חדשות סרטן השד - עדכונים נוספים

(0)
לדרג

טיפול תרופתי מאריך במספר חודשים את ההישרדות ללא התקדמות המחלה. וגם: אושרה בישראל התרופה נאולסטים למניעת זיהומים

מאת: נכתב בשיתוף עמותת אחת מתשע
השפעות טיפול משולב של אווסטין עם טקסול בסרטן שד מתקדם

ממחקר חדש עולה כי טיפול משולב של אווסטין Avastin) - Bevacizumab) עם טקסול (Paclitaxel - Taxol) מעלה משמעותית את שיעורי ההישרדות ללא התקדמות המחלה אצל חולות סרטן שד מתקדם.

במחקרים קודמים כבר נמצא כי אווסטין (Bevacizumab), נוגדן מונוקלונאלי המעכב את Vascular Endothelial Growth Factor, מאריך במספר חודשים את ההישרדות ללא-התקדמות המחלה, בהשוואה לטיפול בטקסול (Paclitaxel) בלבד. לדברי החוקרת, דר' רובין זון, השלב הצפוי הבא יהיה שימוש בתרופה החדשה לטיפול בחולות שהסרטן לא התפשט אצלן.

מטרת החוקרים במחקר הנוכחי היתה לבדוק האם יש מקום לטיפול משולב של אווסטין עם טקסול כקו ראשון לטיפול בסרטן שד מקומי מתקדם או סרטן גרורתי. במחקר השתתפו 722 נשים שחולקו באקראי לשתי קבוצות. בקבוצה אחת קבלו טיפול בטקסול בלבד, בעוד שבקבוצה השניה קבלו טיפול משולב של טקסול עם אווסטין. המעקב אחר שיעורי הישרדות ללא-התקדמות ושיעורי התגובה לשני סוגי הטיפולים בוצע מדי שלושה מחזורי טיפול על פי הקריטריונים של Response Evaluation Criteria in Solid Tumors) RECIST).

מתוך 722 הנשים שנכללו במחקר בתחילתו (דצמבר 2001) הגיעו 680 להשלמתו (מרץ 2004). ניתוח הביניים של התוצאות התבסס על 484 הנשים אצלן התקדמה המחלה במהלך המחקר. החוקרים מצאו כי ממוצע ההישרדות ללא-התקדמות בקרב נשים שטופלו בשילוב התרופתי, עמד על 11.4 חודשים, בהשוואה ל-6.11 חודשים בקרב אלו שטופלו בטקסול בלבד. שיעורי התגובה עמדו על 29.9% בטיפול המשולב, ו-13.8% בטיפול החד תרופתי בטקסול.

דר' זון הדגישה כי המחקר לא היה בשל מספיק בכדי לבצע אקסטרפולציה מוחלטת של נתוני ההישרדות. עם זאת, בהתבסס על 275 מקרי תמותה הראו הנתונים הנוכחיים על מגמה של שיפור ההישרדות הכללית בקבוצה שקבלה את הטיפול המשולב, עם ממוצע הישרדות של 28.4 חודשים, לעומת 25.2 חודשים בקבוצה שטופלה בטקסול בלבד.

מבחינת תופעות הלוואי, בקרב המטופלות שקבלו את הטיפול המשולב, 16% סבלו מיתר לחץ דם בדרגה 3/4, לעומת 2% שסבלו מתופעה זו בקרב המטופלות שקבלו טקסול בלבד. בקבוצת השילוב התרופתי נרשמו גם שיעורים גבוהים יותר (2%) של חלבון בשתן (פרוטאינוריה) בדרגה 3/4 ודימומים (3%), בהשוואה ל-0 מקרים בקבוצת הטיפול החד תרופתי. בשתי הקבוצות נרשמו שיעורים נמוכים (2%) של אירועים טרומבואמבוליים (תסחיפים) בדרגה 3/4 בקבוצת הטיפול המשולב, ו-4% בקבוצת החד תרופתית.

איכות החיים של המטופלות נמדדה על פי המדדים של Functional Assessment of Cancer Therapy General ושל - Functional Assessment of Breast Cancer Therapy
(FACT-B). לדברי דר' זון, הממצאים הראו כי השפעת האווסטין על איכות החיים היתה נייטרלית.

המחקר הנוכחי ומחקרים אחרים העוסקים בטיפולים ממוקדים מהווים חדשות טובות לחולות בסרטן שד גרורתי, היות והכימותרפיה הקונבנציונאלית הגיעה לישורת מבחינת השפעותיה. עתה דרוש טיפול שונה לחלוטין וכאן נכנסים לתמונה הטיפולים הממוקדים החדשניים.

לדברי החוקרים, הטיפול באמצעות הנוגדן הספציפי הזה (אווסטין) כבר הוכח כבעל ערך מוסף לגבי חולים המקבלים טיפולים אנטי-סרטניים קונבנציונלים. עדיין לא מדובר בריפוי, אך העובדה שהתרופה עושה משהו שונה מטקסול מראה כי המחקר מצדיק את ההשקעה בו.

התרופה נאולסטים למניעת זיהומים אושרה בישראל

אושרה בישראל התרופה נאולסטים (Neulastim) להפחתת הסיכון לפיתוח זיהומים כתוצאה מטיפולי כימותרפיה לחולי סרטן.

זריקת הנאולסטים, המיוצרת על ידי חברת התרופות "רוש", היא תרופה מהדור החדש, התומכת בטיפול הכימותרפי, מפחיתה את הסיכון לפתח זיהומים ומעניקה לחולי סרטן סיכוי טוב להתגבר על מחלתם תוך שיפור משמעותי באיכות חייהם.

חולי סרטן המקבלים כימותרפיה סובלים מירידה בספירת כדוריות הדם הלבנות, וכתוצאה מכך ישנה החלשות של המערכת החיסונית וחשיפה לזיהומים ומחלות. עד היום, החולים נזקקו לזריקות יומיומית לחיזוק מערכת החיסון, דבר שפוגע קשות באיכות חייהם. הטיפול החדש, המכיל את החומר הפעיל Pegfilgrastim, ניתן באופן חד פעמי למחזור טיפולי.

התרופה, הניתנת זה מכבר בארה"ב ובאירופה, נמכרת בבתי המרקחת בישראל באמצעות מרשם. היא אינה כלולה בסל התרופות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום