מעבר לכיתה א': צומת של דאגות

(0)
לדרג

שלב המעבר מהגן לבית הספר מלווה בחששות רבים מצד הילדים. להורים תפקיד משמעותי בהפגתם. שלום כיתה א'

מאת: מערכת zap doctors

הכניסה לכיתה א' עלולה להיות מלווה אצל חלק מהילדים בחששות ובהרגשת לחץ ודאגה. צוות המומחים במחלקה לחינוך וקידום הבריאות והמערך הפסיכולוגי ב"שירותי בריאות כללית" מסביר להורים איך להכין את הילדים לקראת המעבר החשוב לבית הספר.

^^לשוחח עם הילד בגלוי על הדאגות המעיקות עליו^^

חשוב לא לבטל את דאגתו של הילד על ידי אמירות מהסוג של "אין לך מה לדאוג". אמירות מסוג זה אינן עוזרות. חשוב לתת לו תמיכה ולהביע הבנה לדאגתו. חשוב לברר אתו ממה הוא חושש ויחד עמו למצוא את הפתרונות המתאימים לבעיה/בעיות.

אם הילד אינו מביע את דאגתו, אפשר ליצור פתח לשיחה כזו על ידי אמירה מהסוג: "אני מניח/ה שאתה קצת חושש בקשר לבית הספר ולמורה... וכו'". אמירה מהסוג הזה יכולה לעזור לילדים שלא נעים להם להודות בחששותיהם או דאגותיהם, לפתוח את ליבם. אפשר לספר לו כיצד ההורה הרגיש לפני הכניסה לכיתה א'.

הכנת הילד לשינוי

כדאי לשוחח עם הילד ולהבהיר לו, עד כמה שניתן, מה יהיה בכיתה, מה קורה בהפסקות ומהם שיעורי הבית. ככל שיצטמצמו סימני השאלה של הילדים, כן תפחת דאגתם מהבלתי נודע. יש לידע את הילד/ה כי מספרי הטלפון של הוריו בעבודה יהיו בבית הספר ואם יהיה צורך בכך, יוכלו להשיג אחד מהם, כך שאינם מנותקים ממנו באופן מוחלט.

^^קביעת סדר יום חדש עם הילד^^

סדר יום קבוע הנותן מענה לצרכים של הילד ולמשימות שלו יוצר עבורו מסגרת של ביטחון. רצוי לקבוע יחד עם הילד את שעת הקימה על מנת שיגיע לבית הספר בזמן, מתי יכין שיעורים ומתי יעמוד לרשותו זמן פנוי לפעילות חברתית, לעסוק בפעילות גופנית, לצפות בטלוויזיה או לשחק במשחקי מחשב.

שמירה על דפוסים קבועים עוזרת להפחית את דאגת הילד. כדאי "לתרגל" עם הילד את שעות הקימה הקבועות, מספר ימים לפני ההליכה לבית הספר. יצוין כי המעבר מהחופש הגדול שמאפשר שעות קימה בלתי קבועות ומאוחרות יחסית לקימה בזמן הלימודים, יכול להקשות על הילד בימיו הראשונים בביה"ס, וחשוב לחסוך ממנו קושי זה.

^^הקפדה על שעות שינה^^

ילדים צעירים זקוקים לשעות שינה רבות מאלה של המבוגרים יותר. לילד בגיל 6 דרושות לפחות 10 שעות שינה בלילה. עייפות מפחיתה את יכולת הילד להתרכז ואת יכולתו להתמודד עם קשיים. היא מגבירה את תחושת הלחץ ואת חוסר השקט ומגבירה גם את הסיכון לתאונות כתוצאה מחוסר ריכוז ומאובדן מהירות התגובה.

הלמידה בבית הספר מצריכה ריכוז וערנות וכאשר הילד עייף, הדבר יכול לפגוע ביכולתו לקלוט את החומר ולהפחית את הישגיו בלימודים. החשש מפני בית הספר עלול לגבור נוכח חוויה של חוסר הצלחה ללמוד.

^^הקפדה על תזונה נכונה^^

אכילה מאוזנת העונה לצרכיו ובכמויות שתאפשרנה שמירה על משקל תקין, חשובה להרגשה הטובה של הילד, ליכולתו להתרכז בלימודים ולהיות פעיל הן בשיעורים והן בהפסקות. מחסור במרכיבי מזון ובויטמינים מסוימים עלול לפגוע ביכולתו של הילד לחשוב בבהירות ולזכור.

^^חיזוק תחושת הערך העצמי בילד^^

ילדים שיש להם תחושת ערך עצמי ובטחון ביכולותיהם, פעילים יותר, יצירתיים יותר ומצליחים יותר בבית הספר. הם גם מצליחים יותר לעמוד מול לחצים חברתיים של ילדי קבוצת הגיל שלהם, כשהם "נדרשים" להתנהג באופן שאינו תואם את הבנתם ותפיסתם.

תחושת ערך ניתן להקנות לילד, כאשר נותנים לו הזדמנויות לבצע דברים בהצלחה. הצבת משימות שילד מסוגל לבצען והתייחסות לביצוען המוצלח יחזקו את תחושת הביטחון שלו. מתן הזדמנויות לילד להתמודד בעצמו עם דברים וקשיים שהוא מסוגל להם, מבלי להזדרז לפתור בעבורו את בעיותיו, יחזקו את הדימוי העצמי שלו. מתן ביטוי להערכה ולאהבה שההורים רוכשים לילדם ומתן ביטוי לרצון לבלות אתו חלק מזמנם, יאפשרו לילד להרגיש שהוא חשוב עבורם ושהוא בעל ערך.

^^עזרה לילד לפתח כישורים חברתיים וליצור חברויות טובות^^

לילדים בבית הספר חשוב מקומם בחברת הילדים והקשרים שהם יוצרים בחברה זו. חלק מהחששות שלהם באשר לכניסה לכיתה א' ולהיכרות עם ילדים חדשים נוגע לנושא החברתי. עודדו את הילד לפעילות חברתית בשעות אחר הצהריים, בדקו אתו אפשרות ללכת לחוגי ספורט או חוגי יצירה בהם יפגוש וישחק עם ילדים אחרים ויפתח את יכולתו לעבודת צוות. רצוי שההורים יגלו עניין בחבריו ויזמינו אותם לביתם, וכן יאפשרו לילדם לבקר בבית חברם. רצוי לצרף חברים של הילד לפעילויות משפחתיות שלכם, כאשר הדבר מתאים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער, בפורום פסיכולוגיה קלינית ובפורום יחסי הורים ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום