פורום חדש: חרדה דנטלית

(0)
לדרג

כואבות לכם השיניים? חוששים להגיע לרופא? פורום חרדה דנטלית נועד בדיוק לכם. אז קדימה לרופא - ללא פחד

מאת: מערכת zap doctors

כשאתם שומעים את צמד המילים "טיפול שיניים", מה זה עושה לכם? אסוציאציות נעימות? סביר להניח שלא קל להבין מדוע.

הסיבות לתחושות לא נעימות ובמקרים לא מועטים אף התעוררות פחד, קשורות לארועים שונים מהעבר שיש בהם לא פעם מרכיב של איבוד שליטה על גופנו. כאשר שליטה זו נפגעת ואנו חשים אי נוחות, עלולים להתעורר רגשות לא נעימים שיובילו לסימני חרדה ואף הימנעות מטיפול.

^^הידעת?^^

1. כמעט מחצית מכלל האוכלוסייה חוששים להגיע לטיפול שיניים ודוחים את הביקור במרפאה.

2. אחד מתוך חמישה סובל "מחרדה דנטלית" (פוביה). חרדה היא תגובה טבעית של הגוף להתגונן כשחשים סכנה. היא הופכת למעיקה וקיצונית, כאשר היא פוגעת בהתנהלות התקינה שלך.

3. הימנעות מקבלת טיפול שיניים פוגעת באיכות החיים ואף בתפקוד היומיומי.

מה עושים?

הדרך העדיפה היא דרך של "חוויה מתקנת" (חוויה חיובית). רצוי שהתהליך יתבצע בידי רופא/ה שמצוי/ה היטב בנושא. עליו להכיר את התופעה וביטויה, להיות מבין, סבלני, מתחשב ומסביר פנים. הרופא אמור לברר את הסיבות שהובילו להתפתחות החרדה ובמה היא מתמקדת: בחשש מכאב, מרעש המקדחה, מחט מזרק ההרדמה, חוסר שליטה וכד'.

ההתייחסות למטופל צריכה להינתן בסבלנות ובגילוי אמפטיה לתחושות שעולות. גישה זו מאפשרת שימוש בטכניקות הרגעה נוספות, כמו: דמיון מודרך, היפנוזה והרפיות. במקרים מסוימים קיימת אפשרות להשתמש בתרופות הרגעה או גז צחוק.

הרדמה כללית היא אמצעי שיש לשקול את חסרונותיו. האם נכון לחזור ולהרדים מטופל בכל פעם שעליו לקבל טיפול? ההרדמה הכללית כרוכה בסיכונים ועלותה יקרה. אין בה "חוויה מתקנת" אשר עשויה לפתור את הקושי, והיא עלולה לפגוע באיכות הטיפול. יש לפנות להרדמה כללית רק במקרים קיצוניים, ולקחת את האפשרות שיהיה צורך בהרדמות חוזרות.

טיפול שיניים טוב ואיכותי דורש מספר מפגשים, כלומר סדרת טיפולים שנקבעים באופן מקצועי. מטרתו של הרופא היא להביא את המטופל ליכולת התמודדות עם טיפול רגיל.

המסר של ד"ר רוזנבלום: "לעקור את הפחד"

מי לא צריך רופא שיניים? הפחד מהרופא משתק? מי הולך ברצון? למרות ששיעור הנזקקים לטיפול שיניים הוא גבוה ביותר, הוא מגיע בשילוב עם רמות חרדה עצומות.

אצל אנשים רבים המושג "טיפול שיניים" מעורר תחושות לא נעימות עד מפחידות, המונעות מהם לטפל בשיניים באופן קבוע, שלא לדבר על טיפולים אפילו כשממש כואב. מצב זה, של אי קבלת טיפול ומעקב, מוביל להזנחה, כאבים מתמשכים ובעיות אסתטיות קשות.

יש לכך פתרונות רבים! והפורום הזה נועד בדיוק למטרה זו - לתת ייעוץ, תמיכה, מידע והכוונה לציבור הגדול אשר זקוק לכך. העיקר שתוכלו לאחר העזרה לחייך בפה מלא ובשיניים בריאות.

בואו לדבר על זה בפורום החדש בניהולו של ד"ר צביקה רוזנבלום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום