צרכנות רפואית מס' 47

(0)
לדרג

חדש במדור הצרכנות: טיפול לחולים הצורכים נוגדני קרישה, תרופה לצרבת, תוכנה לאימון קוגנטיבי ומד קטן למדידת סוכר

מאת: מערכת zap doctors
זריקות ללא כאב?

70% מהחולים הצורכים נוגדני קרישה מקבלים את הטיפול הנדרש להם בהזרקה בביתם. עד כה, נעשה בישראל שימוש בתכשיר אחד בלבד שחשף את המשתמשים בו לסבל וכאבים בהזרקה ולסכנות של התפתחות המטומה.

כיום, כך מספרים לנו, ישנו מזרק חדשני המונע אפשרות דקירה מיותרת מהמחט לאחר ההזרקה. השימוש במזרק החדשני המכיל "פריקסיפרין", חומר המצליח להוריד את הכאב, מונע המטומה בצורה משמעותית ומספק רמת בטיחות שלא הייתה מוכרת עד כה לחולים ולרופאים.

מחקר חדש מצא כי 60% מהחולים שטופלו בתחליפי ה"פרקיספרין" דווחו על כאב, בעוד שרק 16% מהחולים שטופלו ב"פרקסיפרין" דווחו על כאב ברמה נמוכה וללא תחושת העקצוץ המוכרת לחולים.

השימוש ב"פריקסיפרין" יאפשר לחולים ולרופאים לבחור בטיפול מצליח להורדת רמת הכאב ולמנוע המטומה בצורה משמעותית, ולהנות מרמת בטיחות שלא הייתה מוכרת עד כה. יתרונות אלו יועילו משמעותית יועילו ל-250,000 חולים הנזקקים לטיפול רפואי של נוגדני קרישה לאחר כל ניתוח אורטופדי או ניתוח בסיכון גבוהה, בטיפולים וניתוחים גינקולוגיים/אורולוגיים ובאינדיקציות של כירורגיה כללית, אורטופדיה, גניקולוגיה, קרדיולוגיה וכל מקרה של חשש לקרישת דם.

במקרים רבים נדרש הטיפול גם לנוסעים המרבים לטוס, בחולים המרותקים למיטתם, ובמצבים של תנועה מוגבלת ומצומצמת. על פי רוב, מתבצעת ההזרקה של נוגדני קרישה בבית החולה לאחר ששוחרר מבית החולים, ולכן יש צורך במזרק המכיל "פרקסיפרין" שהוא קל לשימוש, מפחית כאב, וברמת בטיחות אופטימאלית המונעת דקירה חוזרת של החולה והמטפלים בו.

סוף לצרבת?

בשורה לסובלים מצרבת? בימים אלה החלה חברת "דקסון" לשווק את "אומפרדקסZ ", תרופה למניעת צרבת ללא מרשם רופא.

צרבת מוגדרת כתחושת צריבה המתחילה בבטן העליונה ועולה מאחורי עצם החזה כלפי הצוואר. התרופה החדשה אמורה להפחית את הפרשת החומצה בצורה יעילה וממושכת.

מחקר חדש של גיאוקרטוגרפיה, העלה כי: מעל 30% מהציבור הבוגר בישראל סובל מצרבת בדרגות שונות. 67% מהסובלים מצרבת אינם פונה לרופא על מנת לקבל טיפול. 13% מהאוכלוסייה סובלים מצרבת בתדירות של לפחות פעם בשבוע ויותר.

התרופה מבוססת על מולקולת אומפרזול, המונעת הפרשת חומצה לקיבה ובכך מונעת מראש צרבת חמורה. אופן השימוש: התרופה נספגת בצורה הטובה ביותר בהעדר מזון בקיבה. מומלץ ליטול קפלייה אחת, 30-60 דקות לפני הארוחה (מומלץ ארוחת הבוקר). יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש.

בכל אריזה 14 טבליות לטיפול מונע למשך שלושה חודשים. ניתן להשיג בכל בתי המרקחת וברשתות הפארם. מחיר היכרות: 59.60 ש'.

בחזרה למסלול

אחת מתופעות לוואי מכימותרפיה הוא ליקוי קוגניטיבי מתמשך. לעיתים קרובות חולי סרטן שעברו טיפול כימותרפי מדווחים על בעיות בזכרון ובריכוז - אפילו שנים לאחר הטיפול.

עם זאת, ישנה דרך להלחם בתופעה. חברת "קוגניפיט", המתמחה במדידה ואימון קוגניטיבי, השלימה פיתוח תוכנה Back on Track, המיועדת לנשים שעברו טיפולים כימותרפיים לסרטן השד.

ההחלשה הקוגניטיבית הנגרמת על ידי כימותרפיה היא כללית ולא יחודית לאזור מסויים במוח. מיומנויות קוגניטיביות שנפגעות כוללות: ריכוז, זמן תגובה, מהירות עיבוד המידע, למידה של מידע חדש, זכרון לתווך קצר, זכרון ויזואלי ויכולת שליפת מילים. החלשה קוגניטיבית מורידה את איכות החיים ויכולת התפקוד.

הבעיה יכולה להיות מספיק רצינית בכדי לגרום לקשיים בעבודה, לשבש מערכות יחסים ולהקשות על ביצוע פעולות יומיות. במחקרים נמצא שאנשים החווים ירידה קוגניטיבית בעקבות כימותרפיה מגיבים טוב מאוד לאימון קוגניטיבי ממוקד. התוכנה החדשה תאמן את המוח ותעזור להשתפר ביכולות הקוגניטיביות.

העיקרון שעומד מאחורי התוכנה הוא "use it or loose it" (השתמש בזה - או שתאבד את זה), והיא מבוססת על משחקי מחשב ומתאימה לכל משתמש "תוכנית אימון" אישית. הוכח מדעית שתפקודים קוגניטיביים יכולים להשתפר בעזרת "אימון" קבוע של המוח. בדיוק כפי שאדם הולך למכון כושר על מנת לשמור על כושרו הגופני, גם המוח זקוק לאימון.

התוצאות הטובות ביותר מהשימוש בתוכנה יושגו כאשר תהיה שגרת אימונים בימים ושעות ספציפיים, בהם המשתמש יקדיש עשרים דקות למפגש עם המחשב שלו פעמיים-שלוש בשבוע, כך הוא יבטיח חזרה לכושר שכלי.

מד סוכר

בימים אלו מושק בישראל ה-FreeStyle Mini - מד הסוכר הקטן בעולם. גודלו כגודל קופסת גפרורים, מאפשר לשאת אותו בנוחות רבה ובדיסקרטיות לכל מקום. למכשיר החדש מיני יתרון ייחודי נוסף: תאורה פנימית כפולה, במסך ועל גבי מקלון הבדיקה המאפשרת לבצע בדיקת סוכר גם במקומות חשוכים.

מוצר זה, כך מספרים לנו, מאפשר לבצע את הבדיקה במהירות רבה (7 שניות בממוצע). למכשיר תכונה חדשה המאפשרת גם לתכנת אותו ל-4 התראות יומיות, שיזכירו לסוכרתי לבצע את הבדיקה או להזריק אינסולין או לקחת את התרופה גם בימים עמוסים. למכשיר 250 זיכרונות ואפשרות "הורדת" נתונים למחשב.

מספר חולי הסוכרת נמצא במגמת עליה בכל העולם. בישראל נאמד מספרם של הסוכרתיים המאובחנים בכ-400,000 אנשים. ההערכות הן שכ-200,000 חולי סוכרת נוספים אינם מאובחנים.

סוכרתי שאובחן נזקק מיד למכשיר מד סוכר, כדי לנהל את מחלתו על בסיס מידע מעודכן. לדברי שולמית נוס, יו"ר האגודה לסוכרת נעורים בישראל, "חלק גדול מהבדיקות מתבצע מחוץ לבית, ולכן המטופל נדרש לשאת איתו את המכשיר לכל מקום. ניכרת חשיבות לכך שמכשיר הבדיקה לא יהיה עוד "ציוד רפואי מסורבל", אלא יותאם לאורח החיים של הסוכרתיים".

למד החדש אישור FDA, אישור CE ומשרד הבריאות. מחירו: 495 ש'. ניתן לשדרג מכשירים מדור קודם בעסקת טרייד-אין, במחיר מופחת. מקלוני הבדיקה מסובסדים בכל קופות החולים.

המכשיר מיוצר ע"י Abbott Diabetes Care מארה"ב ומשווק בישראל על ידי חברת גפן מדיקל המתמחה בתחום הסוכרת.

בואו לדבר על כך בפורום המטולוגיה, בפורום סוכרת, בפורום רפואת משפחה ובפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום