צפיפות עצם: רק עוד רגע קט

(0)
לדרג

מחקרים מצביעים על ירידה משמעותית בצפיפות העצם בקרב ילדות שהתבגרו מינית בשלב מוקדם. המדע מוכיח שוב: החיפזון מהשטן

מאת: מערכת zap doctors

מחקר שהתקיים במרכז הרפואי אסף הרופא מצביע על כך שילדות עם התבגרות מינית מוקדמת או מהירה סובלות מירידה משמעותית בצפיפות העצם שלהן. המחקר השלכות המחקר הן שככל הנראה יש לתת לילדות אלה תכשירי סידן ו/או ויטמין D, כדי למנוע נזק עתידי לעצמותיהן.

התבגרות מינית מוקדמת - כלומר, לפני גיל 8 שנים, והתבגרות מינית מהירה - אחרי גיל 8 שנים, הן תופעות שכיחות יחסית אצל בנות, המתאפיינות בעיקר בהופעת המחזור הראשון בגיל מוקדם, בגובה סופי נמוך יותר מהצפוי לפי הרקע הגנטי ובפגיעה בדימוי האישי והגופני של הילדות.

לכל אדם יש חוזק עצם פוטנציאלי שאליו הוא עשוי להגיע. חוזק פוטנציאלי זה תלוי בעיקר בתורשה, בתזונה ובפעילות הגופנית.

חוזק העצם נבנה ממספר מרכיבים, כגון מידת האלסטיות של העצם, הארכיטקטורה (הקווים ההנדסיים) של העצם , עובי הקורטקס (השכבה החיצונית של העצם) וצפיפות מסת העצם (ריכוז המינרלים בעצם). המונח השכיח "צפיפות עצם" הוא פרמטר אחד מתוך שורה של תכונות ששילוב שלהן מרכיב את "חוזק העצם". ככל שמסת העצם נמוכה יותר, שכיחות השברים גדולה יותר. הדבר נכון גם בגיל הילדות.

"לאחר בירור הכולל בדיקה גופנית והורמונאלית ניתן לעתים לטפל בילדות אלה ע"י מתן טיפול הורמונאלי הניתן בזריקה כל 28 ימים", מסביר פרופסור צבי ביסטריצר, מנהל מחלקת ילדים ומנהל היחידה לאנדוקרינולוגיית ילדים באסף הרופא, שערך את המחקר הייחודי, "טיפול אשר מאט את קצב ההתבגרות המינית תוך שהוא מאפשר להן להוסיף בזמן זה כמה סנטימטרים לגובה שלהן. חשוב גם לדעת כי הנפח העיקרי של מסת העצם וחוזקו נרכשים בגיל ההתבגרות - הגיל שהילדות עומדות בפתחו".

במחלקת הילדים באסף הרופא נבדקה צפיפות העצם ופעילותו המטבולית בקרב 30 בנות - לפני ותוך כדי קבלת הטיפול ההורמונאלי. הבדיקה בוצעה במכשיר אולטרה-סאונד חדיש - ללא קרינה, וכן במכשיר DXE הנמצא בשימוש שנים רבות ואשר מידת הקרינה שלו מינימאלית. כן, נבדקה פעילות העצם ע"י בדיקות דם ושתן. המחקר, כאמור, מצביע על כך שבקרב הנבדקות נמדדה (בשני המכשירים) ירידה משמעותית בצפיפות העצם. כן נרשמה פעילות מטבולית מוגברת של העצם - עוד לפני קבלת הטיפול ההורמונאלי.

"ממצאים אלה הם חדשים בספרות הרפואית, והם עלולים לעורר את הצורך במתן תכשירי סידן ו/או ויטמין D לאותן בנות", מסביר פרופ' ביסטריצר.

המחקר הוצג בכנס רופאי ילדים בתל אביב וזכה בפרס הצטיינות. כן, הוצג המחקר בכנס בינלאומי לאנדוקרינולוגיית ילדים בהולנד, בחודש יוני 2006 ובכנס בינלאומי לרפואת ילדים בספרד, בחודש אוקטובר.

כידוע, מדידות חוזק העצם מבוצעות כיום במיוחד באנשים מבוגרים, כשהמטרה העיקרית היא גילוי מוקדם של אוסטיאופורוזיס. אולם 85% ממאזן השיא של מסת העצם נרכשים עד גיל 20, ועם הגיל יש אובדן הדרגתי של מסת העצם, הקובע באיזה גיל יתחיל האדם לסבול מאוסטיאופורוזיס משמעותי. לאור זאת, יש מקום להתחיל מעקב אחר בריאות העצם כבר בגיל הילדות ע"י רופא הילדים, כפי שהדבר מתבטא בהצעה של ארגון הבריאות העולמי. גם ארגוני בריאות נוספים מחזקים את המגמה הזו, ביניהם ארגון האוסטיאופורוזיס העולמי (IOF) ומוסדות הבריאות האמריקניים (National Institutes of Health).

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום