שיער והשיעור שמתחתיו

(0)
לדרג

לא רק שמשון מאבד את כל כוחו כשנגזל ממנו שיערו - על כוחו של השיער ועל משמעויות נסתרות

מאת: ארנון שמחי, הומיאופת
השיער, קווים לדמותו

תהיתי לאחרונה כמה הפך השיער על גופנו לנושא שמעסיק כל כך הרבה אנשים, ולא רק נשים! מכוני הלייזר, שנפתחים בדומה להופעתן של פטריות לאחר הגשם, מציעים טיפולים המסירים שיער לצמיתות תוך פרק זמן קצר. הפתרונות הם דיי מפתים במיוחד לאלה אשר השיער הוא הדבר הראשון שאותו הם בודקים בבוקר. מה גם שפתרונות אלה עשויים להפחית במידה ניכרת את הביקורים אצל הקוסמטיקאית האישית, שתגלה ביום מן הימים שאם לא תאמץ דרכים יצירתיות יותר בטיפוח גופן של הלקוחות, תיאלץ לאבד את פרנסתה.
תעשיית הלייזר למען טיפוח הגוף מושכת אליה גם קהל לא קטן של גברים, אשר מאסו בשיער גופם ורוצים להשתוות לבנות המין הנשי בעור החלק שלהן. אם בעבר היו רק ספורטאים דואגים להסיר שערותיהם בכדי לשפר את ביצועיהם במים למשל, הרי שהגבר של היום רוצה להראות כמו דוגמני האופנה שמעל דפי הז'ורנאלים ולוחות המודעות החושפים חזה וגב נטולי שיערות. השיער הפך להיות מטרד שיש להיפטר ממנו ומי יודע אם ביום מן הימים ניתן יהיה לשנות אפילו את הקוד הגנטי של תאינו, שכבר מלידה נגיע אל העולם חלקים עד יום מותנו.
אך כמו תמיד בכל זאת קיימים בינינו אלה, שלא ירצו להיפרד משיערם בקלות ולמעשה לכל שערה ושערה יהיה משקל רב בתדמיתם העצמית. שיערם הינו מושא לגאווה רבה ומרכיב מכריע במראם הנשקף לעיני אחרים. אלה יהיו דווקא האנשים שיפקדו את מרפאתם של כירורגים להשתלת שיערות, או באין יכולת לשלם עבור תענוג זה יצטרכו לבקר בחנויות כובעים ופאות למצוא תחליף זול יותר למחסור ההולך וגובר על ראשם.
"אני קמה בבוקר וההתעסקות הראשונה שלי היא עם השיער. אני אוספת עם המברשת את השיער שנשר ואז מתחילה את היום. אני בהחלט מתביישת ללכת עם השיער שלי לכן הולכת עם כובעים. אפילו מרגישה לא בנוח להסיר את הכובע בשיעורי ההתעמלות גם בקבוצה של נשים בלבד ובבית אני מסתירה את עניין הנשירה מילדיי אני לא רוצה שהם יהיו עדים לכל ההתעסקות הזאת".
אלה משפטים שחוזרים ונאמרים מפיהן של נשים, אשר סובלות מנשירת שיערות גדלה והולכת ככל שהשנים חולפות ובעיקר לאחר הריונות ולידות. אלה הן הנשים המנסות אינספור תוספי מזון יקרים המכילים את האבץ המוכר כמעורר צמיחת שיער.
מאז ומתמיד השיער נודע למקור אונו ובטחונו של האדם. מסיפורי התנ"ך אנו מכירים את הנפוץ יותר בו שמשון התעורר בבוקר יום ולהפתעתו גילה כי שיערו נלקח ממנו ע"י דלילה. מעשה גזיזת השיער היה בו להתיש אותו עד מאוד ואין הוא עוד היה לאיש הנורא שהפלשתים כה יראו ממנו.
ברפואה אנו מכירים את התופעה של נשירת שיערות והתקרחות שאינה טבעית ורגילה והיא קרויה בפי הרופאים בשם "אלופציה" (alopecia). לרוב נמצא את התופעה אצל צעירים אפילו ילדים, אשר ראשם יתמלא לפתע בקרחות קטנות. ישנם גם אלה, אשר יאבדו לגמרי את שיערם ולא רק מהראש. תופעות אלה לרוב נקשרות למשברים בחיי האדם. משברים טראומטיים מסוג של אובדן קשה במשפחה שיש בו צער רב ופחד עמוק. אובדן אדם יקר וקרוב או אובדנה של אהבה או חיבה כמו לאחר פרידה קשה או מיחס דוחה ומזלזל או כזה שיש בו התעללות מצד ההורים. משברים אחרים יהיו כתוצאה מטיפולים כימיים או חודרניים מאוד כמו במקרים אונקולוגיים (כימותרפיה, הקרנות). טיפולים המבוססים על הורמונים (קורטיזון ואחרים) גם הם עשויים להשפיע על אי גדילתו של השיער.
ברפואה ההומאופתית אנו מבחינים בין טיפוסים שונים ומשברים שונים בחייהם בהקשר של נשירת שיער. במקרה אחד השיער נושר למכביר לאחר מוות שרודף במשפחה, או מידיעות מרעישות (על מחלות של יקירים) או במצבי מצוקה חברתיים כמו בעת מלחמה או רעב גדול בעולם השלישי. השיער עשוי לנשור בהחלט אצל אנשים, אשר מתלבטים בשאלות רוחניות ומוסריות קשות. אלה יהיו בעלי הקרחת בכתר הראש כמו אצל נזירים. זה החלק בראש, אשר דרכו אנו מתחברים אנרגטית אל התודעה הגבוהה שלנו. אצל אנשים מקבוצת "ליקופודיום" (קרויה בפי הומאופתים) השיער מאפיר בשלב מוקדם בחייו של האדם כאות לבגרותו ובשלותו בחוכמה האנושית.
במקרה אחד שחלק ממנו צוטט קודם לכן השיער העסיק את שרה (שם בדוי) עוד בצעירותה. כאשר בחנתי את השלכות נשירת השיער יכולתי לעמוד על קנקנה או פנימיותה של שרה, אשר חייה מתנהלים כפי שהם מצטיירים בעיני אחרים. כיסוי ראשה אינו רק חזותי אלא גם דימוי לתדמיתה הנבוכה, חסרת הביטחון ומלאת הבושה הנסתרת עמוק בפנים. כאשר גילתה לי את ראשה מתחת לכיסוי הראש מיהרה להחזיר אותו בתנועה מהירה, כאילו שגילתה לי סוד שאסור שידעו עליו.
השיער הינו רק איבר נוסף בגופנו, אך אם נוכל להקשיב נאמנה לשפה בה הוא מדבר אלינו דרך ביטויי הקושי בו הוא מצוי, הרי שנוכל ללמוד הרבה על התפתחותנו האישית. וכמו השיער לכל איבר בגוף יש את שפתו שלו ועל כך אנסה לספר בפעמים אחרות.

ליצירת קשר עם כותב המאמר - לחצו כאן
לפורום הומיאופתיה בניהולו של ארנון שמחי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום