מערכת החיסון והשפעתה על העובר

(0)
לדרג

תגלית מחקרית בהדסה: נמצא תפקוד חדש למערכת החיסון בגוף, אשר עשוי להפחית את מספר ההפלות

מאת: מערכת zap doctors

צוות חוקרים בהדסה גילה כי מערכת החיסון בגוף יכולה לבנות כשם שהיא יודעת ל"חסל". לתפקוד זה, שלא היה מוכר עד כה, יש תפקיד מכריע בהתפתחות העובר וההריון, עם השלכות חשובות על מצבים של רעלת הריון והפלות. ממצאי המחקר מתפרסמים השבוע בכתב העת הרפואי היוקרתי Nature Medicine.

"המחקר שלנו גילה כי ל"תאי ההרג הטבעיים" (NK cells), שהיו ידועים עד כה ביכולתם להרוג תאים הנגועים בווירוסים ותאים סרטניים, יש תפקיד בהשראת ההתפתחות של כלי דם ונדידת תאים," אומר פרופ' שמחה יגל, רופא בכיר במחלקת נשים בבית החולים הדסה הר-הצופים. "היכולת הזו מתבטאת בהפרשתם של גורמי צמיחה מיוחדים, על ידי תאי ההרג הטבעיים.

חומרים אלו מסייעים להתפתחות מוגברת של כלי דם שהינם חיוניים ביותר להתפתחות השליה בגוף האישה. אנו יודעים היום, שללא מעורבותם של תאים אלו והחומרים אותם הם מפרישים, השליה לא תתפתח כראוי".

פרופ' יגל מוסיף: "הממצאים שלנו מהווים מעין פתיחת דלת למסדרון שעל קיומו לא ידענו קודם, ואשר טומן בחובו אפשרויות רבות לגילויים נוספים".

אם ועובר: יחסי גומלין

דר' יעקב חנא ופרופ' עופר מנדלבוים, שניהם חוקרים במרכז לאוטנברג לאימונולוגיה וכן דר' דברה גולדמן-וואהל ופרופ' שמחה יגל מהמחלקה הגניקולוגית, המרכז הרפואי האוניברסיטאי-הדסה, גילו את התפקיד החדש והמשמעותי הזה של תאי ההרג הטבעיים תוך שימוש באמצעים של ביולוגיה תאית ומולקולארית, במסגרת המאמץ להבין טוב יותר את מערכת יחסי הגומלין בין האם לעובר ואת תפקידה של המערכת החיסונית של האם בתווך העוברי אמהי.

"למידע החדש על המערכת החיסונית תהיה השפעה משמעותית על היבטים רבים של הריונות בעייתיים כגון: השרשת עוברים ירודה, הפלות חוזרות וכן על תהליך ההפריה מחוץ לרחם. הדבר יסייע לנו לטפל במצבים אלו או אף למנוע אותם", אומר פרופ' יגל. הוא מסביר, כי היטמעות ירודה של תאים עובריים ברחם היא סימן אופייני לרעלת הריון. מצב זה עלול להתפתח לקראת סוף ההריון, ולגרום נזק לעובר או למותו. מחקר זה יעזור לפתח אמצעים בעתיד שיאפשרו את הטיפול ברעלת, או אף למנוע אותה.

"בשלב הבא של מחקרנו, נמשיך לחקור את התהליכים הללו, על מנת להבין טוב יותר כיצד הם פועלים, ובהמשך, כיצד הם יכולים לסייע להבטחת לידתם של תינוקות בריאים", מסכם פרופ' יגל.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום