סל הבריאות: "דרוש פיתרון לאומי"

(0)
לדרג

האגודה למלחמה בסרטן ביקרה הממשלה על התנערותה מאחריות למימון חולי סרטן המעי הגס והעברתה למיליארדר סמי עופר

מאת: מערכת zap doctors

הצהרתם של שר הבריאות, יעקב בן יזרי ויו"ר מפלגת הגמלאים, השר רפי איתן, כי השיגו מימון בסך שלושה מיליוני ש' מתרומה אישית של המיליארדר סמי עופר למימון התרופות לחולי סרטן המעי הגס ממשיכה לעורר ביקורת. זאת, בשל התנערות הממשלה לשאת באחריות למצבם של החולים השובתים רעב מזה כשבוע מול הכנסת.

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה הודעה רשמית בה נכתב: "אנו מודים לשר הבריאות יעקב בן יזרי ולשר רפי איתן ומוקירים מכל הלב את תרומתו של סמי עופר, אולם דרוש פיתרון לאומי במסגרתו יאושרו כל התרופות החדשות שהוכחו כיעילות והומלצו על ידי ועדת הסל המקצועית.

"כל 120 אלף חולי הסרטן הנמצאים כיום בטיפול או במעקב וכ-23,500 חולי סרטן חדשים המתגלים מדי שנה, שילמו כל חייהם מס בריאות למדינת ישראל. ראוי שהם יקבלו טיפול הולם ומלא בעזרת סל התרופות ולא יממנו תרופות חיוניות בעצמם בעזרת קיבוץ נדבות ומשכון בתים".

עוד נטען בתגובת האגודה למלחמה בסרטן כי "זהו מצב בלתי הגיוני שבמדינה שבה קיים חוק בריאות ממלכתי, יאלצו חולים לצאת להפגנות, לשבות רעב ולגייס כספים לתרופות באופן עצמאי.

תרומתו של סמי עופר, חשובה, אנושית ותמיד נזדקק למצב של מימון ביניים שכזה, אך מן הראוי שראש הממשלה יבדוק עוד היום, מחדש, את סדר העדיפויות התקציבי של מדינת ישראל, מפני ששום נימוק לא יוכל להיות חזק יותר מהאפשרות להציל כמה שיותר חיים".

המעי מהווה חלק ממערכת העיכול שלנו, ומורכב משני חלקים: המעי הדק והמעי הגס. המעי הגס מורכב מהכרכשת (colon) ומהחלחולת (rectum).

לאחר בליעתו, יורד המזון דרך הושט אל הקיבה, שם מתחיל תהליך העיכול. לאחר מכן המזון עובר דרך המעי הדק, שם נספגים בגוף חומרי מזון חיוניים. המזון המעוכל עובר למעי הגס והמים נספגים על ידי הכרכשת. הפסולת הנותרת, היא הצואה, נאגרת בחלחולת עד להפרשתה מחוץ לגוף דרך פי הטבעת, באמצעות תנועת המעיים. כמעט כל המקרים של סרטן במעי מופיעים במעי הגס.

מה גורם לסרטן המעי הגס?

אצל רוב האנשים, הגורם לסרטן המעי הגס אינו ידוע, אולם מחקרים בנושא זה נערכים כל הזמן. על פי עדויות קיימות, יתכן שלסרטן המעי הגס קשר לתזונה. הטענה היא שתזונה עשירה בשומן ובחלבונים מן החי, ובמקביל דלה בסיבים (פירות וירקות), עלולה להגדיל את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.

חשיבות מיוחדת נודעת לסיפור משפחתי של סרטן המעי הגס. הדבר נכון כאשר סרטן המעי אובחן אצל בן משפחה קרוב מדרגה ראשונה (כמו הורה, אח או אחות) מה שמגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס בהשוואה לאדם ללא סיפור משפחתי.

אם הסטוריה משפחתית כזו גורמת לך לחשוש מסרטן המעי הגס, תוכל לפנות למרפאת מומחים, שם יבצעו הערכה מדוקדקת של הסיכון. ניתן ומומלץ לערוך בדיקות שגרתיות לגילוי מוקדם לאנשים בסיכון גבוה לחלות, לרוב באמצעות קולונסקופיה מלאה (ראה בהמשך).

החולים במחלה גנטית נדירה בשם התרבות פוליפים בלוטית משפחתית (FAP), אשר מאופיינת בגידולים שפירים (פוליפים) במערכת העיכול ובעיקר במעי הגס, נתונים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן המעי הגס. גם אנשים עם הסטוריה ארוכה של דלקת כיבית של המעי הגס, מחלה של ריפוד המעי נתונים בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן המעי הגס.

לכתבה מקיפה בדוקטורס על סרטן המעי הגס - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום