כשהמציאות עולה על כל דמיון - מציאות מדומה

(0)
לדרג

האם אין לנו די במציאות של ימינו? כיצד העולם הוירטואלי יעזור לנו להתמודד עם חיי היום יום

מאת: במרכז הרפואי "שיבא" גאים להשיק, לראשונה בארץ, מערכת חדשה ל'מציאות משולבת'. הסתיימה התקנתה של מערכת מהפכנית בבית החולים השיקומי במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר. קארן (ראשי תיבות לסביבת שיקום בעזרת מחשב CAREN - Computer Assisted Rehabilitation ENvironment) היא מערכת רב תכליתית ורב חושית לאבחון,...
על המערכת

קארן מורכבת מפלטפורמה נעה, המאפשרת מניפולציה של הקרקע עליה עומד האדם, בעת שמערכת לדגימת תנועה (Motion Capture) מודדת ורושמת את תנועות האדם, דבר המעמיד את האדם בליבה של לולאת משוב הניתנת לחיזוי.

התכונות הייחודיות של המערכת מאפשרות יצירת סימולציה של הסביבה המוכרת, ויותר מכך, יצירה של מצבים אשר אינם קיימים בטבע, כמו מצב בו האדם שולט ומשפיע על הקרקע עליה הוא עומד, בצורה דינמית ופעילה. מצב כזה מחייב ריכוז מלא ומודעות מלאה ליציבה, שיווי המשקל והתנועה, ומכאן אפשרויות חדשות שעדיין לא נחקרו נפתחות בפני החוקר או המטפל.

למטפלים ניתנת הזדמנות נדירה לעבוד עם המטופלים על אסטרגיות תנועה ושיווי משקל חדשות, כמו גם לשנות ולשפר תבניות קיימות ובכך להקטין את הזמן הנדרש לאבחון מדויק ושיקום מוצלח, בין אם מדובר על מטופל העומד על שתי רגליו, מטופל בכיסא גלגלים או התאמה והסתגלות לפרוטזה.

כך ההתמודדות עם העולם הופכת להיות קלה יותר, או לפחות - מוכרת יותר, מה שמעלה שאלות מרתקות על התמודדות עם המציאות והדרכים הטובות ביותר לעשות כן.

אנשים שיוכלו להעזר במערכת CAREN:

* לוקים בהפרעות תנועה כגון: מחלת פרקינסון, ארוע מוחי, טרשת נפוצה ועוד.
* קטועי גפיים תחתונות: שפור התאמת תותבות, שפור ביצועים בלימוד הליכה ורכישת מיומנויות גבוהות (כגון ספורט ופנאי).
* פגועי חוט שדרה(משותקי גפיים תחתונות / 4 גפיים): שפור ניידות בסביבות מאתגרות.
* טיפולים התנהגותיים: טיפול בחרדות כגון מעלית, טיסה, גבהים וכו' וכן טיפול בפגיעות הלם מטראומה - לחוות מחדש את הארוע הטראומטי בסביבה מבוקרת ומוגנת בלווי מטפל/ת.

לדברי פרופ' שלמה נוי, מנהל ביה"ח השיקומי: "המציאות המשולבת תאפשר סימולציה בסביבה בטוחה לחולים, ללמוד ללכת ולאזן את מגבלות התנועה תוך כדי משוב חוזר מהמערכת. המערכת דומה לכל מערכת סימולציה (לדוג' טייסים) ומאפשרת היכרות טובה יותר של החולה עם מגבלותיו

הלוא כבר הוכח מזמן שמשחק ומציאות הן שתי מתודות משולבות זו בזו, אפילו חתלתולים משחקים מגיל 0 על מנת להתכונן לחיים ה"אמיתיים", וכנ"ל (ולא בהתאמה..) טייסים וחיילים המתאמנים "על יבש" בשדות לא מציאותיים, כל זאת על מנת לממש באופן הטוב ביותר את הססמא השחוקה "קשה באימונים, קל בקרב".

בואו לדבר על כך בפורום מכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום