יונקים לטווח הארוך

(0)
לדרג

"אחרי שנה החלב שלך כמו מים" אמרה לי פעם סבתא שלי, מחקר חדש ומרתק מוכיח את ההפך

מאת: מחקר חדש שנערך בבית החולים "איכילוב" לגבי הרכב חלב האם מגלה ממצאים חדשים התומכים בהנקה לטווח הארוך
אחרי גיל שנה?

אמהות הרוצות להניק את תינוקיהן לזמן ארוך נתקלות לרוב בטווח של תגובות, הנעות בין השעשוע ("מה, תניקי אותו עד הצבא") לגועל ("זה ממש פרברטי להניק בגיל כזה כשהוא כבר מדבר") אולם הביולוגיה וארגון הבריאות העולמי כבר הצהירו מזמן על חשיבותה של ההנקה, עד לגיל שנתיים לפחות (אלו כרגע ההמלצות המעודכנות ביותר לגבי הנקה).

פעם היה נהוג לחשוב שאחרי גיל מסויים אין בחלב האם שום ערך תזונתי מוסף לתינוק (מה שמעלה את התהייה איך שרדו אלפי תינוקות במהלך ההיסטוריה, אם החלב הוא כל כך לא מזין..) אך עתה, מתברר אחרת.

לסדרת מאמרים אודות ההיסטוריה של ההנקה בערוץ "הנקה" בדוקטורס: לחץ כאן

לפני כמה ימים הוצגו תוצאות המחקר בכנס רופאי ואחיות תינוקות ופגים ולהלן התוצאות:

פרופ' שאול דולברג - ממובילי המחקר מספר: "בדקנו חלב מ 61 נשים, מהן 34 שהניקו למשך מעל שנה ו 27 נשים שהניקו בין 2-6 חודשים. החלב נאסף בהנקה של בוקר והנקה של ערב (ידוע שיש הבדל בהרכב החלב בשעות שונות של היום) וכל דוגמה נשאבה באמצע מחזור ההנקה (ידוע כי יש הבדל בתכולת השומן בין חלב ראשון לחלב לאחר מספר דקות של הנקה).

טווח אחוז השומן בחלב היה בין 2% לבין 28% מנפח החלב. ככל שמשך ההנקה היה ארוך יותר כן תכולת השומן היתה גבוהה יותר. בחלב של נשים שהניקו 2-6 חודשים היה אחוז השומן הממוצע 7.3 לעומת 10.6 בחלב של נשים שהניקו מעל שנה. גם כמות הקלוריות בחלב היתה במקביל גבוהה יותר.

הסיבות לממצא אינן ברורת אם כי התוצאות מפתיעות. קיימת "אמונה" שתוספות החלב כעבור שנה אינן מהוות חלק משמעותי מבחינה קלורית, ואולם, אף כי איננו יודעים כמה חלב יונק התינוק, הרי שהחלב הזה הוא עתיר שומן וקלוריות.

נשארו כמה שאלות פתוחות וביניהן האם הקבוצה שבחרה להניק תקופות ארוכות הינן שונות מבחינה סוציואקונומית מנשים שהניקו פחות זמן? האם המצב התזונתי שלהן שונה? (אגב- לא היו הבדלים מבחינת מסת הגוף בין האמהות בשתי הקבוצות.)

מידע זה איננו מורה על יתרונות או חסרונות של הנקה ממושכת כל כך, אולם התרומה הקלורית של ההנקה בגיל מעל שנה איננה זניחה כפי שחשבנו".

בקרוב נגיע רחוק

המחקר המלא עדיין לא פורסם, אולם התוצאות שכבר קיימות מעידות בהחלט על חשיבותה וערכה של ההנקה בגיל מאוחר.
אולי זוהי סנונית ראשונה (ושנייה, ושלישית) לעידוד ההנקה בארץ.

בואו לדבר על כך בפורום הנקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום