מדריך הצום הגדול

(6)
לדרג

יום הכיפורים 2005, מי צם? איך אפשר לצום גם כאשר מוטלות עלייך מגבלות רפואיות - צום קל

מאת: מערכת zap doctors
צום מס' 1 אילה אורי:

לקראת צום יום הכיפורים מציעה אילה אורי הדיאטנית הקלינית של "צנטרום" כמה עצות לארוחה מפסקת, ואיך כדאי לשבור את הצום.

1.כדי להתחיל לחוש שובע לוקח כ- 20 דקות מרגע תחילת הארוחה לכן לא רצוי להתחיל את הארוחה המפסקת סמוך מדי לצום, אלא לאכול בנחת ולקחת מספיק זמן כדי להספיק להנות מהמזון (כל עוד אפשר...) ולתת לתחושת השובע להגיע. מי שיאכל מהר מהר לפני הצום עלול להעמיס יתר על המידה ולחוש כבדות, לחץ בקיבה ועייפות בסיום הארוחה.

2.לא כדאי להרבות במזונות מתוקים, המקנים אומנם תחושת שובע מהירה, אך כזו שמתפוגגת במהירות ותשאיר את הצם בתחושת רעב מוקדמת מהצפוי.

3.רצוי לשלב בארוחה המפסקת את כל אבות המזון - פחמימות בצורת פסטה, אורז, או לחם מלא, ביחד עם חלבונים בצורת בשר, עוף או דגים (לצמחוניים שבינינו ניתן להחליף זאת בקטניות או גבינות), ושומנים צמחיים כגון טחינה, אבוקדו ואגוזים. שילוב מרכיבי המזון גורם לשהייה ממושכת יותר של המזון במערכת העיכול ומאריך את תחושת השובע.

4.רצוי להרבות בשתיה לפני הצום. למרות זאת לא מומלץ יותר מדי קפה או תה כיוון שהם מגבירים את הוצאת הנוזלים מהגוף (בשתן) ועלולים לגרום לחוסר בנוזלים בהמשך הצום. מותר לשתות כוס אחת של קפה או תה לסיום הארוחה.

5.כפי שמומלץ בכל יום, ועל אחת כמה וכמה ביום שבו לא אוכלים ולא שותים דבר, כדי להשלים את התזונה ולספק לגוף את הויטמינים והמינרלים החיוניים רצוי לקחת טבליית מולטיויטמין ביחד עם הארוחה.

6. לצאת מהצום, את זה אפשר לעשות כמו שהסבתות היו עושות בעזרת עוגה יבשה או קרקרים ביחד עם כוס משקה חם קפה או תה. זאת כדי להתחיל בפעילות העיכול עם אוכל קל לעיכול. חצי שעה לאחר מכן ניתן לאכול ארוחה גדולה יותר.

7.בשבירת הצום מומלצת שתייה מרובה המחזירה את הנוזלים לגוף ואף היא מאפשרת התחלת פעילות של מערכת העיכול.

לא מטוגן * לא מתובל * לא מלוח איך לענות את נפשותנו ביתר קלות ביום הכיפורים:

מבחינת ההכנות מבעוד מועד לצום מסרה מריאנה אורבך מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן של " שירותי בריאות כללית" כי יש להקפיד על שתייה מספקת לאורך היום (כ- 10 כוסות נוזלים, בעיקר מים ומיץ, כדי לשמור על מאזן נוזלים חיובי, ולהקל על ההתמודדות עם הצמא והמסחור בנוזלים)... יש אנשים הנוהגים לשתות כמויות גדולות של קפה ( 2-3 כוסות ליום ויותר), ונתקפים כעבור מספר שעות ללא קפה בכאבי ראש עזים. התופעה חריפה אף יותר אצל הסובלים ממגרנות, והיא מודגשת על רקע ההימנעות בעת הצום מתרופות משככות כאבים.
לאלה, מומלץ להפחית באופן הדרגתי את כמות הקפה במהלך שלושה ארבעה ימים לפני הצום, כך שביום או יומיים לפני הצום יגיעו לכוס קפה אחת או יימנעו לחלוטין משתיית קפה וע"י כך יחסכו לעצמם את תופעת כאב הראש ביום הצום. בצום קצר מתקיים האדם בעיקר ממאגרי הסוכר ( הגליקוגן) האגורים בכבד ובשרירים, ומטריגליצרידים. משום כך, חשוב למלא יום קודם את מחסני הסוכר הזמין בגוף, על ידי אכילת מזונות עתירי פחמימות וסוכרים, כגון: דגנים, לחמים, פסטות, אורז, תפוחי אדמה, פירות טריים ומיובשים, מיצי פרי, דבש וכד'.
תפריט מומלץ לדוגמה: ארבע פרוסות לחם, תפוח אדמה בינוני, 100 גרם פירות יבשים, 3-4 יחידות פרי טרי, ועוד כוס מיץ פרי.
במהלך היום שלפני הצום מומלץ שהמזון לא יהיה מתובל אלא תפל יחסית ודל בתבלינים, כולל מלח.
המעיטו באכילת מזונות עתירי חלבון, כמו: מוצרי חלב, ביצים, ובשרים. כמות גדולה של חלבון יוצרת חומר פסולת המופרש בשתן, וגורם לבזבוז מיותר של נוזלי הגוף.
מבחינת הארוחה המפסקת במצוות אל תעשה - הימנעו מאכילה מופרזת. הימנעו ממאכלים מטוגנים ומתובלים העלולים לגרום לצרבת ואי נוחות, ויוצרים תחושת צימאון. הימנעו מאכילת כמות גדולה של ירקות, שתגרום לתחושת שובע מוקדם ותמנע אכילת מזונות בעלי ערך קלורי גבוה, החשובים במהלך הצום. רצוי להימנע ממזונות יוצרי גזים ואי נוחות במערכת העיכול, כמו: קטניות, כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון ועוד. במצוות עשה העדיפו ארוחה קטנה, יחסית בנפח, המבוססת בעיקרה על פחמימות ושומן, ולא מופרזת בכמות החלבונים.העדיפו מזונות עתירי שומן בלתי מוקשה, כמו: אבוקדו, טחינה, שמנים ומרגרינות רכות למריחה. לשומן מספר יתרונות העוזרים להתמודד טוב יותר במהלך הצום.

ראשית, ערכו האנרגטי גבוה יחסית גם בכמויות קטנות, כך שאכילתו לא תגרום להגדלת הקיבה יתר על המידה ולאי נוחות הנובעת מכך. שנית, השומן מאט את קצב התרוקנות הקיבה והמעיים, ובכך גורם למזון להישאר יותר זמן במערכת העיכול ועקב כך לתחושת שובע למשך זמן ארוך יותר.

שלישית, בתהליך הפירוק, מספק השומן לגוף יותר מי חימצון, בהשוואה לחלבונים ופחמימות, ובכך מוסיף נוזלים, החשובים לגוף במהלך הצום. פטנט עממי שלא הוכח באופן מדעי אך "עובד" על פי עדויות הסבתא: דקה לפני תחילת הצום מזגו לעצמכם כוס מים והוסיפו כמה טיפות של ערק. הטעם לא מלהיב במיוחד, אך תגרום להרגשת רעננות נפלאה בפה למשך מספר שעות.

באופן כללי אין דרך מיוחדת להתכונן, יש אנשים החושבים שצריך לאכול הרבה לפני הצום, אולם אין זה כך. הארוחה המפסקת צריכה להיות ארוחה רגילה, כדאי כאמור שהיא תכלול מנה בשרית, מנה פחממות כמו תפוח אדמה, אורז או פסטה, מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בביצה או בתחליף בשר אחר כמו טבעול או טופו. מומלץ להימנע או לא להרבות בארוחה המפסקת בדברי מתיקה שיגבירו את תחושת הצמא שתהיה לאחר הארוחה.את הצום עצמו מומלץ להעביר במקום מוצל וקיר ככול האפשר, כדי להקטין את סכנת ההתייבשות.

עצות לחולי סוכרת המתכוונים לצום ביום הכיפורים

1. כדי למנוע התייבשות בערב הצום (שהיא אחת הסיבות העיקריות להרגשת בחילה וכאבי ראש בעת הצום) מומלץ לשתות לפחות 8 עד 10 כוסות מים במשך היום שלפני יום כיפור.

2.הפסקת הטיפול באינסולין בעת הצום, היא אחת הסיבות המרכזיות לאשפוז לאחר הצום ולכן לחולי סוכרת סוג 1 (התלויה באינסולין) אסור להפסיק לקחת אינסולין בצום.

3.יש להיוועץ ברופא ולהתאים את כמויות המזון שניתן לאכול ואת תוכנית הטיפול באינסולין. בין השאלות שיש לשאול את הרופא:האם חייבים לאכול? כמה יש לאכול? באיזו תדירות?האם יש לשנות את מינוני התרופות או להפסיק את השימוש בהן?כמה אינסולין יש לצרוך כדי להוריד את רמת הגלוקוז בדם?

4.על חולי סוכרת המטופלים בכדורים או בדיאטה בלבד להיוועץ עם הרופא המטפל כיצד לנהוג בעת הצום.

5.שימוש בתערובת אינסולין (המכילה אינסולין לטווח קצר ואינסולין לטווח ארוך) מסוכנת בימי צום. אין להשתמש באינסולין לטווח קצר אם לא אוכלים.

6.NovoNorm (נובונורם) היא תרופה חדשה הניתנת בכדור ונלקחת עם האוכל. יתרונה במנגנון הפעולה המהיר שלה. זוהי תרופה מצוינת לסעודה המפסקת ולסעודה שלאחר הצום.

7.טיפול במצבי היפוגליקמיה ("נפילה" חדה ברמות הסוכר): במקרי היפוגליקמיה קלה ניתן לצרוך סוכריות חמוצות המכילות כמות מספקת של פחמימות (Winkies), או טבליות גלוקוז (Gluco-up). במקרים קשים, שמגיעים לכדי אובדן הכרה, יש להזריק גלוקגון (Glucagen).

8.משאבות אינסולין ומכשירים לבדיקת רמת סוכר בדם: יש לדאוג לסוללות תקינות במכשירים מבעוד מועד.

9.יש לשמור על רמת סוכר בטוחה במשך יום הכיפורים (120 150 מג' אחוז).

10. יש לשמור בבית הכנסת מלאי של כל שדרוש לחולה הסוכרתי תרופות, מזרקים, מכשיר לבדיקת רמת סוכר בדם, סוכריות חמוצות וכדומה.

11.יש להבטיח שמישהו בבית הכנסת יודע שהנך חולה בסוכרת ויודע מה לעשות במקרי חירום.



אפשר לצום גם עם סכרת:
------------------------------------
שהתפרסם בגיליון מאי בירחון Diabetes Care, בדק את היכולת של חולי סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים) לצום במשך 18 שעות, תוך קבלת טיפול באינסולין ארוך טווח "לנטוס". ממצאי המחקר הראו, כי כל החולים הצליחו לצום מבלי לסבול מתופעות קשות של ירידת סוכר, האופייניות לטיפול באינסולין רגיל.

לדברי החוקרים, מדובר בפריצת דרך המאפשרת לחולים גמישות רבה יותר בלוח הארוחות, ובכך לנהל אורח חיים נורמלי. החוקרים מציינים, כי מחקרים רבים הוכיחו שאיזון רמת הסוכר בדם ושמירה על מדד ההמוגלובין A1C מתחת ל-7 הוא הכלי החשוב ביותר למניעת סיבוכי המחלה כגון מחלות לב, שבץ, עיוורון וקטיעת גפיים. לדבריהם, במחקרים אלו נמצא, כי אחת הסיבות שחולי סוכרת אינם מסוגלים לשמור על המשטר הטיפולי הוא בגלל משטר ארוחות קפדני, היכול להגיע עד שש ארוחות ביום. בשל הבעיה הזאת ביקשו החוקרים לבדוק האם טיפול בעזרת האינסולין החדש "לנטוס", הפועל במשך 24 שעות למתן רמת אינסולין בסיסית ואחידה בדם מאפשר לחולים לשלוט בסדר היום. החולים קיבלו זריקת אינסולין ואז התבקשו לצום במשך 18 שעות דבר שלא היה אפשרי במקרה של האינסולינים הישנים. כל 18 החולים מעל גיל 18 הצליחו לעמוד במשימה וזאת ללא תופעות לוואי חריגות. החוקרים מסכמים: "המחקר מוכיח, כי חולים המטופלים בלנטוס יכולים לבחור אם לוותר על ארוחה ואף לישון עד שעות מאוחרות אם הם חפצים בכך. גמישות זו בסדר היום יכולה להוות פריצת דרך ביכולתם להתמודד עם המשטר הטיפולי לאורך זמן ובכך לשמור על איזון הסוכרת ולעמוד ביעדיהם".

לקראת יום כיפור: האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לחולי סרטן לא לצום ביום כיפור, אלא באישור הרופא המטפל:

לרגל יום כיפור הקרב ובא מפרסמת האגודה למלחמה בסרטן המלצה לחולי סרטן, ובמיוחד לחולים המקבלים טיפול, לא לצום אלא באישורו של הרופא המטפל. פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן והנשיא היוצא של ארגון הסרטן הבינלאומי: "צום עלול להזיק לחולי סרטן הן בטווח הארוך והן בטווח הקצר. הוא עלול לגרום לתופעות ותחושות לא נעימות ולפגוע במערכות רבות החשובות כל כך לחולי סרטן והחיוניות לתפקוד הגוף.

כדאי שחולי סרטן, גם אם נהגו לצום ביום כיפור עד היום, יפנו לרופא המטפל, ולא יחליטו לצום ללא קבלת יעוץ רפואי".שתייה מרובה מומלצת וחיונית במיוחד לחולי סרטן. השתייה מקלה על תופעות הלוואי הנגרמות מהטיפולים הכימותרפיים, כגון, הקאה או שלשול ולחילופין עצירות, ולכל אלה השתייה הכרחית. גם אגודת הסרטן האמריקאית American Cancer Society ממליצה לחולי סרטן, להימנע ככל האפשר מצום ומומחי האגודה למלחמה בסרטן בישראל מתעדכנים באופן שוטף בהמלצותיהם.

צום והנקה:

כמו על כל עם ישראל, חלה חובה גם על נשים מיניקות לצום ביום הכיפורים. צום, לכשעצמו, אינו מזיק לגוף, אולם תמיד ישנם מצבים מסויימים אשר הצום עלול להזיק, מצבים התלויים במשק המים בגוף, למשל: נשים בהריון עשויות להיות פטורות מצום היות וצום עלול ליצור בגוף אצטון, ואצטון עלול לגרום לצירים (בכלל, התייבשות היא אחת הסיבות השכיחות לצירים מוקדמים וכל שנה ביום כיפור מתמלאים בתי החולים בנשים עם צירים, חלקן אף יולדות לידה מוקדמת בשל כך).

ההלכה ואתן
-----------------------
ההלכה אינה מחייבת אימהות לתינוקות בני פחות משבוע לצום. רבנים רבים נותנים היתרים לאכול או לשתות במשך הצום, במיוחד אם הוא נופל על יום חמסין. כל אם הרה/מיניקה צריכה לשאול את הרב שלה אם עליה לצום (ביום כיפור, שתייה או אכילה בכמויות קטנות ומסוימות במרווחי זמן מסוימים אינן נחשבות ל"אכילה" אלא לאכילה "לשיעורין" אם יש סיבה רפואית שבגינה אין לצום).

יש לזכור שבעיני הדת חשוב יותר לצום מאשר להיות בבית-הכנסת, לפיכך שכיבה במיטה עם היונק ביום הצום בהחלט יכולה להיות דרך קלה יותר להעביר את הצום.לאמהות ששואבות חלב ולא מניקות: ניתן לשאוב מעט חלב (ידנית, בעזרת סחיטה או משאבה ידנית, לא חשמלית) בהתייעצות עם פוסק - מאחר ואם יתפתח גודש הוא עשוי לגרום לדלקת ולצרות נוספות.

יש בירושלים מכון לכל השאלות העולות לגבי פסקי הלכה, הלכה והלכות נשים עם פוסקים הילכתיים מהשורה הראשונה (בראשם הרב מנחם בורשטיין). הטלפון של מכון פוע"ה הוא- 02-6515050

איך נעביר את הצום בשלום?
------------------------------------------
לשתות המון, כמה שיותר, מיצי פירות עתירי קלוריות ופחמימות, שתייה ממותקת (אבל לא מדי, משום שזה מצמיא) לא לאכול מאכלים מלוחים מאוד או כבושים ומשומרים, משום שהם מצמיאים ולא מאפשרים לגוף לצבור את הנוזלים.
לא לאכול מאכלים משתנים כגון אבטיח, לא לשתות קפה או תה, משום שיש להם אפקט משתן.
הלילה שאחרי הצום נחשב לקשה במיוחד, כדאי להניק את התינוק כמה שיותר על מנת לשקם את משק החלב שעשוי להיפגע קלות מיום ללא שתיה, אין צורך להיבהל אם התינוק ירצה לינוק כל הזמן, ממש כאילו הוא בסוג של "קפיצת גדילה" הדבר לא פוגע בהנקה ולא רומז ש"נגמר החלב" היות וייצור החלב הוא עניין של הצע וביקוש הרי שניתן להבין את היונק המנסה להגביר את ההיצע, לכו איתו ולא מולו (לא לתת תוספות של תחליפי חלב וכדומה, אלא לתת לתינוק ולטבע לעזור לך)לתינוקות גדולים יותר שכבר אוכלים: כדאי מאוד להכין מלאי של מזונות מפתים, על מנת לא לגרום להם לרצות לינוק כל היום, כדאי להציע תחליפי שתייה אטרקטיביים, על מנת לא להחליש את האם הצמה.

ניתן ורצוי בהחלט להעזר באנשים אחרים שישחקו ויעסיקו את שאר הילדים בבית, ויקחו את היונק כאשר הוא לא יונק (ויתנו לאם לנוח).

ואלן שיין, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, מוסיפה:

רק אם האם מרגישה שלא יהיה לה חלב אם היא לא תשתה, עליה להתייעץ עם הרב. זה לגבי תינוק שעדיין לא אוכל או שותה כלום מלבד חלב אם. אם התינוק כבר בגיל שהוא מסוגל לשתות או לאכול דברים אחרים, אז האם לא צריכה לשתות אלא להציע לתינוק אלטרנטיבה ליום הזה.

רוב הנשים המיניקות מגלות שאם שותות הרבה עוד לפני הצום, הן מצליחות ללא כל בעיה להיניק במשך הצום. אם האם המיניקה מרגישה חולשה כשהיא הולכת לבית הכנסת, אז עדיף לה להישאר בבית מאשר להרגיש צורך לשתות בעד זה שהיא הולכת, רוב הסיכויים שהבעיה במשק החלב תתבטא ביום אחרי הצום, אך ביום זה ניתן כבר להישאר בבית ולנוח תוך שתייה מרובה ואכילת אוכל מזין, אין סיבה שייגרם נזק.

הדברים כאן נלקחו מספרה של תהילה אברמוב, "ישר מהלב" וחלק זה מבוסס על "שמירת שבת קהילכתה" 39: 10-17

לכל אחת מאיתנו הדרך המיוחדת בא אנו "חוגגים" את חגי ישראל. יום הכיפורים הוא חג מיוחד, גם לאלה ששומרות מסורת וגם אלה ששומרות על מסורת של חיים חילוניים. לכל אישה אחרי לידה יש את הזמן המתאים להתחיל לצאת ולהמשיך את החיים ה"קודמים".
ההמלצה היא שנשים אחרי לידה ישמרו על משכב הלידה כדי לעזור לגוף להחלים אחרי השינוי הפיזיולוגי של לידה - שלפעמים מאוד קשה לגוף להחלים או לחזור לקדמותו. לכן
יום הכיפורים זה לא הזמן להפגין מיומנויות בתור רוכבות אופניים, או רולרבליידס אם אכן לא מזמן ילדנו.

הצום על פי ד"ר ראול רודריגז רופא ומטפל סיני - מייסד ומנהל את מרכז "אמא", רשת מרפאות לרפואה טבעית

מספר טיפים לעבור את צום יום כיפור בשלום
תה ירוק, שמן אשכוליות דגים, גינג'ר והרבה שלווה

1. להמנע ממאכלים ומשקאות המכילים סוכר ומשקאות מוגזים.
הסעודה המפסקת צריכה להיות דלה בחד סוכר (גלוקוז), הגלוקוז גורם לעליה מהירה של הסוכר בדם הגורמת להפרשה רבה של אינסולין הגורמת לנפילת סוכר ותחושת רעב חזקה. את הארוחה המפסקת יש לבסס על מזון בעל ערך גליצמיני נמוך כלומר מרכיבים דלים בפחמימות, מזון שלא יעלה את רמת הסוכר בדם.
מומלץ להמנע מלאכול תפוחי אדמה, דלעת, פירות, דברי מתיקה וסוכר. לשתות רק מים, תה ירוק או משקאות דיאטתיים

2.המעטה בצריכת קופאין:
מומלץ לצמצם את צריכת הקופאין מספר ימים לפני הצום, אפשר לשתות במקום תה או תה ירוק המכילים פחות קופאין ולהבדיל בעלי ערך תזונתי.
הגמילה הכפויה מקופאין גורמת לכאבי ראש קשים שיכולים להמשך מספר ימים.

3.להמנע ממאכלי בשר
ממולץ לאכול דגים על פני בשר. הבשר מתעכל לאט ומרקיב מהר במעיים. עובדה היוצרת גירוי במערכת העיכול המתורגם לתחושת רעב. הדגים לעומת זאת מתעכלים מהר ולכן התחושה המתקבלת קלה יותר ותחושת הרעב תקטן.

4.מומלץ מאוד להשתמש בשמן אשכוליות.
לפני הצום אפשר לטפטף 2 טיפות לכוס מים ולשתות כמו כן, מומלץ למרוח טיפה של השמן גם על הבטן ועל הגרון.
כדי להשאיר את הריח ניתן לטפטף מספר טיפות למטפחת ולנשום מדי פעם, כמו כן אפשר להזליף מספר טיפות גם על הכר ולהנות מהתחושה גם בזמן הצום. זה מזון לנפש וחיזוק הנשמה.

בעת הצום

1.ד"ר ראול רודריגז ממליץ בחום לשהות בצל ולהתמכר לשלווה ולשקט ולא לעשות דבר.
2.להנות מהניחוח של שמן האשכוליות שהכנו מראש לפני הצום.

ארוחת סיום הצום

1.מומלץ להתחיל בשתיה ובשתיית תה ירוק מומלץ בחום.
2.להשתדל לא לשתות שתייה קרה מדי עלול לגרום לכאב בחיך.
3.להתחיל את הארוחה במזון קל רצוי להתיחל במרק ירקות ולהמשיך לקיטניות, דגים או אורז מלא.
4.תבלינים כגון: גינג'ר, כורכום ופפריקה מחיים ומחזקים.

צום קל ושליו וגמר חתימה טובה לכל בית ישראל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום