות גופנית ונחירות ילדים

(0)
לדרג

מחקר מגלה: ילדים בעלי עודף משקל, שהיו פעילים במשך 40 דקות ביום, הפחיתו משמעותית את כמות הנחירות

מאת: מולי אפשטיין

פעילות אירוביות יומיומית עשויה להפחית את הנחירות בקרב ילדים שסובלים מעודף משקל, כך עולה מתוצאות מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Obesity's.

במחקר השתתפו 100 ילדים בעלי עודף משקל בגיל 11-7, שחולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות. רבע מן הילדים נחרו בשנתם או סבלו מבעיות נשימה אחרות, כפי שעלה מדיווחים שמסרו ההורים לצוות המחקר. קבוצה אחת קיבלה 40 דקות יומיות של פעילות אירובית תחת פיקוח. הפעילות כללה משחק כדורסל, משחק כדורגל או קפיצות על חבל, כך מדי יום ובמשך 13 שבועות. קבוצה אחרת קיבלה את אותן פעילויות אולם במינון של 20 דקות ליום, והקבוצה השלישית לא קיבלה כל פעילות מודרכת, אם כי הילדים היו חופשיים להמשיך בפעילויותיהם השגרתיות.

לאחר 13 שבועות ההורים נדרשו למלא שוב את השאלון שעסק בהרגלי השינה של הילדים, בנחירות ובבעיות הנשימה האחרות במהלך השינה. מניתוח השאלונים החוזרים נמצא שהילדים שהיו מעורבים בתוכנית ההתערבות הגופנית הפחיתו באופן ניכר את כמות הנחירות ואת בעיות הנשימה האחרות במהלך השינה. שתי קבוצות הפעילות הגופנית הפחיתו באופן ניכר את בעיות הנשימה במהלך השינה, אולם הילדים שהיו פעילים במשך 40 דקות ביום הראו את השיפור הכולל הגדול יותר בהתייחס לכלל בעיות הנשימה במהלך השינה.

חשוב לציין שהשיפור בבעיות הנשימה לא היה תלוי במידת ההפחתה במשקל במהלך תוכנית ההתערבות. התוצאות לא היו קשורות לשינוי במדד מסת הגוף (BMI), אם כי ידוע שמדד זה אינו משקף באופן מלא את השינויים בהרכב הגוף.

לדברי החוקרים, לתוצאות המחקר יש תרומה חשובה להבנה לגבי תרומתה של הפעילות הגופנית לבריאותם של ילדים. החידוש במחקר זה היה שאף על פי שלא חל שינוי במשקלם של הילדים, עדיין לפעילות הגופנית היתה תרומה משמעותית לשיפור בבריאות.

מאחר שהמחקר עסק רק בילדים בעלי עודף משקל לא ברור אם הממצאים יכולים להיות ישימים גם עבור ילדים שאינם סובלים מעודף משקל.

הכתבה פורסמה במקור באתר של מכון וינגייט.

עד כמה נפוצה בעיית הנחירה?

הנחירה הטורדנית והקולנית בזמן השינה, נגרמת בדרך כלל כתוצאה מחסימת מעברי הנשימה באף. הישן, מתחיל לנשום בכבדות דרך הפה ולנשימתו מצטרפת נחירה,לעיתים קולנית מאוד. מחקרים מלמדים שלמעלה מ-60% מהגברים שעברו את גיל 40 ומשקלם יותר מ-70 ק"ג, נוחרים בשנתם.

בעבר חשבו ש-10% מן האוכלוסיה נוחרת. היום מעריכים שהשיעור גבוה בהרבה: כ-20 עד 30% מן האנשים סובלים מנחירות. כל אדם שלישי המתקבל למחלקת אף-אוזן-גרון סובל מבעיה הקשורה לנחירות. במקרים מיוחדים, נחירות עשויות להוביל להשהייה זמנית של הנשימה, תופעה הקרויה דום נשימה (apnea), עם השלכות חמורות כגון שבץ, התקף לב ולחץ דם גבוה.

בואו לדבר על זה בפורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום