הנקה והשלכותיה

(0)
לדרג

ההשפעה של תזונת האם על התפתחות התינוק עלולה להיות קשה. האם התינוק מקבל את המזון הדרוש לו מהנקה?

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית וברפואה סינית

ההסכמה על כך שהנקה חשובה לתינוק וטובה לו יותר מכל אופציה אחרת מתרחבת בשנים האחרונות. חלב האם מותאם לכל הצרכים החיוניים לחיי התינוק הגדל.

תזונתה של האם היא מרכיב חיוני בכך שהחלב שלה אכן יספק את כל הצרכים התזונתיים של התינוק, שזקוק לכל אבות המזון ובשפע, בשל קצב הגדילה המהיר שלו.

רובנו ניזונים ממבחר מועט מדי של רכיבי מזון ועוד פחות מכך ממגוון טעמים. אנו אוכלים ושותים מזונות ומשקאות הדלים במרכיבי מזון חיוניים ו/או שותים משקאות הפוגעים בספיגה של חומרי מזון חיוניים. מעבר לכך, איננו נותנים את הדעת ליכולות של התינוק עצמו להתמודד עם התדרים השונים של המזונות והמשקאות.

ההשפעות של תזונה לקויה של האם על התפתחות התינוק עלולות להיות קשות. מערכת העיכול של התינוק טרם הבשילה. הוא סובל מכאבי בטן, מריבוי גזים, מעוויתות הבטן ומעוד כאבים גופניים אחרים, הגורמים לו אי שקט שמתבטא בבכי רב. תוך פרק זמן קצר מתחיל התינוק לסבול מבעיות גופניות שונות. התינוק שלא מקבל את כל צרכיו מחלב האם, עלול לסבול מדלקות אוזניים, מנטייה להתקררויות חוזרות, לעיתים בעיות נשימה, הפרעות בגדילה ומורסות למיניהן.

לאם קשה במיוחד להתמודד עם המצב הזה. מצד אחד, סדר יומה וכל חייה סובבים סביב התינוק ותזונתו ומצד שני, הוא ממשיך להרגיש רע והיא חשה שאולי אינה עושה את המוטל עליה.

לכל הבעיות הללו, יש פתרון יעיל ולא מסובך: לבדוק אם יש התאמה בין התזונה של האם לצרכים של התינוק. כאשר נמצאת אי התאמה, אסור לאם לאכול מזונות או מרכיבי מזון מסוימים. הבדיקה נעשית באמצעות מכשורים מיוחדים - ביו-תהודה, ביו-טנסור או בקיניסיולוגיה, שבודקים אם יש התאמה אלקטרו מגנטית של המזון לתינוק.

המזון המתאים לתינוק לא תמיד קל או טעים לאם. עליה לוותר על מאכלים שהיא אוהבת ושאולי נכונים ומתאימים לה אך לא לתינוק. גם התינוק גדל והמערכות מבשילות בהדרגה והיכולת שלו להרחיב את סל מזונותיו גדל יחד איתו. על האם לעקוב אחר כל בעיה של התינוק, ולפי הצורך לבצע בדיקה נוספת עד אשר מתבררים כל המזונות הבעייתיים. בדרך זו נמנעים מהתינוק סבל לא מבוטל ומחלות רבות, ומההורים יימנע תסכול.

הבדיקה קלה ומדויקת כאשר היא נעשית בידיים מיומנות. הניסיון מראה כי ניתן למנוע את רוב הסיבוכים או לפחות למתן אותם בצורה משמעותית. מומלץ לכל אישה מניקה לעבור בדיקה זו עם התינוק, ובכך לשנות את איכות החיים של כלל המשפחה ושל התינוק בפרט.

תפריט לדוגמא לאם מניקה

ככלל, אישה מיניקה היא במצב חם לפי הפילוסופיה הסינית, ולכן כן סל המזונות שלה לא יכיל מזונות חמים. כל התבלינים החריפים, מזון מטוגן, מזונות שמנים, מזונות עם סוכר לבן, חומץ ומזונות חמוצים, ירקות כתומים ואדומים, קפה, אלכוהול, סיגריות וכדומה - לא מתאימים לה.

^^ארוחת בוקר^^

דייסת קוואקר או לחם מחיטה מלאה עם טחינה מלאה מעורבת בדבש, או לאדות ירקות בעיקרם ירוקים, או אותו הלחם עם אבוקדו.

^^ארוחת ביניים^^

תפוח ירוק-צהוב מתוק, אגס, ענבים ירוקים.

^^ארוחת צהריים^^

סלט ירקות ירוקים עם דגן מבושל כמו אורז בסמטי לבן, או עם פסטה מתבואה מלאה, או עם קטניות כמו עדשים ירוקים, מאש ירוק, שעועית לבנה קטנה או פולי סויה. כמו כן, ניתן לאכול עוף או הודו מבושלים, או בתנור.

^^ארוחת ביניים, אחה"צ^^

פרי כמו בבוקר: אבטיח, מלון ועוד.

^^ארוחת ערב^^

בדומה לארוחת הבוקר; ניתן לאכול גם ירקות מבושלים ופסטה.

לתגובות: [email protected]

בואו לדבר על זה בפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום