לא על האקמול לבדו

(0)
לדרג

אילו תרופות כדאי ליטול בחורף? חשוב לדעת: זמינותן הגבוהה וההקלה היחסית שהן מקנות לחולה עם נטילתן עלולות להיות מסוכנות

מאת: המרכז הרפואי הלל יפה

עובדה קיימת היא שבחורף אנו סובלים יותר ממחלות הקשורות לדרכי הנשימה, כגון נזלת, שפעת וכו'. רבים מאיתנו ממהרים ליטול תרופה זו או אחרת להקלה, חלקן ללא פיקוח רפואי הולם, פעמים רבות ללא צורך.

בתקופת החורף אנו מוצאים עצמנו יושבים בחללים סגורים יותר ומאווררים פחות ועוברים מאזורים ממוזגים ומחוממים לאזורים קרים, ובאופן טבעי נוטים לחלות יותר מאשר בתקופת הקיץ.

למרות עובדה ברורה זאת, רבים מבינינו עדיין מעדיפים להתעלם מחולי זה או אחר ולהמשיך בשגרת יומנו ולקחת תרופות מקלות על דעת עצמנו, לפעמים גם כאלו שניתנו לנו בחורף שעבר על ידי הרופא וש"מתאימות לדעתנו גם עכשיו".

"חלק מהתרופות ללא מרשם המיועדות לסובלים מצינון, שיעול ודומיהם מכילות בדרך כלל מספר חומרים פעילים להקלה על המטופל במינונים שונים: קפאין הנותן כוח לשרירים, אקמול העוזר להורדת חום ואנטי היסטמינים לייבוש הריריות והפחתת השיעול", מציין ד"ר ג'לל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה. היתרון של תרופות אלו הוא, כאמור, זמינותן הגבוהה וההקלה היחסית שהן מקנות לחולה עם נטילתן.

עם זאת, מומלץ לא ליטול תרופות, בעיקר אלו שניתנו לנו בשנים עברו על ידי הרופא המטפל ללא פיקוח רפואי ואבחון מתאים, במיוחד אצל קשישים (ובוודאי אצל ילדים).

נטילת כמות בלתי מבוקרת של תרופות המכילות מינון גבוה של אנטי היסטמינים עלולה ליצור דיכוי של מערכת העצבים המרכזית. הדבר נכון בעיקר בקרב קשישים שמערכת חילוף החומרים שלהם איטית במיוחד. האטת פעילות הגוף וחילוף התרופות יכולה להביא אדם למצב של בלבול, עילפון ואף לאיבוד הכרה.

בנוסף, קיימות תרופות המכילות קודאין העוזר להקלה על השיעול. עם זאת, חשוב לדעת כי קודאין הינו נגזרת של מורפיום, ולכן מהווה הקלה לטווח קצר. אולם בטווח הארוך החומר יכול להרדים ולגרום למחנק, קוצר נשימה או זיהום משני בריאות, בגלל הצטברות של ליחה בדרכי הנשימה התחתונות.

טיפים מרכזיים לנטילת תרופות בחורף

הדרך הטובה ביותר להילחם במחלות החורף השונות, במיוחד בצורתן הקלה היא פשוט להקפיד על מנוחה של לפחות 24 שעות, שתייה מרובה ונטילת תרופות להורדת חום במידת הצורך ובמינון סביר. אצל קשישים, חשוב להקפיד כי גם תרופות ללא מרשם תינתנה תחת פיקוח, וכן להקפיד על מיזוג מבוקר ומתאים בכדי להימנע מהיפותרמיה (תת חום).

במידה שקיימת החמרה במחלה, גשו לרופא המטפל ו-ודאו את טיב המחלה (ויראלית או חיידקית) לשם קבלת טיפול הולם.

אל תשתמשו באנטיביוטיקה ללא צורך וללא בקרה.

נטילה של תרופות ללא מרשם יש לבצע בהתאם להוראות על החפיסה ולהתייחס גם לתופעות הלוואי האפשריות לאותה תרופה. תרופות ללא מרשם מכילות לרוב כמות גבוהה של אנטי היסטמינים. נטילה מוגברת שלהם עלולה לגרום לבלבול וישנוניות ולהשפיע על מערכת העצבים.

כאשר אתם נוטלים תרופה זו או אחרת הקפידו על שתיית נוזלים בכמות מספקת (לפחות 1.5 ליטר ביום).

במידה שלא תחול הטבה, ניתן להתייעץ עם רופא מטפל על מנת לקבוע אבחנה וטיפול מתאים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום