וחוזר חלילה

(0)
לדרג

פגיית הדסה הר הצופים סגורה כבר כמעט שבוע עקב זיהום - מצב הפגיות בכי רע, המשך מעקב

מאת: מערכת zap doctors

ביום א' ה 17 לחודש הורה משרד הבריאות לסגור את פגיית הדסה הר הצופים עקב זיהום שפשט בפגייה, הפגייה נסגרה באופן מיידי.
מדובר בחיידק בשם אנטרוקוק המשתייך לקבוצת חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה שנקראת VRE, לרוב מדובר בחיידק שכיח שאינו גורם למוות, עקב כך מקווים בפגיה כי האפיזודה תחלוף ללא נפגעים.

בבית החולים מנסים לטפל בפגים באמצעות אנטיביוטיקה שאליה רגיש החיידק, חלק מהפגים מוגדרים כנשאים בלבד, וחלקם חולים - המחלה מתאפיינת באי יציבות נשימתית וברמת סוכר לא תקינה, לרוב החיידק חולף מבלי להשאיר בעיות אולם לפגים שהמערכת החיסונית שלהם ממילא מעורערת - יש גורמי סיכון רבים יותר, הפגים הנשאים לא מגלים סימני מחלה והחיידק נמצא בצואתם בלבד, ולא בדמם.


התינוקות החולים בודדו, ולא יתקבלו פגים חדשים לפגייה.
נשים האמורות ללדת פגים או שמגיעות למצב של לידה מוקדמת מאיימת (צירים מוקדמים, מיעוט/ריבוי מי שפיר ושאר מצבים קליניים) יופנו לבתי חולים אחרים, עבור מקרי חירום שבהן מגיעה יולדת ולא מספיקה להתפנות לבית חולים אחר, נפתח חדר מיוחד במחלקת התינוקות.

כבר שנים שמנהלי הפגיות בישראל מתריעים על המצוקה הגוברת והולכת, מאחר ופגים רגישים במיוחד לזיהום מוגדרת הפגייה כאזור נקי, הנכנסים אליה נאלצים להקפיד על ניקיון, רחיצת ידיים, לבישת חלוקים וכפפות ולעיתים גם מסיכות. מסיבה זו גם מספר המבקרים בפגיה מוגבל מאד (כל פגיה והחוקים שלה). הדלתות בכניסה לפגיה נעולות והכניסה נעשית באמצעות תווי מעבר ואישור.
המצב הקשה ומצוקת כוח האדם גורם לכך שאין די אנשי צוות ואין די תקנים, מה שגורם לעלייה במספר הטעויות שנעשות, ובאופן בלתי נמנע (אם לאחיות אין יכולת להתחטא כמו שצריך בין טיפול בפג אחד למשנהו) גם לעלייה במספר הזיהומים, לא מזמן מתו מספר פגים בסורוקה כתוצאה מזיהום שעבר אליהם דרך כובעי הצמר שלא חוטאו כמו שצריך, ולפני כן נעשתה טעות על ידי אחות עמוסה, ופג נוסף מת.
משרד הבריאות קיבל השנה תוספת תקציב מיוחדת בסך 25 מיליון שקל, המיועדים לסיוע ישיר לפגיות, אך הכסף טרם נוצל.

דוקטורס מלווה את מצוקת הפגיות, לכתבות נוספות בנושא לחצו על הקישורים הכחולים בתוך הטקסט.

תגובת עמותת לה"ב (למען הפגים בישראל) לסגירת פגיית הדסה בעקבות זיהום:

ראשית, אנו מאחלים לכל הפגים החלמה מהירה, מקווים כי המקרה יעבור ללא פגיעות שהן וקוראים להורי הפגים ליצור עימנו קשר על מנת שנוכל לעזור להם ולתמוך בהם.
שנית - אנו סומכים ידינו על רופאי הפגייה ומברכים על ההחלטה לסגירת הפגייה.
למרות זאת, ישנם דברים רבים שיש לעשות על מנת לעזור לרופאי ואחיות הפגייה על עבודתם ולהקל על הפגים להתמודד עם מצבם המסובך.
אנו קוראים למשרד האוצר לפעול לפי דו"ח מבקר המדינה ולהקצות עוד תקציבים לפגיות.
כמו כן, אנו קוראים לממשלה לאמץ את החלטות ועדת אמוראי (משנת 1988) אשר הכריזה על מקצועות רפואיים מסוימים כבעלי עדיפות לאומית ראשונה, ביניהם רופאי הפגייה.
צעדים ראשוניים אלו יוכלו לעכב ולעצור את האסון הבא.

יורם בנטל יו"ר איגוד הניאונטולוגים: דו"ח ועדת אמוראי ציין את הניאונטולוגיה כמקצוע במצוקה, ואני חושב שצריך להתייחס לזה ברצינות. השחיקה קשה מאוד במונחים ומושגים של כוח אדם. ניתן לדבר על "האדם השרוף" כשעובדים משמרות נוספות וכוח האדם אינו מספק..

בועידה ה- 40 של ההסתדרות הרפואית דנו הרופאים בבעייתיות הבוערת של תנאי האישפוז במחלקות הפנימיות ובמחלקות הילדים והפגים, בין השאר נאמר שם במפורש " דרושה רפורמה מקיפה, על בסיס אמוראי הוועידה קובעת, כי הדרך להציל את מערכת הבריאות היא הנהגת רפורמה מקיפה בכל הנושאים שפורטו בדוח ועדת אמוראי לבחינת הרפואה הציבורית בישראל ומעמד הרופאים בה. הוועדה קובעת, כי דוח אמוראי צריך לשמש אבן יסוד ברפורמה מקיפה במערכת הבריאות"

ובנתיים, במקום אחר בסיפור..
מוות הוא עניין של יום יום, זיהומים, מחלות, חיידקים, אנשים במסדרונות וכוח אדם שחוק ועמל.
ואנחנו עוד מחכים לרפורמה.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת חירום
ובפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום