שן תחת שן - מקרי חירום דנטליים בילדים

(0)
לדרג

אצל ילדים ישנה שכיחות גבוהה של חבלות בפה בשלבי ההתפתחות השונים - כיצד נמזער את הנזקים?

מאת: מערכת zap doctors

חבלות שיניים בילדים הן מאוד שכיחות ומתרחשות מהרגע בו הילד מתחיל את צעדיו הראשונים ונמשך לאורך שנים. בכל גיל יש דרגת סיכון שונה וכמובן גורמים מסייעים כגון מבנה הלסת, שיניים בולטות ועיסוק בספורט. במקרים רבים של חבלה ההורים אינם יודעים מה בדיוק עליהם לעשות ומהו הטיפול המיידי הכרחי עד שמגיעים לרופא, אך בהחלט ניתן לעשות כמה דברים להצלת השן עוד לפני ההגעה לרופא.

מספר המלצות:

במקרה של שן קבועה שיצאה ממקומה, גורמים מכריעים מאוד בהצלת השן הוא הזמן מרגע החבלה ועד לטיפול וכן לסביבה שבה שומרים את השן. שן קבועה שיצאה ממקומה לחלוטין רצוי לשמור בחלל הפה עצמו , צמוד ללחי או לחלופין בכוס עם חלב.

רצוי שהחזרת השן למקומה תהיה תוך שעה מרגע החבלה כדי לאפשר קליטת השן בחזרה. זמן ממושך יותר או שמירת השן בתנאי יובש מורידים את סיכויי הצלחת הטיפול בצורה משמעותית מאוד.

תמיד רצוי לאחר חבלה להניח תחבושת עם קרח על המקום הנפגע כדי להפחית את הנפיחות בעקבות היוצרות שטפי דם.

במקרה של שבר בכותרת השן, אם נמצאה החתיכה השבורה יש להביאה למרפאת השיניים. הרופא ישקול אפשרות של הדבקת חתיכת השן.

בכל מקרה של חבלה מאוד חשוב להגיע לרופא שיניים לשם בדיקה, אבחון וטיפול בהתאם לצורך.

לעתים החבלה בשיניים היא חלק מחבלה גדולה יותר כגון חבלת ראש ואז יש לפנות לחדר מיון או מוקד חירום לבדיקה מקיפה. גם במקרים אלו יש לתת את הדעת לממצאים בחלל הפה ואם לא ניתן לתת מענה מיידי לפגיעה בשיניים חשוב להיות מודעים לצורך בבדיקה וטיפול בהמשך. דחיית טיפול יכולה להשפיע על סוג הטיפול העתידי וסיכויי ההצלחה שלו.

במקרה של שבר עמוק בכותרת השן מומלץ שיחזור החלק השבור מוקדם ככל שניתן גם במטרה לאפשר תפקוד תקין, למנוע כאבים ולמנוע סיבוכים עתידיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום