סרטן המעי הגס: ההיבט התורשתי

(0)
לדרג

מחקר בנושא השפעת התורשה על שכיחות סרטן המעי מצביע על עלייה בשכיחותו במגזר הערבי. פרופ' צבי פיירמן מרחיב

מאת: המרכז הרפואי הלל יפה

סרטן המעי הגס הוא הגידול השני בשכיחותו בקרב האוכלוסייה בישראל. הוא קיים בשיעור דומה בגברים ונשים, ואף נמצא במגמת עלייה בדומה לכלל ארצות המערב (שני רק לסרטן ריאות בגברים ולסרטן השד בנשים).

בתצפיות המחקריות הראשונות שערך המכון הגסטרו-אנטרולוגי ב"הלל יפה" בשנים 1996 ו-2003 נראה כי קיימת שכיחות נמוכה של סרטן המעי הגס בקרב ערבים ילידי הארץ בהשוואה ליהודים ילידי הארץ (ללא קשר לארץ המוצא). נמצא כי הסיבות להבדלים בין שתי האוכלוסיות אינן חד משמעיות, אך הוסברו על ידי גורמים הקשורים להשפעות סביבתיות, כגון התזונה המסורתית של האוכלוסייה הערבית שהינה עשירה בפירות וירקות בהשוואה לאוכלוסייה היהודית (גורמי תזונה הוכחו בתצפיות קודמות כמשפיעים על התפתחותן של מחלות שונות בתחום הגסטרואנטרולוגיה).

השפעת הגנטיקה

בדומה, חקר צוות המכון את ההבדלים בשכיחות המחלה בקרב המגזרים השונים על רקע גנטי והראה כי שכיחות סרטן המעי הגס והרקטום באוכלוסייה היהודית הינה בעלת שיעור גבוה בכ-25%, לעומת האוכלוסייה הערבית כאשר מדובר ברקע תורשתי.

במחקר העדכני שבוצע בין השנים 1997 ל-2005 ע"י המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי הלל יפה הוכח כי שכיחות המחלה נמצאת בקו עליה בשנים האחרונות בקרב המגזר הערבי בצורה מתמדת, אם כי עדיין בשיעור נמוך לעומת המגזר היהודי. כמו כן, החולים במחלה מהמגזר הערבי צעירים בעשור מהחולים היהודים.

תצפיות אלו מחזקות את הטיעון כי הרקע למחלה הינו גנטי. עובדה שאכן נצפתה כאשר נמצא כי המוטציה השכיחה באוכלוסייה יהודית ממוצא אשכנזי הינה בשיעור של כ-6% ויוצרת סיכון של בין 10% ל-20% ללקות בסרטן המעי הגס עד גיל 70 (ואף למעלה מזה אצל מי שברקע המשפחתי שלו קיים סרטן המעי הגס).

במחקר נמצא כי בהשוואה לאוכלוסייה יהודית ממוצא אשכנזי, המוטציות לגן ה"אשכנזי" נצפתה גם במגזר הערבי בשיעור של כ-3%. תצפית זאת אושרה ע"י מדגם נוסף של חולי סרטן המעי הגס מהמגזר הערבי ובני משפחותיהם, שטופלו במרכז הרפואי הלל יפה ובשיתוף המעבדה הגנטית של ביה"ח בילינסון.

כלומר, ההבדל בין האוכלוסייה היהודית לערבית הוא בכ-50% לשכיחות הגן. נתונים אלה מעידים שלמרות שעדיין שיעור החולים בסרטן המעי הגס במגזר הערבי, נמוך בהשוואה למגזר היהודי (שבו יש יהודים ממוצא אתני שונה), עדיין קיים מרכיב גנטי הניזון, ככל הנראה, מהעובדה ששתי האוכלוסיות חיות באותו איזור גיאוגרפי.

"ב-10-15 שנים האחרונות חלה עליה בשכיחות הופעת סרטן המעי הגס בקרב האוכלוסייה הצעירה יותר במגזר הערבי, בהשוואה לשכבת הגיל הדומה במגזר היהודי, מה שלא היה קיים בעבר", אומר פרופ' צבי פיירמן, מנהל המכון הגסטרו-אנטרולוגי במרכז הרפואי הלל יפה. "בשל נתונים מעוררי עניין אלו, ראינו לנכון לבדוק את ההבדלים בשכיחות המחלה בין המגזר היהודי לערבי כבר לפני מספר שנים".

פרופ' פיירמן מסביר את תוצאות המחקר בהתבססו על הנתון שארץ ישראל שימשה במשך שנים רבות כארץ מעבר עבור עמים רבים, "עובדה שבהחלט יכולה להיות בעלת השפעה על שכיחות המוטציה בגן והופעתו במגזר הערבי".

בדומה, הוא מדגיש, חשוב להבין כי העלייה בשכיחות מוטציית הגן באוכלוסייה הערבית בשנים האחרונות ו"התקרבות" תוצאות שכיחותו למגזר היהודי, הינה תופעה שיש לעמוד על טיבה ולהתריע עליה בפני המגזר הערבי. זאת, משום שסרטן המעי הגס הינו סוג סרטן שיכול להיות אלים ביותר, אם לא מתבצע גילוי מוקדם.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום