מילון העיניים השלם

(1)
לדרג

היכן נמצא האישון? מהי קרנית? מה ההסבר לעיוורון צבעים? וכיצד מטפלים בעין עצלה - כל התשובות במילון העיניים

מאת: ד"ר שמואל לוינגר

באותו נושא: מילון העיניים השלם - המשך

רבים מאיתנו מפתחים רגישות לעיניים, מקור הראייה שלנו. העין מסייעת לנו להעריך עצמים ואובייקטיבים במרחב ולחוש בקיומם ומכאן חיוניותם. פגיעה בהן עשויה לפגום משמעותית באיכות חיינו. אם את או אתה מעוניינים לדעת יותר על איבר הראיה, המלצתנו - לקרוא את מילון העיניים המורחב על פי הא'-ב'.

א'

אישון - החריר דרכו נכנס האור לעין. קוטרו משתנה על פי כמות האור המגיעה לעין. ככל שכמות האור קטנה יותר, האישון מתרחב וכך בלילה מתאפשרת חדירה רבה יותר של אור ויכולת לראות גם כאשר האור מועט.

ב'

בלפריטיס - דלקת שולי העפעפיים, מחלה המאופיינת בתגובה דלקתית בשולי העפעף וצמיחה של חיידקים באזור.

ג'

גלאוקומה - מחלה בה קיים לחץ גבוה של הנוזל בתוך העין שגורם עם הזמן לנזק בלתי הפיך לעצב הראייה ומביא לצמצום הדרגתי של שדה הראייה. ככל שהמחלה מתקדמת, קטן שדה הראייה והחולים רואים דרך "צינור ההולך וצר".

היות שהתהליך אינו כרוך בכאבים, הגילוי נעשה בדרך כלל מאוחר מדי, על כן חשוב להיבדק לעיתים קרובות אצל רופאי עיניים בדיקה הכוללת גם לחץ תוך עיני. גלאוקומה עלולה להופיע בכל גיל, אולם נפוצה יותר מעל גיל 40. מחלה זו שכיחה יותר אצל הסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, קוצר ראייה ובקרב חולים שעברו ניתוחים תוך עיניים.

ד'

דמעות - נוזל המופרש ע"י בלוטות הדמעות ותפקידן לשמור על נקיון ולחות קדמת גלגל העין. הדמעות מכילות אנזימים הקוטלים את החיידקים ומחדשים את רקמת העין.

ה'

הפרדות רשתית - תופעה זו נוצרת כאשר חורים ברשתית מאפשרים לנוזל הזגוגי של גלגל העין או לדימום להצטבר בין הרשתית לדופן האחורי של העין. בתחילת התהליך חש החולה הבזקי אור בשדה הראייה, ולאחר מכן ערפול הולך וגובר ובהמשך חלה ירידה ניכרת בחדות הראייה.

מחלה זו מטופלת באמצעות ניתוח לאיחוי הקרעים ברשתית או באמצעות לייזר שבעזרתו מנסים להדביק את הרשתית למקומה.

ו'

ויפרונט - שיטה להסרת משקפיים, בטכנולוגיה מתקדמת לליטוש הקרנית בלייזר, המותאמת לכל מטופל באופן אישי.


ז'

זגוגית - נוזל שקוף דמוי ג'ל הממלא את העין.

ח'

חוש הראייה - מכל 5 החושים מגיעים אל המוח 5 מליון סיבי עצב, מחציתם מהעיניים. העין מסוגלת לקלוט כמות עצומה של מידע. מבנה העין מורכב ביותר וישנן מספר יחידות, אשר לכל אחת תפקיד משלה במכלול הבונה את יכולת הראייה.

ט'

טבעות תוך קרניתיות - טבעות שקופות המקובעות בהיקף הקרנית ומושתלות בניתוח. אחת המטרות המרכזיות של ניתוח זה היא טיפול במחלת הקרטוקונוס.

י'

ירוד - (קטרקט) עם השנים העדשה שמאפשרת שינוי במיקוד הראייה, מאבדת את שקיפותה והופכת עכורה. עכירות זו הידועה בשם קטרקט גורמת לטשטוש הדרגתי בראייה. הסוג השכיח ביותר של קטרקט הוא זה הקשור לגיל, אולם קיים גם קטרקט מולד.

יובש בעיניים - נובע משתי סיבות עיקריות. האחת, ייצור דמעות מופחת והשנייה, איכות ירודה של נוזל הדמעות. חסימת ניקוז הדמעות עלול לגרום לדמעת ולדלקות עיניים חוזרות. התופעה עשויה להופיע כבעיה מולדת או נרכשת מתנאי הסביבה, ניתן לטיפול ע"י טיפות עיניים מתאימות.

כ'

כלמידיה - מחלה זיהומית שעלולה לפגוע בעין ולגרום להצטלקויות בלחמית ובקרנית.

ל'

לחמית - הקרום הרירי העדין שמצפה את החלק הקדמי של העין ואת החלק הפנימי של העפעפיים. הלחמית שמכסה את גלגל העין שקופה, היות שהיא מכילה כלי דם מועטים, ואילו הלחמית שמצפה את העפעפיים מכילה כלי דם רבים.

לובן (סקלרה) - הרקמה הלבנה המכסה את רוב העין.

מ'

מקולה - האזור במרכז הרשתית בו מתבצעת הראייה המרכזית, דהיינו היכולת לקרוא, לנהוג ולזהות פנים. מחלת ניוון רשתית פוגעת במקולה.

נ'

ניוון רשתית - הסיבה השכיחה ביותר בעולם המערבי לאיבוד ראייה בגיל מבוגר. המחלה פוגעת במקולה. הסימפטומים הם ירידה בראייה. אבחון המחלה מבוסס על בדיקת קרקעית העין ועל צילום עם הזרקת חומר ניגוד. הטיפול היחיד לעיכוב התפתחות המחלה נקרא PDT שבו מוזרק חומר מיוחד ואח"כ מתבצע לייזר ממוקד לאזור הפגוע ברשתית. ישנן זריקות מיוחדות נוספות לטיפול בעין.

ניתוח לאסק - ניתוח להסרת משקפיים הנותן מענה למטופלים בעלי קרניות דקות יחסית.

ניתוח אינטראלאסיק - הניתוח החדשני, המדוייק והבטוח ביותר להסרת משקפיים. בשיטת האינטראלאסיק מתבצע הניתוח ללא סכין כירורגית, ללא מגע יד אדם ובאמצעות מכשיר לייזר מיוחד. שיטה זו מתאימה גם לאנשים שבעבר לא ניתן היה לטפל בהם: בעלי קרניות דקות, אישונים רחבים במיוחד, קוצר ראייה ואסטיגמטיזם גבוהים.

ס'

סי קיי - ck - טיפול להסרת משקפי קריאה בלבד הפועל ע"י גלי רדיו רפואיים המכוונים אל פני הקרנית.

ע'

עדשה - ממוקמת אחרי האישון ותפקידה לרכז את קרני האור המגיעות מהקרנית אל הרשתית. קוטרה 8 מ"מ ועוביה 2.7 מ"מ, היא גמישה ומסוגלת לשנות את קמירותה על מנת להשיג מיקוד למרחקים שונים.

עיוורון צבעים - מתבטא בעצם בליקוי בהבחנה בין צבעים ואינו נדיר כל כך. העין רגישה ל-3 צבעים ראשוניים: אדום, כחול וירוק עקב המצאות 3 סוגי קנים שכל אחד מהם רגיש לאחד מהצבעים. כאשר אדם אינו יכול לראות אחד מצבעים בסיסיים אלה, הוא לא יוכל לראות את הצבעים הנוצרים מהרכב של אותו הצבע עם שני הצבעים הבסיסיים האחרים. התוצאה: בלבול בגוונים הנראים לעין.

עין עצלה - מצב שבו עין בריאה ותקינה אינה מצליחה להגיע לחדות ראייה מספקת. הטיפול בעין עצלה אפקטיבי ביותר עד גיל 6 ומתבצע באמצעות כיסוי העין הטובה באמצעות רטייה למשך מספר שבועות ותרגול לעין העצלה.

עצב הראייה - צרור סיבי עצב המוליכים את המידע המגיע מהרשתית אל המוח, בו מתבצע העיבוד הסופי של התמונה המתקבלת מהעין.

פ'

פזילה - (אשר שכיחה בקרב ילדים ופעוטות) הינה מצב בו שתי העיניים אינן מתמקדות על אותו העצם. העין "הטובה" ממוקדת על העצם בו אנו מתעניינים באותו הרגע, בעוד העין השניה מתמקדת בכיוון אחר וברוב המקרים נוטה פנימה לכיוון האף. הפזילה השכיחה ביותר היא מולדת ומופיעה במחצית השנה הראשונה לחיי התינוק. כ-5% מהאוכלוסייה לוקים בפזילה. ניתן לתקן ליקוי ראייה זה בכל גיל באמצעות ניתוח.

פקו-אמולסיפיקציה - השיטה הניתוחית המתקדמת ביותר לטיפול בקטרקט. יתרונה של שיטה זו הוא בחתך הזעיר אשר מתאחה בעצמו ללא תפרים.

פרסביופיה - לקוי ראייה המופיע בדרך כלל מעל גיל 40. התופעה קשורה להחלשות שרירי העדשה ו/או לאובדן גמישותה. במקרה זה נוצר קושי בקריאה המצריך משקפי קריאה.

צ'

צילינדר - (אסטיגמציה, צילנידר על שם העדשה הגלילית המתקנת אותו) מצב בו המערכת האופטית אינה ממרכזת את קרני האור על אותו מישור, אלא קרני האור נופלות במספר מוקדים. ליקוי ראייה הנגרם כתוצאה מעיוות בקרנית וגורם לראייה מטושטשת.

ק'

קוצר ראייה - כאשר המערכת האופטית חלשה מדי, התמונה המתקבלת תיווצר לפני הרשתית. קוצר ראייה גורם לכך שרואים היטב לקרוב ומטושטש לרחוק. בישראל, כ- 85% ממרכיבי המשקפיים הם קצרי רואי וליקוי זה מטופל באמצעות עדשה מפזרת.

קרטוקונוס - מחלה תורשתית הגורמת לשינויים הדרגתיים במבנה הקרנית. הקרנית הופכת להיות דקה יותר בעיקר במרכזה, בחלקה התחתון. העיוות הנוצר גורם לקוצר ראייה ואסטיגמציה גבוהים. התמונה אינה אחידה וככל שהמחלה מתקדמת, לא ניתן לתקנה בצורה מושלמת באמצעות משקפיים. במצב מתקדם של המחלה נדרשת השתלת קרנית או השתלת טבעות תוך קרניתיות.

קרנית - המשטח האופטי השקוף הקדמי של העין. תפקידה לרכז את קרני האור המגיעות לעין והן נשברות מהקרנית דרך העדשה לכיוון הרשתית. הדמעות שומרות על הקרנית לחה ונקייה מזיהומים. הקרנית אינה מכילה כלי דם ורגישה מאד לכאב. התנאי העיקרי להשגת תמונה חדה הוא המבנה הסימטרי של הקרנית ושקיפותה. כל בעיה שפוגעת בשקיפות של מרכז הקרנית או במבנה הסימטרי שלה, תגרום להפרעה במיקוד ובחדות הראייה.

קשתית (איריס) - מהווה את אזור הצבע שמקיף את האישון. שרירי הקשתית פועלים כמו צמצם במצלמה וקובעים את גודל האישון, ובכך את כמות האור החודרת לעין.

ר'

רוחק ראייה - גורם לכך שרואים טוב יותר לרחוק מאשר לקרוב, כאשר צעירים. בעת שאנשים אלה מתבגרים, הם רואים מטושטש לקרוב ולרחוק. ליקוי זה מטופל באמצעות עדשה ממרכזת או באמצעות טיפול לייזר לשיפור הראייה (הסרת משקפיים).

רטנופיה - מחלת רשתית שיכולה לנבוע ממחלות כגון: סוכרת ויתר לחץ דם.

רשתית - היחידה המורכבת ביותר בעין. הרשתית בנויה ממליוני תאי עצב המצפים את הדופן הפנימי של העין. תאי העצב הללו רגישים לגירוי האור ואחראים לראיית הצבעים. המידע מהרשתית עובר לעצב הראייה.

ש'

שעורה - במקרים מסויימים של דלקת שולי העפעף, מתקיימת התרבות חיידקים באזור אשר מתפתחת לזיהום הקרוי "שעורה".

ת'

תיקון ראייה - ניתוח בשיטות שונות (כגון: אינטראלאסיק, לאסיק, לאסק, PRK, השתלת עדשה, אפי K והשתלת טבעות). השיטות בהן הטיפול הוא בלייזר מאפשרות עיצוב מחדש של הקרנית, כך שמתבטל הצורך בעדשות מגע או במשקפיים. הפעולה מתבצעת באמצעות אקסיימר לייזר מדוייק, שמפיק ושולט בקרן לייזר יציבה מאוד המעצבת בעדינות את פני הקרנית מבלי להפיק חום ומבלי לפגוע ברקמה סביב. הקרן אינה יכולה לחדור לעומק העין ומכאן בטיחותה הגבוהה.

ד"ר לוינגר הוא מומחה בניתוחי עיניים ובהסרת משקפיים, מייסד רשת מרפאות "עיניים".

בואו לדבר על זה בפורום החדש של בריאות העין בניהולו של ד"ר שמואל לוינגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום