בעקבות בהלת בקבוקי התינוקות

(0)
לדרג

בקליפורניה שוקלים לאסור מכירת בקבוקי תינוקות המכילים ביספינול A - ובארץ?

מאת: מערכת zap doctors
הכימיקל חשוד בשיבוש פעילות הורמונלית אצל תינוקות ועלול להאיץ את התפתחותם המינית

הצעת חוק לאיסור שיווקם של בקבוקים להזנת תינוקות המכילים את החומר ביספינול A נדונה בימים אלה בבית הנבחרים של מדינת קליפורניה בארצות הברית. ההצעה הועלתה על ידי חברת בית הנבחרים ווילמה צ'אן ובניסוחה כלולה הדרישה לאסור הפצת הבקבוקים הללו. את הצעת החוק ביססה צ'אן על מחקרים שפורסמו באחרונה ולפיהם הכימיקל ביספינול A מעלה באופן משמעותי את הסיכון לשיבוש הפעילות ההורמונאלית בקרב תינוקות ואף עלול להאיץ את התבגרותם המינית. יצוין כי מרבית בקבוקי ההזנה לתינוקות המשווקים בישראל מכילים כימיקל מסוכן זה.

בעולם כולו מתחדשת הסערה הציבורית סביב השימוש בביספינול A: ביפן הובילו צרכנים חרם על רכישת בקבוקי הזנה לתינוקות המכילים את ביספינול A ובעקבות זאת נרשמה ירידה משמעותית בצריכת אותם בקבוקים. בנוסף, המדינות החברות באיחוד האירופי נדרשו באחרונה לחתום על הוראות תקינה מחמירות המחייבות את יצרני המוצרים לתינוקות לבדוק את רמת הפליטה של ביספינול A בגלל השפעותיו המזיקות.

בניסיונות מעבדה שנערכו בחיות הוכח בוודאות, כי ביספינול A מדמה פעילות של ההורמון הנשי אסטרוגן. ביספינול A הינו כימיקל שסונטז בשנות ה- 30 כתרופה לנשים אך כיום הוא משמש כמרכיב מרכזי בתעשיית ייצור הפוליקרבונט ממנו מייצרים את מרבית בקבוקי התינוקות בעולם.

בעת שימוש בבקבוק וכתוצאה מחימום,שפשוף וניקוי, נוצר בלאי הגורם לשחרור הכימיקל ביספינול A לתוך מזונו של התינוק ולסביבה ומאיץ את השפעתו על הפעילות האסטרוגנית בגוף האדם.

הבהלה בארץ

בסוף השבוע פירסם ערוץ 2 כתבת תחקיר מיוחדת בנושא ובה צוטט החוקר האמריקני פרידריך ואם-סאל מאוניברסיטת מיזורי, מהבולטים בעולם כיום בחקר התפתחותם של ילדים, אשר טען כי חשיפת תינוקות לכימיקל ביספינול A במהלך התפתחותם, לרבות בתקופת הינקות גורמת לנזק בלתי הפיך לאשכי התינוק, בארץ מיוצרים רוב בקבוקי התינוקות (פרט לB-free) מפוליקרבונט.

ביספינול A נימנה כאמור על החומרים המשבשים את הפעילות ההורמונלית התקינה של המערכת הגופנית בכך שהם חודרים אל תאי הגוף ומתפקדים כאילו היו הורמונים טבעיים. השפעתו של ביספינול A על פעוטות חזקה במיוחד משום שבשנת חייהם הראשונה רגישים אלו להשפעתם של רכיבים אסטרוגניים.

יצויין כי, ההתעניינות העולמית בחומרים רעילים אלה החלה בעקבות הצטברות ממצאים מדעיים בעשור האחרון, המצביעים על עלייה בשכיחותם של תופעות פיזיולוגיות כגון ירידה בפריון הגבר, עלייה בשיעור המומים באיברי המין הגבריים ועלייה ניכרת במספר מקרי סרטן הערמונית. אצל בנות אובחנה עלייה של פי 25 במקרי התפתחות ניצן שד בגיל 8 ומקרי קבלת וסת בגיל 11 הוכפל, בשנה שעברה האיחוד האירופי הכניס תקן שמאד החמיר עם יצרניי בקבוקי התינוקות בנושא ובמדינת קלפיורניה הועלתה הצעת חוק שנדונה בשבוע שעבר המבקשת לאסור את מכירת הבקבוקים, מה יקרה בארץ?

לינקים בנושא:

מחקר שנעשה בנושא - על עכברים
מתוך ה"וול סטריט ג'ורנל"

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום