מתחילים לסגור קצוות - פרשת רמדיה

(0)
לדרג

כמעט שנה אחרי התפוצצות הפרשה החליטה אתמול המשטרה להמליץ על הגשת כתבי אישום - סקירה

מאת: אתמול ה- 20.10.04 החליטה המשטרה אחרי סיום החקירה, להמליץ על הגשת כתבי אישום כנגד בכירי רמדיה באשמת גרימת מוות ברשלנות. ההחלטה עוררה סערה בקרב ראשי החברה שמיהרו לצאת במסיבת עיתונאים בה הם מטילים ספק באמינות החקירה וטוענים כי המשטרה חיפשה אותם מלכתחילה וכי הם אינם נושאים בשום סוג של אחריות פלילית...
תזכורת, מה היה לנו שם?

ב 6 בנובמבר, התפוצצה בועה גדולה בפרצופנו כהורים: שלושה ילדים אשר אושפזו בבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה, סבלו מבעיה שאיש מהמומחים לא יכול היה לאבחן. לא עבר זמן רב עד שהתברר שילדים אלה ועוד כתשעה אחרים סובלים מחוסר בוויטמין B1 , חסך שנגרם כתוצאה מכך שניזונו מתחליף חלב צמחי שבו לא היה הוויטמין. זאת למרות שעל הקופסה צוין במפורש שהוויטמין קיים בה.

שלושה תינוקות מתו, והאשליה שבה חיו הורים רבים עד אותם ימים התנפצה: אם חשבנו שמישהו מפקח על המזון שלנו, או לפחות של התינוקות שלנו - טעינו. כתוצאה מהפרשה החלה חקירת משטרה ומונתה ועדה בראשות פרופסור מנחם פיינרו, מטעם משרד הבריאות. הוועדה התבקשה להמליץ על רפורמה בתחום מערך שירותי הפיקוח והבקרה על המזון שבאחריות משרד הבריאות.
הוועדה הגישה את מסקנותיה. קביעתה היא חד משמעית: הפיקוח על המזון בישראל לוקה בשורה ארוכה של כשלים. לכן, על משרד הבריאות לבצע ארגון מחדש בשירות המזון ולקבוע כי הוא הגורם היחיד בעל האחריות בתחום.

עוד על התנהלות פרשת רמדיה, בכתבה הבאה:

חברת רמדיה מוסיפה עוד כי הפרשה כולה היא טרגדיה לה, ולמשפחות שנפגעו, איתן היא עומדת בקשר מאז המקרה (עוד על המשפחות והקשר שלהן לרמדיה)

החקירה והשלכותיה:

רק עתה, כמעט שנה אחרי האירוע הסתיימה החקירה המסובכת שדרשה שיתופי פעולה בין מומחים מתחומים שונים, כולל תחומי הרפואה והמשפט. בעקבות הממצאים שעלו מן החקירה ומן הפרשה הוחלט במשרד הבריאות, החל מסוף השנה האזרחית הקרובה לא יסומנו עוד מוצרי מזון בתו משרד הבריאות, פרנויה? או שיקול זהיר ורצון להיות יותר מ"חותמת גומי"?

עד היום היה המשרד מאשר את מרכיבי המוצר, ולא בודק בעצמו במעבדה כל מוצר ומוצר, הבעיה היא שיצרנים מסויימים השתמשו לרע בחומתמת האישור, והשתמשו בה על מנת לאשרר את מוצריהן. זאת אומרת: אם רשמה חברה מסויימת על מוצריה שהם "יעילים, בריאים, בעלי סגולות מרפא מופלאות ועוד ועוד" והכל ב"אישור משרד הבריאות" ומהתווית הזו בדיוק מנסה משרד הבריאות להתנער (הטעיית הצרכן?)

אבל הדעות חלוקות האם מדובר באמת בכך, או שמא בספיחים של פרשיית רמדיה, בה חתם משרד הבריאות והעניק תו הכשר למוצר שבפועל לא הכיל את מה שהוצהר על גביו, וכך למעשה נעשה אחראי ובעל דבר בעניין, אחריות שעד היום גם לה לא נמצא מענה.

כעת ההצעה היא לבדוק מזון לתינוקות ממש כפי שנבדקות תרופות המיובאות ו/או מיוצרות בארץ, הנימוק לכך הוא שכאמור: תרכובת מזון לתינוקת (תמ"ל) הוא המזון היחיד הבא לפיותיהם של תינוקות רבים, מה שהופך אותו לחומר קריטי ומסוכן בפוטנציה.

עוד על תרכובות מזון לתינוקות ותחליפי חלב אם: בכתבה הבאה

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום