לדעת יותר על השתלת תאי גזע ומוח עצם

(0)
לדרג

מה עדיף - השתלת תאי גזע או מוח עצם מתורם או ממקור עצמי? כל התשובות לשאלות הבוערות

מאת: מערכת zap doctors

כבר בתחילת הדיון ננסה להסביר בקצרה מהו סרטן. איברי הגוף ורקמותיו מורכבים מאבני בנין קטנות הקרויות תאים. סרטן הוא מחלה של תאים אלה. למרות שתאים בחלקים שונים של הגוף עשויים להיראות ולתפקד באופן שונה, רובם מתחדשים באותה צורה, כלומר, על ידי חלוקה. בדרך כלל, חלוקת תאים זו מתרחשת באופן מסודר ומבוקר. אם מסיבה כלשהי התהליך יוצא משליטה, ממשיכים התאים להתחלק ללא צורך. כתוצאה מכך, נוצר גוש תאים הקרוי גידול. גידולים עשויים להיות שפירים או ממאירים.

בגידול שפיר התאים אינם מתפשטים לאיברים אחרים בגוף. יחד עם זאת, אם הם ממשיכים לגדול באזור המקורי, הם עלולים לגרום ללחץ על האיברים הסמוכים.

גידול ממאיר מורכב מתאים בעלי יכולת התפשטות. אם לא מטפלים בגידול ממאיר, הוא עלול לפלוש לרקמות סמוכות ולהרוס אותן. לעתים ניתקים תאים מן הגידול המקורי (הראשוני) ומתפשטים לאיברים אחרים בגוף באמצעות מחזור הדם או מערכת הלימפה. כאשר תאים אלה מגיעים לאזור חדש, הם עלולים להמשיך להתחלק וליצור גושים חדשים הנקראים גידול משני, שניוני או גרורה.

חשוב להבין שלמחלת הסרטן אין גורם אחד או סוג אחד של טיפול. קיימים יותר מ-200 סוגי סרטן שונים, לכל אחד מהם שם, התנהגות וטיפול הייחודיים לו.

מוח עצם ותאי גזע

מוח העצם, המורכב מחומר ספוגי, ונמצא בתוך העצמות (במיוחד בעצמות האגן), הינו מקום היווצרותם של תאי דם. תאי דם המצויים בשלב ההתפתחות המוקדם ביותר בתוך מוח העצם נקראים תאי גזע. תאים צעירים אלו בעלי כושר להמשיך ולהתפתח בעתיד לתאי דם בשלים. בתוך מוח העצם מתפתחים התאים לשלושה סוגים:

תאי דם אדומים (כדוריות אדומות), האחראים על הובלת חמצן לכל תאי הגוף.
תאי דם לבנים, הלוחמים בזיהומים.
טסיות דם, שעוזרות לדם להיקרש ומונעות דימום.

התאים הבוגרים משתחררים לתוך מחזור הדם. אצל אנשים בריאים, רוב תאי הגזע מצויים במח העצם ורק מספר קטן נמצא במחזור הדם. עם זאת, ניתן לגרום להוצאת תאי הגזע ממוח העצם אל מחזור הדם בעזרת תרופות כימותרפיות במינון נמוך או זריקות של חלבון בשם "גורם גדילה". תאי הגזע ניתנים לאיסוף ממוח העצם או ממחזור הדם.

מהי השתלת תאי גזע או מוח עצם?

השתלת תאי גזע, או מוח עצם, מאפשרת להגביר את מינון הכימותרפיה הניתן למטופל וכך להגדיל את סיכויי ההחלמה שלו. לעיתים, הכימותרפיה ניתנת במינון גבוה מאוד, בשילוב עם טיפול קרינתי. טיפולים אלו אורכים לרוב מספר ימים. שני סוגי ההשתלות העיקריים הם השתלת תאי גזע או מוח עצם ממקור עצמי או השתלת תאי גזע או מוח עצם מתורם:

השתלת תאי גזע או מוח עצם מתורם
--------------------------------------------------

בסוג זה של טיפול תאי הגזע, או מוח העצם, נתרמים על ידי אדם אחר (תורם). הליך זה מכונה 'השתלה אלוגנית' או 'שתל ממקור זר'. השתלת תאי הגזע מתורם נעשית כטיפול בסרטן של מוח העצם, כגון לויקמיה ומיאלומה וכטיפול במחלות לא סרטניות נדירות של מוח העצם. מטרת השתלה זו, היא הפעלת מנגנון לוחם של השתל הבריא כנגד המחלה.

ברב המקרים, הטיפול הכימותרפי משמיד את תאי מוח העצם. על מנת לאפשר לגוף להחלים במהירות רבה יותר מהשפעות הכימותרפיה במינון גבוה מוחדר לגוף מוח עצם, שנתרם על ידי אדם אחר. תאי מוח עצם אלו מהווים מקור מוח עצם בריא. התורמים הטובים ביותר הם לרוב אח או אחות עם מוח עצם בעל התאמה טובה לשלך. לעיתים, ניתן להשתיל תאי מוח עצם של אדם שאינו קרוב משפחה, כאשר תאי הדם הלבנים שלו תואמים לשלך. כאשר מטופל מקבל תאי גזע או מוח עצם מתורם, עשויים תאים אלו להתקיף את תאי הסרטן, אך במקביל, עלולים ליצור תגובה נגדית הנקראת "מחלת השתל כנגד המאחסן". השתלה אלוגנאית הינה הליך קשה ומסובך. טיפול אינטנסיבי זה מתבצע ביחידות מתמחות בבתי חולים מסוימים ברחבי הארץ.

השתלת תאי גזע או מוח עצם ממקור עצמי
---------------------------------------------------------

על מנת לקבל טיפול כימותרפי במינון גבוה, ניתן להשתמש בתאי הגזע, או במוח העצם שלך. התהליך מכונה השתלה עצמית או שתל אוטולוגי. לרוב המונח 'השתלה' משמש לתיאור מצב בו תאי הגזע או מוח העצם נלקחים מאדם אחר, לכן במאמר זה משמש המונח 'טיפול במינון גבוה עם תמיכת תאי גזע' במקום המונח 'השתלה עצמית'. טיפול זה משמש לסוגים שונים של מחלת הסרטן כמו לימפומה, לויקמיה, מיאלומה, סרטן האשכים ועוד.

כימותרפיה במינון גבוה ניתנת על מנת לשפר את סיכויי ההחלמה שלך. לפני תחילת הטיפול הכימותרפי נאספים תאי גזע, או מוח עצם, מגופך ומוקפאים. התרופות המיועדות לחיסול הגידול, ניתנות במהלך הטיפול, ומשמידות את תאי מוח העצם (כתופעת לוואי לתרופה), לכן בסיום הטיפול יינתן לך עירוי, המכיל את תאי הגזע או מוח העצם, לוריד שלך. חשוב שתאי הגזע המוחדרים חזרה לגופך לא יכילו סימנים של תאי סרטן. על כן, טיפול זה ניתן רק במקרים בהם הסרטן לא התפשט אל העצמות, או כאשר תאי הסרטן במוח העצם הושמדו בטיפול כימותרפי קודם.

טיפול במינון גבוה עם תמיכת תאי גזע הוא אמנם הליך קשה, אולם הוא נחשב כפחות מסובך מהשתלת תאי גזע או מוח עצם מתורם. בנוסף, טיפול זה מלווה בפחות סיבוכים, ההחלמה ממנו מהירה יותר, ומתבצע בבתי חולים רבים ברחבי הארץ.

מתי משתמשים בתאי גזע או מח עצם מתורם?

השתלה אלוגנאית, העושה שימוש בתאי גזע או מוח עצם מתורם, משמשת כטיפול בסוגים מסוימים של לויקמיה ומיאלומה. ישנם סוגים מסוימים של לויקמיה ולימפומה שהשתלה אינה מתאימה לטיפול בהם. ניתן לבצע את ההשתלה בשלבי מחלה מוקדמים, כאשר המחלה בנסיגה, או במקרים בהם המחלה חוזרת לאחר סיום הטיפול.

ישנם גורמים שונים המשפיעים על בחירת הטיפול:

הימצאותו של תורם מתאים
גיל - ישנן הגבלות על השתלה במטופלים מבוגרים יותר, אך לא במטופלים צעירים מאוד. ההנחיות מגבילות את הליך ההשתלה מתורם עד לגיל 45-50, היות והסיכון למחלת השתל כנגד המאחסן עולה עם הגיל.

מגבלה זו גמישה ונעשית בהתאם לשני התנאים הבאים:

מצב בריאותו הכללי של המטופל.
הסיכון להישנות המחלה.

הליך ההשתלה הינו תובעני במיוחד, הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית. ייתכן כי תאושפז בבית החולים למשך 4-6 שבועות, או אפילו לזמן ארוך יותר, במהלכם תשהה רוב הזמן לבדך בחדר. כמו כן, אתה עלול לחוש ברע לעיתים קרובות במהלך תקופה זו.

מהם הסיכונים?

השתלת תאי גזע, או מוח עצם הינה טיפול מסובך וייחודי, שעלול לגרום לתופעות לוואי רבות. הסיכונים העיקריים, הכרוכים בהשתלת תאי גזע או מוח עצם, מופיעים בתקופת ההחלמה של מוח העצם, כאשר דימום, או זיהום, עלולים לסכן את חייו של המטופל.

בהשתלות אלוגניות עלולה להתפתח מחלת "השתל כנגד המאחסן", בה הלימפוציטים (כדוריות הדם הלבנות) של התורם פועלים נגד הרקמה של המטופל. לעיתים רחוקות מאוד, מוח העצם או תאי הגזע שנתרמו, אינם מתחילים לייצר תאי דם חדשים (השתלה לא מוצלחת). במקרה כזה, ייתכן שתצטרך לקבל תרומה נוספת של תאי גזע או מוח עצם מאותו תורם, או מתורם אחר או תאי אב קפואים שלך, במידה וקיימים כאלו.

כפי שצוין, לגילך ולמצב בריאותך הכללי ישנה השפעה על הסיכונים ועל תופעות הלוואי, ככל שגילך מבוגר יותר ומצב בריאותך הכללי טוב פחות, הסיכויים לסיבוכים כתוצאה מההשתלה רבים יותר.

עליך לשקול בזהירות את תועלת הטיפול לעומת הסיכונים הכרוכים בו. תועלת הטיפול יכולה להיות גדולה ביותר, מכיוון שהטיפול עשוי להציע סיכויי החלמה טובים יותר מכל טיפול אחר. אולם יש לבחון זאת לאור תופעות הלוואי האפשריות ולאור העובדה כי חלק מהמטופלים נפטרים במהלכן. תרצה בוודאי לשוחח על הנושא עם הרופא שלך ועם בני משפחתך. במרבית בתי החולים, בהם מתבצעות השתלות תאי גזע או מח עצם, ישנם יועצים בנושא שיוכלו לשוחח עימך על הפחדים והחששות העולים בך.

מתי משתמשים בטיפול במינון גבוה עם תמיכת תאי גזע (השתלה אוטולוגית)?

טיפול במינון גבוה עם תמיכת תאי גזע משמש בסוגי סרטן מסוימים, על מנת להגדיל את סיכויי ההחלמה של המטופל. הטיפול ניתן כאשר המחלה אינה מגיבה באופן מלא לטיפול המקובל, כאשר ידוע על סיכון גדול לחזרת הסרטן או כאשר הסרטן חוזר לאחר טיפול ראשוני.

בעת קבלת החלטה על הטיפול בך יתחשב הרופא בגילך, במצב בריאותך הכללי ובסיכוי להישנות המחלה. גבול הגיל העליון המקובל הוא 65 (ולעיתים עד 70), היות ובגילאים מבוגרים יותר הסיכוי לתופעות לוואי, או אפילו למוות, עולה.

הטיפול אמנם פחות אינטנסיבי מהשתלת תאי גזע או מוח עצם מתורם, אך עדיין תובעני מאוד מבחינה גופנית ונפשית. לצורך קבלת הטיפול תשהה בבית החולים כארבעה שבועות, במהלכם אתה עלול לחוש לעיתים ברע. גם במקרה זה יכללו הגיל ומצב בריאותך הכללי במערכת השיקולים של הרופא שימליץ לך על הטיפול המועדף.

מהם הסיכונים?
-------------------

גם בטיפול זה הבעיות המרכזיות מופיעות בתקופת ההחלמה של מוח העצם, כאשר זיהום או דימום עלולים לסכן את חיי המטופל. עם זאת, מוח העצם מחלים מהר יותר בטיפול זה ועל כן הסיכונים הנובעים ממנו קטנים יותר. היות ונעשה שימוש בתאי הגזע או במוח עצם שלך, לא קיים סיכון למחלת השתל כנגד המאחסן.

עליך לשקול בזהירות את תועלת הטיפול לעומת הסיכונים הכרוכים בו (במיוחד זיהום או דימום חמור). תרצה בוודאי לשוחח על הנושא עם הרופא שלך ועם בני משפחתך ו/או עם יועץ המתמחה בנושא בבית החולים.

להלן מספר שאלות שתוכל לשאול את הרופא:
--------------------------------------------------------------

במידה ותבחר לעבור השתלה מתורם או טיפול במינון גבוה עם תמיכת תאי גזע:

מהי התועלת הצפויה מהטיפול?
מהם הסיכונים כתוצאה ממנו?
כיצד ישפיע הטיפול על אורח חיי?
האם אוכל להביא ילדים לאחר הטיפול?
כמה זמן יעבור לפני שאוכל לשוב לחיים רגילים?

במידה ותבחר שלא לעבור השתלה מתורם, או טיפול במינון גבוה עם תמיכת תאי גזע:

מהם הטיפולים החלופיים?
האם ניתן לצפות את אופן התקדמות המחלה?
האם אוכל להמשיך בחיים רגילים?

חשוב כי תחליט מהו הטיפול המועדף עליך ללא לחץ. רוב הרופאים מבינים כי מדובר בהחלטה קשה וכי נדרש זמן על מנת לעבד את המלצות הרופאים ועל מנת לשוחח על הנושא עם בני המשפחה. מרבית בתי החולים מחזיקים אנשי צוות הזמינים לשיחה, כגון אח/ות מומחה/ית, מתאם/מת השתלות, עובד/ת סוציאלי/ת או יועץ/צת. עם זאת, רצוי כי החלטה זו תתבצע, באם מתאפשר הדבר, לפני היכנסך לאשפוז.

כתבה זו נכתבה על ידי פרופ' דינה בן יהודה, מנהלת המחלקה ההמטולוגית במרכז הרפואי הדסה עין כרם, ירושלים; ד"ר מיכאל שפירא, מחלקת השתלת מח עצם במרכז הרפואי הדסה עין כרם, ירושלים; ופרופ' משה מיטלמן, המחלקה הפנימית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סורסקי. הכותבים הם חברי ועדת העדכון לנושא המטו-אונקולוגיה באגודה למלחמה בסרטן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד ובפורום תמיכה לבני נוער חולי סרטן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום